پنجشنبه 28 اردیبهشت 1391 - 9:11

گزارش مكتوب…افزايش بارشها ، رونق كشاورزي و خوشحالي كشاورزان

بویرنیوز: کهگیلویه وبویراحمد با 16هزار و264کیلومتر مربع وسعت از استانهای پرآب محسوب می شود به طوریکه با داشتن یک درصد از خاک کشور حدود 10درصد منابع آب را اختیار دارد.
از بین رفتن زمینهای کشاورزی ،کاهش آب دهی قنوات و منابع آب زیرزمینی تنها بخشی از مشکلات خشکسالیهای چند سال اخیر در کهگیلویه و بویراحمد بود که بارندگی های اخیر سبب پر شدن منابع آبی استان و جان گرفتن دوباره زمینهای کشاورزی شد .
از بین رفتن زمینهای کشاورزی و دامهای مردم بر اثرخشکسالیهای اخیر معیشت آنان را به خطر انداخته بودکه اکنون با احیاء زمینها می توانبه بهتر شدن وضعیت زندگی کشاورزان امیدداشت.
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد، میزان بارندگی درسال آبی امسال را مطلوب دانست و گفت : بیشترین بارش ها در یاسوج ، سی سخت و دهدشت بود .
آقای داداشی با بیان اینکه بارندگی از مهر90 تا 12اردیبهشت91 در کشور حدود 295 میلیارد مترمکعب بود افزود : میزان بارشها در نیمه نخست سال آبی 91 – 90 در کهگیلویه و بویراحمد به 499 و 3 دهم میلی متر رسید .
او همچنین از افزایش30 و 8 دهم درصدی میزان بارشها نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: حجم ذخیره پشت سدکوثربه میزان 547 میلیون متر مکعب و سد شاه قاسم هم به 12 میلیون متر مکعب رسید.
آقای لطفی با مناسب ارزیابی کردن ذخیره آب در استان ، میزان ذخیره آب درپشت سدهای کوثر و شاه قاسم را به ترتیب459 و حدود12 میلیون متر مکعب بیان کرد و افزود : حجم آبهای این دو سد امسال 87 میلیون متر مکعب افزایش داشته است.
او همچنین آب بند ها را از دیگر ظرفیتهای مهم ذخیره آب استان دانست و گفت:700 میلیون متر مکعب حجم ذخیره آبهای زیرزمینی استان است.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به وجود 70 هزار هکتار محصول زارعی آبی، 41 هزارهکتار باغ و160 هزارهکتار مزرعه دیم در این استان می گوید: افزایش بارندگیها باعث پرشدن قنوات ،چشمه ها و سیراب شدن زمینهای کشاورزی و خوشحالی کشاورزان شده است .
آقای عنایتی با اشاره به تولید سالانه470 هزارتن محصول زراعی و 210 هزار تن محصولات باغی درکهگیلویه و بویراحمد افزود: کشاورزان این استان تولیدکننده بیش از40 نوع محصول باغی وزراعی هستند که پیش بینی می شود با این وضع، کشاورزی در سال زراعی جاری پر رونق تر از گذشته باشد .
فضیل مدبرنژادکشاورز بویراحمدی هم گفت: در4 سال گذشته به علت خشکسالی آب مورد نیاز شالیکاری تامین نشد اما امسال اوضاع راضی کننده است وآب کافی به مزارع می رسد .
مصلحی کشاورز اهل لیشتر هم که از پرآبی سد کوثربسیار خوشحال بود گفت : زمین ها نشاط دوباره ای گرفته اند و با توکل به خدا امسال دغدغه آب کشاورزی نخواهیم داشت.
محمد شریف ساعدی دامدار ساکن لوداب هم گفت : در3 سال گذشته به دلیل خشکی منابع آبی مجبور به کوچ دادن دامها تا مسافت 30 کیلومتری می شدیم اما به شکرانه بارشهای بهاری امسال در روستا ساکن هستیم و نیازی به جابجا یی دامها نداریم.
به هرحال درکشورهایی مانند ایران که باکمبود منابع آبی مواجه است، توجه به کلیه منابع آبی و مدیریت آب درکهگیلویه و بویراحمد که10درصد منابع آب کشور را دارد ، به ویژه در سال تولید ملی ، حمایت از کارو سرمایه ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=4583
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما