جمعه 27 اردیبهشت 1392 - 13:05

پیروز انتخابات ریاست جمهوری کیست؟ / آرایش نهایی اصولگرایان چگونه است؟ / انتخابات 3 قطبی است یا چهار قطبی؟

با مشخص شدن آرایش کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و حضور افراد شاخص و مطرح در این عرصه، شاهد تحلیل­های گوناگونی هستیم که چه کاندیداهایی می­مانند و کدام عرصه رقابت را ترک خواهد کرد و آیا آنهایی که می خواهند تا آخر بمانند از صافی نظارتی شورای نگهبان به سلامت عبور خواهند کرد یا خیر.

به گزارش بویرنیوز، آنچه که می توان از اوضاع و احوال کنونی برداشت کرد این است که انتخابات در پیش رو به لحاظ گفتمانی، سه قطبی اصولگرا، اصلاح طلب و دولت یاران خواهد بود که در آینده نه چندان دور خواهیم دید آیا دولت یاران خواهند توانست از شورای نگهبان رأی اعتماد بگیرند تا در معرض قضاوت افکار عمومی قرار بگیرند یا خیر؛ دولت یارانی که مهمترین عامل مخالفت و تقابل اصولگرایان در طیف های مختلف با مولود خودشان یعنی رئیس جمهور کنونی می باشند به گونه ای که تندترین انتقادها را نثار دولتی می کنند که خود آفریدند و خود پر و بالش دادند و حالا آنچنان از آن به تنگ آمده اند که نفسشان می گیرد در هوایی که نفس نماینده آمال و آرزوهای دیروزشان و سوژه و هدف تیغ تیز پیکان امروزشان است.

با توجه به این نکته مبهم و البته با کمی اغماض و به فرض تأیید صلاحیت !!! نماینده دولت، یکی از اضلاع مهم رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری 92 این گروه می باشند که نماینده اصلی آنها آقای اسفندیار رحیم مشایی است. ضلع گفتمانی دیگر این رقابت، اصولگرایان می باشند که آنقدر بار تکلیف بر دوششان سنگینی می کرد که شباهنگام از خواب خوش بیدارشان می کرد و همین امر موجب شد که هر روز با طوفانی از اسامی وابستگان این طیف فکری- گفتمانی روبرو شویم که البته اجماع طیف های فکری گفتمانی رقیب یعنی دولت یاران و اصلاح طلبان حول کاندیداهای واحد به یقین موجب خواهد شد آنها تکلیف را بر دوش یک کاندیدا بگذارند و خود در سایه بنشینند و اینگونه تکلیفشان را ادا کنند.

ازمیان کاندیداهای طیف و جبهه اصولگرایی شاید بتوان آقایان دکتر قالیباف، باقری لنکرانی، جلیلی و رضایی را نام برد که از اقبال بیشتری در میان اصولگرایان برخوردارند و شانس بیشتری برای ماندن در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری دارند که به نظر می رسد این گفتمان شاهد دو کاندیدای نهایی گردد که یکی از این دو محسن رضایی می تواند باشد که در سالهای گذشته در صحنه بوده است و همواره نامش مطرح بوده است و دیگری از میان سه گانه جلیلی، باقری لنکرانی و قالیباف انتخاب خواهد شد که آرای اکثریت اصولگرایان به سوی گزینه منتخب این سه گانه روانه خواهد شد و بر همین اساس، رضایی کمی به سمت و سوی تفکر مستقل سوق پیدا خواهد کرد تا بتواند آرای سفید را به خود جلب کند و اقبالی بیشتر از دوره های گذشته داشته باشد.

قطب سوم این انتخابات اصلاح طلبان خواهند بود که اجماعشان حول آیت الله هاشمی رفسنجانی دور از انتظار نیست و ورود کهنه مرد روزهای سخت و سردار سازندگی به این عرصه این امر را عیان ساخته است که او آمده است تا اصلاح طلبی را از حاشیه به متن آورد و در مسیر بازگشت این گفتمان، او منتخب قطب و گفتمان و تفکر اصلاح طلبی است که هشت سال در حاشیه مانده است. بنابراین مشخص می شود که انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در 24 خرداد 92، سه ضلعی گفتمانی اصولگرایی، دولت یاران و اصلاح طلبی است که این سه ضلعی می تواند بر مبنای 4 کاندیدا در تلاطم باشد که سه گزینه آن تا حدودی مشخص می باشد سه گزینه ای که آیت الله هاشمی (نماینده طیف اصلاح طلبی)، اسفندیار رحیم مشایی (نماینده طیف دولت یاران) و محسن رضایی هستند و گزینه چهارمی که از میان طیف فکری اصولگرایان انتخاب خواهد شد و به احتمال زیاد یکی از سه گزینه قالیباف، باقری لنکرانی و جلیلی خواهد بود. که این اضلاع گفتمانی را به چهار ضلعی فردی- اندیشه ای سوق خواهد داد. باید به انتظار نشست و دید و گفت که با اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص صلاحیت افراد حاضر می توان تحلیلی جامع تر و دقیق تر از این رویداد مهم ارائه داد.

امیررضا حجتی

مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین المللی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=43573
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. یار دبستانی گفت:

    جناب بوبر نیوز البنه اگر هاشمی تایید شود. هاشمی قطعا رد صلاحیت است

  2. مهدی گفت:

    فقط قالیباف

  3. افتخاری گفت:

    در استان ما هرکس بیشتر رای بیاورد او در بقیه استنها بازنده است؟!

  4. ناشناس گفت:

    هاشمی رد صلاحیت می شود

    • رضا گفت:

      فقط هاشمی

    • ناشناس گفت:

      ایشون رییس تشخیص مصلحت نظامند و 8 سال سابقه ی ریاست جمهوری دارند و در قانون سن برای مجلس مطرح است و برای ریاست جمهوری سن(به استناد قانون)مطرح نیست آخه به چه دلیل رد صلاحیت شوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • حسین گفت:

      اگر هاشمی را رد کنند یعنی کل نظام را رد کرده اند اخه چه توجیهی دارد که کسی که برای ریس جمهوری رد صلاحیت می شود ریس مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد؟

      • ناشناس گفت:

        به علت کهولت سن!
        آقا کجا دنیا دیدین رییس جمهور دستش بلرزه…

        • ناشناس گفت:

          اگه خوب نگاه کنی کشور ما رو پیرمردها اداره می کنن حالا شما فقط آقای هاشمی رو می بینید ، مثلا آقای جنتی چند سالشه ؟ دود از کنده بلند میشه عزیز ….درود بر خاتمی سلام بر هاشمی

  5. ناشناس گفت:

    قالیباف مرد عمل

  6. ناشناس گفت:

    جلیلی ایدآل

  7. محمد گفت:

    کنار گذاشتن هاشمی تفسیر ترس است
    برای من و امثال من دو راه درپیش است
    اول رای ندادن ….
    اما دوم تکرار غافلگیری دوم خرداد 1376 و انتخاب دکتر حسن روحانی
    این پاسخی قانونی است به رفتار حکومت

  8. اسماعیل گفت:

    حماسه سیاسی باحضور گسترده .باخط نشان کشیدن های فرزندان هاشمی قرار بود ایشان اسما ریس جمهور باشد

  9. سینا گفت:

    روحانی

دیدگاه شما