دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 - 9:26

700دانشجوی کشاورزی یاسوج بدون زمین

واگذاری زمین به دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج از سوی وزارت کشاورزی یکی از مصوبات سفر اول هیئت دولت به این استان بود که هنوز محقق نشده و این در حالی است که بیش از 700 دانشجوی کشاورزی این دانشگاه زمینی برای انجام عملی دروس کشاورزی ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مصوبه واگذاری 15 هکتار زمین به دانشکده کشاورزی از مصوبات سفر دوم هیئت دولت در مردادماه 87 بود که پس از گذشت کمتر از چهار سال اینگار هنوز خاک می خورد.

این در حالی است که از آن سال تاکنون نزدیک به هزار دانشجوی کشاورزی فارغ التحصیل شده اند و معلوم نیست این دانشجویان می توانند تنها با داشته های علمی خود جذب بازار کار و تولید شوند.

10 جلسه برگزار کردیم نتیجه ای نگرفتیم

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: تهیه زمین برای دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج که از تعهدات وزارت جهاد کشاورزی در سفرهای استانی دولت بوده تاکنون اجرایی نشده است.

اردوان ارژنگ در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در سفر دوم هیئت دولت به این استان در بند 14مصوبات مربوط به جهاد کشاورزی استان مقرر شد که این سازمان زمین مورد نیاز تحقیقات و آموزش دانشگاه یاسوج را تامین کند اما به رغم مکاتبات فراوان و برگزاری بیش از 10 جلسه در این خصوص، هنوز این مصوبهاجرایی نشده است.

وی بیان کرد: مسئولان این سازمان می گویند اگر زمین صخره ای می خواهید می توانیم بدهیم اما زمین صخره ای به درد کار کشاورزی نمی خورد.

ارژنگ اظهار داشت: برخی از دانشگاههای کشور 600 تا 700هکتار زمین مسطح دارند اما وضعیت توپوگرافی این دانشگاه به صورتی است که در میان کوه و صخره قراردارد و بخش عظیمی از هزینه های این دانشگاه که می تواند صرف آموزش و رفاه دانشجویان شود، صرف خاکبرداری و مسطح کردن زمین می شود.

نیاز دانشکده کشاورزی یاسوج به 100هکتار زمین مسطح

رئیس دانشگاه یاسوج عنوان کرد: این دانشگاه سه رشته کارشناسی وپنج رشته کارشناسی ارشد کشاورزی دارد که هم اکنون با مشکل کمبود زمین برای دانشجویان این رشته ها مواجه هستیم.

وی افزود: 500  دانشجوی کارشناسی و 200 دانشجوی کارشناسی ارشد کشاورزی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که با مشکل زمین برای دروس عملی و کارهای تحقیقاتی خود مواجه هستند.

این مسئول اظهار داشت: در سال تحصیلی آینده رشته تکنولوژی بذر در این دانشگاه ایجاد می شود که این رشته بسیار به زمین کشاورزی مسطح نیاز دارد.

وی عنوان کرد: تقاضای ایجاد رشته دکترای زراعت را نیز ارئه داه ایم اما مگر بدون زمین این رشته می تواند دایر شود.

ارژنگ با بیان اینکه هر دانشجوی کارشناسی ارشد برای کار تحقیقاتی به چهارهکتار زمین مسطح نیاز دارد، تصریح کرد: کل دانشجویان رشته کشاورزی در ایندانشگاه به حداقل 100هکتار زمین نیازدارند.

رئیس دانشگاه یاسوج بیان داشت: رشته کشاورزی یک رشته عملی است و دروس عملی زیادی دارد که بدون زمین این رشته به یک رشته صرفا تئوری بدل می شود.

وی افزود: این مسئله باعث می شود دانشجویان پس از فارغ التحصیلی نتوانند جذب بازار کار و تولید شوند.

ارژنگ بیان داشت: زمین های پایین دانشگاه زمینهای مسطحی هستند که اگر با مساعدت مسئولان و یا به صورت قسطی به دانشگاه واگذار می شد امکان حل مشکلات دانشگاه و توسعه آن در آینده وجود داشت.

وی یادآور شد: زمینهای منطقه “چم خانی” که متعلق به سازمان جهاد کشاورزی است نیز می تواند گرهگشای مشکلات این دانشگاه باشد.

آموزش در رشته کشاورزی به دلیل کمبود زمین ناقص است

یکی از اساتید این دانشگاه نیز گفت: آموزش در رشته کشاورزی به دلیل کمبود زمین برای دروس عملی، ناقص است.

هوشنگ فرجی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: همچنین برای تحقیقات اساتید و دانشجویان، نیازمند زمینهای یکنواختی هستیم که کشتهای قبلی آن مشخص باشد.

وی بیان کرد: به دلیل نبود زمینهای یکنواخت، نتایج تحقیقات و پژوهشهای اعضای هیئت علمی و دانشجویان قابل استناد نیست.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج عنوان کرد: هم اکنون دانشجویان و اساتید این دانشگاه در زمینهای استیجاری غیر یکنواخت مشغول به کار پژوهشی هستند.

وی تصریح کرد: همچنین در این زمینها استیجاری مشکلاتی برای تعویض لباس و مسائل بهداشتی وجود دارد که به دلیل استیجاری بودن این زمینها امکان احداث تاسیسات مربوطه وجود ندارد.

لازم است مسئولان هرچه سریعتر برای تحقق این مصوبه تلاش کنند زیرا دانشجویان رشته های کشاورزی نمی توانند منتظر اجرای این مصوبه سفر استانی بمانند چون هرچه زودتر باید فارغ التحصیل شوند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=4524
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما