چهارشنبه 8 خرداد 1392 - 13:11

انتقاد قالیباف از ولایتی و روحانی

محمد باقر قالیباف در ادامه سخنانش در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به موضوع پرداخت.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری مجری برنامه از محمد باقر قالیباف پرسید: سند بالادستی در برنامه های شما چه جایگاهی دارد و این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پاسخ داد:

سند برنامه 1404 بالاترین سند است. برنامه توسعه سند بالادستی است. برنامه های من همه باید مطابق این اسناد بالادستی باشد. بنده معتقدم که به عنوان رئیس دولت مکلف ام از همه برنامه های بالادستی تبعیت کنم.
عدالت پیشرفت دغدغه همه است. برنامه شما برای این موضوع چیست؟
یک بحث شکلی داریم و یک بحث محتوایی. بگذارید یک مقدمه بگویم. لازمه پیشرفت این است که به عنوان رئیس دولت حق صحیح و خطا ندارم. من می توانم بگویم که چوب لای چرخ من می گذارند و نمی توانم کار کنم. با همین قانون آمده ام رئیس جمهور شده ام. این بهانه جویی است. قانون اساسی باید همه اش را اجرا کنم. نه آنجایی که دوست دارم را اجرا کنم و آنجایی که دوست ندارم اجرا نکنم. مردم نمی پذیرند که من بگویم حاکمیت دوگانه است. سه قوه هستند. سیاست های رهبری باید پیگیری شود. این بهانه نباید باشد. پیشرفت و عدالت سه بخش دارد. یک باید رشد تکنولوژی ، رشد اقتصادی و از همه مهتر باید رشد اجتماعی داشته باشیم. یک وقت عدالت ما عدالت اجتماعی است. ما باید همه گروه ها و اقوام را ببینیم. امروز بعضی اقوام و گروه ها  احساس می کنندسهمی در دولت ندارند. کشاورز ما ، کارگر ما، صنعتگر ما همه باید خود را ببینند و حقوق اجتماعی داشته باشند. هرکس به مرکز نزدیک تر است برخوردار است. هر منطقه ای که در دولت حضور دارد برخوردارتر است. اولین کاری که در شهرداری کردیم این بود که فاصله بین شمال و جنوب شهر را کم کردیم.
برنامه شما در سیاست خارجی چیست؟
سیاست خارجی چه کار می خواهد بکند؟! سیاست خارجی باید منافع ملی و امنیت ملی یک کشور را در واقع هویت یک کشور را تضمین بکند. این وظیفه سیاست خارجی است. واقعا یک فرق جدی بین سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی داریم. کجای دولت گفته است که رئیس دولت بگوید من این تصمیم را در سیاست خارجی می گیرم. هیچ جا قانون اجازه نداده که رئیس دولت می تواند سیاست خارجی را تغییر دهد.

رئیس دولت یکی از عناصری است که نقش اساسی دارد اما همه نقش برای او نیست. در کشورهای دیگر وزیر خارجه و دولت عوض می شود اما سیاست خارجی تغییر پیدا نمی کند. آن چیزی که ما باید به آن توجه کنیم دستگاه دیپلماسی است. دستگاه دیپلماسی است که نباید هزینه تراشی بکند. وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ما نباید هزینه آفرینی کنند. برای این‌ها برنامه مشخص دارم. دیپلماسی اقتصادی را هم مبنای کار قرار خواهم داد. 70 درصد نفت و گاز جهان یا در شمال کشور ماست یا در جنوب کشور ما. ما باید انسجام داخلی را در حفظ کنیم. ما یا می خواهیم تقابل کنیم ، یا مقاومت کنیم، یا رقابت کنیم و یا مذاکره کنیم. اما پیش از این باید اول در داخل انسجام داخلی داشته باشیم. اگر هیچ دولتی مورد تحسین مردم خود قرار نگیرد مقاومت هم بکند مقاومت منفعلانه کرده است. مبارزه با آمریکا یعنی کار کار کار.

یک دیپلماسی فعال می تواند به قدرت ملی ما بیافزاید. برخی در برنامه های خود می گویند این را حل می کنیم.  هر کس بگوید من تغییرات عظیم در سیاست خارجی می دهم، یک شعار است. در 30 سال گذشته دیپلماسی ما را چه کسی اداره می کرده است. کسانی در سه دهه گذشته یا در دستگاه دیپلماسی بودند یا در شورای عالی امنیت ملی ولی وضعیت ما همینی هست که هست. ما نباید بگذاریم وضع موجود ادامه پیدا کند. کشور نیاز دارد که با مدیریت و نیروهای جدید وضع را تغییر بدهد. من آمده ام که این تغییر جدید را به این مدیریت خسته بدهم. البته بزرگان ما و پیشکسوتان ما محترم هستند.

چقدر انتقاد پذیرید؟

ما از امام یاد گرفتیم که حرف مرد یکی نیست . دوتاست. رئیس دولت هم اشتباه می کند. وقتی فهمید اشتباه می کند باید عذرخواهی بکند و به خرد جمعی احترام بگذارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=46845
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما