چهارشنبه 3 خرداد 1391 - 13:17

وقتی حتی استاندار هم دغدغه کار برای فرزندش دارد

بویرنیوز: بی‌ثباتی شغلی در بخش خصوصی و نداشتن برنامه مؤثر در حمایت از بخش خصوصی از سوی دولت بیش از هر چیزی جوانان را مشتاق به استخدام در بخش دولتی کرده به گونه‌ای که مقامات ارشد نیز کار دولتی را برای فرزندانشان می‌پسندد.

خبرگزاری فارس: وقتی حتی استاندار هم دغدغه کار برای فرزندش دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، اشتغال و پیدا کردن شغل مناسب به مهم‌ترین دغدغه جوانان ایرانی و به تبع آن جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است.

بسیاری از نقاط کشور عزیزمان ایراد سرشار از استعدادها و ظرفیت‌های مختلف برای راه‌اندازی کار و کسب و اشتغال‌زایی است، اما به راستی چه موانع و محدودیت‌هایی در این راه وجود دارند؟

برای بررسی این موضوع به سراغ برخی جوانان شاغل در بخش دولتی و خصوصی و برخی جوانان جویای کار رفتیم و این موضوع را که در این گزارش با نگاه به وضعیت اشتغال دولتی و خصوصی در استان کهگیلویه و بویراحمد به آن پرداخته شده، مورد بررسی قرار دادیم و البته از سخنان استاندار نیز موضوعات جالبی استخراج کردیم که در ادامه خواهد آمد.

*وقتی استاندار هم کار دولتی را برای فرزندش می‌‌پسندد

اکبر نیکزاد، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با فارس صحبت‌های جالب و متفاوتی را در مورد اشتغال و گرایش جوانان بیکار به شغل‌های دولتی دارد که در این گزارش به عکس معمول گزارش‌ها در ابتدا به آن‌ها اشاره می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از سیستم بودجه‌بندی کشور گفت: امروزه اگر از بسیاری مسئولان حتی خود بنده بپرسند کار دولتی را برای فرزند خود می‌پسندید یا خصوصی، خواهیم گفت کار دولتی.

وی دلیل اجرایی نشدن اصل 44 قانون اساسی را آنگونه که باید و شاید، محصول ایراد در سیستم بودجه‌بندی کشور می‌داند و می‌گوید: تا زمانی‌که این ایرادات در سیستم بودجه کشور اصلاح نشود شاهد وضعیت کنونی خواهیم بود.

نیکزاد صراحتا به موضوع کار دولتی و خصوصی اشاره می‌کند و می‌گوید: همواره بسیاری از کارمندان بخش خصوصی تا ماه‌ها حقوق نمی‌گیرند و خیلی وضعیت آن‌ها به لحاظ شغلی و حقوقی مطلوب نیست ولی ما انتظار داریم جوانان تنها به فکر کار دولتی نباشند.

استاندار جوان کهگیلویه و بویراحمد برای حلاجی بیشتر این موضوع به خبرنگار فارس می‌گوید: در بحث بودجه‌ریزی به بخش خصوصی مثل بخش دولتی کمتر توجه داریم.

نیکزاد توضیح می‌دهد: اکنون می‌بینیم که برای نمونه دولت در بحث پیمانکاران در سراسر کشور بدهی زیادی به این قشر دارد که مسبوق به سابقه بوده و تنها مربوط به این دولت هم نیست.

وی معتقد است ما در شب عید همواره این دغدغه را داریم که در پرداخت عیدی و حقوق کارمندان وقفه‌ای ایجاد نشود ولی به همین میزان دغدغه پرداخت دستمزد به پیمانکاران را نداریم که ناخواسته آن‌که در این میان ضرر می‌کند کارگر و کارمند بخش خصوصی است و به همین خاطر شاید من هم از ته دل دوست داشته باشم فرزندم شاغل در بخش دولتی باشد تا در بخش خصوصی.

 

*موضوعی که استاندار به آن اشاره کرده همان حرف دل جوانان جویای کار است

 

به نظر می‌رسد، استاندار استان محروم کهگیلویه و بویراحمد به نکته‌ای کلیدی در این ارتباط اشاره کرده که اگر این ایراد اساسی در کشور برطرف شود شاهد خواهیم بود که تنها بخش زیادی از مشکلات اشتغال حل خواهد شد بلکه کار و تولید نیز رونق می‌گیرد و جوانان برای ورود به کار خصوصی از خود رغبت نشان می‌دهند.

موضوعی که اکبر نیکزاد به آن اشاره کرده، دقیقا همان چیزی است که جوانان و جویندگان کار از آن به‌عنوان عدم پایداری شغل‌ها در بخش خصوصی یاد می‌کنند.

وی معتقد است: اگر واقعا می‌خواهیم بخش خصوصی فعال شود و اثرات دستور حکیمانه مقام معظم رهبری بر توجه به اصل 44 قانون اساسی عملیاتی‌تر شود راهی نداریم جز اینکه تغییراتی در این‌ زمینه به‌ وجود آید.

پرداخت به روز و به ثانیه حقوق کارمندان دولت از دیگر موارد مورد اشاره در صحبت‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود که بر این اساس جوانان بیشتر مایلند در یک شغل دولتی از دریافت حقوق و مزایای خود در وقت مشخص و بدون استرس و دغدغه مطمئن باشند.

 

* اما به راستی چرا جوانان ما به دنبال کار دولتی هستند

 

اگر چه مواردی که استاندار در صحبت‌های خود به آن اشاره کرده از دلایل مهم بی‌ثباتی در بخش خصوصی است ولی آن‌گونه که از بافت سنتی و فرهنگی در این استان بر می‌آید، مسائل فرهنگی نیز در گرایش جوانان به سمت کارهای دولتی است.

پیروز کریمی‌پور از جوانان شاغل در بخش دولتی است.

وی می‌گوید: روزی که برای استخدام در آموزش و پرورش ثبت‌نام کردم در خانواده و در روستای محل زندگی، همه بحث بر این بود که باید برای حفظ آبرو و منزلت اجتماعی در  کار دولتی استخدام شوم.

این معلم جوان مسائل فرهنگی را بسیار تاثیرگذار می‌داند ولی به این واقعیت هم اشاره می‌کند که امروز هر کسی با هر توانایی در یک کار دولتی استخدام شود از بسیاری مزایا و حقوق مطمئن و به موقع برخوردار است.

وی ادامه داد: این در حالی است که کارمند بخش خصوصی که شاید زحمات بیشتر و تخصص بالاتری هم دارد تضمین شغلی ندارد و به لحاظ مشکلاتی که در بخش خصوصی وجود دارد از آینده شغلی مطمئنی برخوردار نیست.

کریمی‌پور می‌گوید: کسی که در بخش دولتی استخدام می‌شود دیگر خیالش راحت است که امکان اخراج و یا پرداخت نشدن حقوقش وجود ندارد و همین موضوع امتیاز دهن پرکنی است که علت جذب افراد به بخش دولتی است.

این کارمند بخش دولتی معتقد است: کارایی و خروجی در بخش خصوصی به مراتب بالاتر است و سیستم دولتی به علت نبود رقابت و محرک با خطر رکود و ایستایی روبه رو است.

 

* اعتماد و ثبات حلقه مفقوده کار خصوصی است

 

محمد نادرپور جوان دیگری است که به کار دولتی خیلی علاقه‌ای ندارد ولی می‌گوید: شرایط به گونه‌ای است که باید به سراغ کار دولتی بروم.

وی که اکنون در یک شرکت خصوصی در ماهشهر استخدام است، ثبات شغلی و اطمینان از پرداخت به موقع حقوق را عنصر مفقوده بخش خصوصی دانست.

وی تاکید می‌کند: اکنون در کشور ما و استان کهگیلویه و بویراحمد بدون اینکه اقدام مؤثر و اطمینان بخشی انجام دهیم تنها با یک سری شعارها به دنبال جا انداختن فرهنگ کار خصوصی و آزاد در میان جوانان هستیم.

نادرپور بخش خصوصی را شامل شرکت‌های خصوصی و یا کار فردی به صورت آزاد خواند و ابراز داشت: شرکت‌های خصوصی با مشکلات اعتباری و نقدینگی مواجه هستند و متقاضیان کار آزاد نیز از طرف دولت حمایت نمی شوند.

در ادامه بررسی این موضوع به سراغ یکی دیگر از جوانان رفتیم تا دیدگاه وی را در مورد بخش کار آزاد یا دولتی جویا شویم.

 

* اگر دولت بخواهد کار خصوصی معتبرتر از کار دولتی می‌شود

 

حسن عرفانی جوانی است که ما را در این بخش از گفت‌وگوی مردمی همراهی کرد.

وی گفت: من به شخصه روحیه کار دولتی را ندارم ولی این را هم قبول دارم که جوانان حق دارند به فکر کار دولتی باشند.

عرفانی معتقد است بر اساس یک فرهنگ غلط بیشتر خانواده‌ها استخدام  فرزند خود را در بخش دولتی، افتخار  و مایه سرافرازی می‌دانند و این یکی از دلایل تمایل جوانان به کارهای دولتی و رسمی است.

البته وی به روی دیگر سکه هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: علاوه بر مشکلات فرهنگی در این با، متاسفانه بخش خصوصی و شرایط کار آزاد آن قوت لازم و یا حمایت دولت را ندارد و لی می‌توان با تقویت این بخش و اعتمادسازی این وضعیت را اصلاح کنیم.

عرفانی می‌گوید: اگر واقعا دولت می‌خواهد حجم خود را کوچک کند و با فعال کردن بخش خصوصی تولید ملی و اقتصاد خانواده‌ها را ارتقا بخشد تنها با برنامه‌ریزی علمی و اصولی در بخش کشاورزی می‌تواند تحول عظیمی ایجاد کند.

 

*جوانان خسته از بروکراسی اداری حق دارند به فکر کار دولتی باشند

 

این جوان تحصیل‌کرده در ادامه این گفت‌وگو به عدم تحقق شعارهای دولت در حمایت از تولید اشاره و بیان می‌کند: بیشتر جاهای ایران و به‌ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد سرشار از منابع آبی و خاک حاصلخیز است ولی شما ملاحظه می‌کنید که هیچ برنامه مدونی برای ترویج کشاورزی و حمایت از فعالین این بخش وجود ندارد.

وی اضافه کرد: روزانه شاهد جوانانی هستم که خسته از دوندگی و  اتلاف وقت و انرژی خود به دنبال کسب مجوز و یا دریافت تسهیلاتی هستند که نهایتا برای نداشتن وثیقه معتبر و حجم بروکراسی اداری از ادامه کار منصرف می‌شوند.

عرفانی خاطرنشان کرد: امروز اگر از همه مسئولان کشوری بپرسیم که کار دولتی را برای فرزند خود می‌خواهند یا خصوصی را بدون شک خواهند گفت کار دولتی که این موضوع نشان از شکننده بودن بخش خصوصی و کار آزاد است.

 

* فرصت اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی نباید با سوء مدیریت از بین برود

 

در این گزارش صحبت‌ها و نظریات متفاوتی مطرح شد ولی آنچه که می‌توان از مجموع این اظهارات نتیجه‌گیری کرد این است که دولت باید برنامه عملیاتی و اعتمادبخشی را به منظور احیای فرهنگ کار خصوصی در هر منطقه به فراخور استعدادها و شرایط آن منطقه طراحی و برنامه‌ریزی کند و به جد به دنبال اجرایی کردن آن‌ها باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد اگر چه در بخش‌های چون صنعت و معدن، توریسم و گردشگری و نفت حرف‌هایی زیادی برای گفتن دارد ولی به نظر می‌رسد دولت باید با حمایت جدی و کار عملیاتی در بخش کشاورزی که در این استان هم منابع آبی فراوان دارد و هم خاک حاصلخیز و آب و هوای چهار فصل، زمینه ورود جوانان را به بخش خصوصی فراهم کند.

البته ورودی که در آن از بروکراسی خسته کننده اداری، سخت‌گیری‌های بانکی، پاسخگو نبودن مسئولان و هزاران قفل و زنجیری که به پای یک جوان تحصیل‌کرده و متخصص و متعهد آویزان می‌شود، خبری نباشد.

باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فرصت طلایی اشتغال‌زایی در استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی، با سوء مدیریت از بین نرود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=4718
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما