دوشنبه 4 دی 1402 - 8:00

کهگیلویه بالاترین نرخ بی سوادی در استان را دارد/نرخ بیسوادی در بانوان بیشتر است

بویرنیوز– معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان کهگیلویه بی‌سواد شهرستان این استان است.

«سید حمزه باقری نژاد» در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون شهرستان کهگیلویه با احتساب چاروسا و دیشموک بی‌سوادترین شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی با بیان اینکه مهمترین علت این مسأله مهاجرت است، اظهار کرد: فقر اقتصادی را از دیگر عوامل مؤثر بر بی‌سوادی در این شهرستان است.

معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طرح‌هایی برای ارتقای سواد در این شهرستان در حال اجراست.

باقری نژاد تصریح کرد: مهاجرت، مسدود نشدن مبادی بی‌سوادی در مقطع ابتدایی، ترک تحصیل و فقر اقتصادی از مهمترین دلایل بی‌سوادی در این استان هستند.

وی ادامه داد: بخش عظیمی از جامعه هدف باسوادی افراد ترک تحصیل کرده هستند و بیشتر بی‌سوادان استان کهگیلویه و بویراحمد را بانوان تشکیل می‌دهند.

معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: نرخ باسوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب ۲۸. ۶ درصد بود، از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۶۹ درصد افزایش داشت که هم اکنون به حدود ۹۷ درصد رسیده است.

باقری نژاد با اشاره به فعالیت در سه سطح سواد‌آموزی، تحکیم و انتقال در سطح استان تأکید کرد: در سال تحصیلی ۱۴٠٠-۱۴٠۱ حجم ابلاغی سوادآموزی به استان ۹ هزار و ۲٠٠ نفر بود.

وی تصریح کرد: در همین راستا هشت هزار و ۴٠٠ نفر شناسایی و پوشش آموزشی انجام شد.
معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کار سواد‌آموزی را فرا دستگاهی و فرابخشی است، گفت: با ۲٠ دستگاه تفاهم نامه همکاری منعقد کردیم که از این تعداد ۱۰ مؤسسه طرف قرارداد ما هستند.

باقری نژاد افزود: در حال حاضر یک هزار و ۱٠٠ آموزش دهنده فعال در استان داریم.

وی اظهارکرد: در گذشته اختلاف باسوادی بین زنان و مردان در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲٠ درصد بود که با برنامه‌های اجرایی شده این میزان به کمتر از پنج درصد رسید.
معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۶۰ بازرس کار نظارت بر سوادآموزی استان را انجام می‌دهند، تصریح کرد: پیگیر هستیم که کلاس‌های سوادآموزی صوری نباشند و به واقعیت‌ها نزدیک باشد و البته در این زمینه با برخی آموزش‌دهندگان صوری و متخلف برخورد شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=358281
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    واقعا بی نظمی استان از همین افراد بیسواد وبی فرهنگ هست که خیلی هم مدعی هستند

  2. ممو گفت:

    کهگیلویه وبیسواد !!!!!!!!
    تازه تموم رسانه های با مجوز وبدون مجوز از کهگیلویه هستن
    کهکیلویه ها همه خودشان در سطوح عالی کشوری می بینن

دیدگاه شما