چهارشنبه 22 آذر 1402 - 10:56

وقوع انفجار همزمان با حضور شاهینی در گچساران/سفرهای رئیس سازمان مدیریت چرا اینقدر دیر شروع شد؟/از اولین های ارزشمند در بودجه کهگیلویه و بویراحمد تا اشتغال ۵۰۰۰ نفری و رتبه ۲ آب و فاضلاب استان در کشور

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

دومین سفر عمومی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد با محوریت پروژه های شهرستان گچساران ، سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ با همراهی مدیران کل استانی و مدیران شهرستانی انجام شد.

در این بازدید پروژه های حوزه راه و شهرسازی، آب منطقه ای، شهرداری بررسی و برگزاری شورای اداری و برنامه ریزی خاتمه بخش این سفر یک روزه بود.

◊ اشتغال ۵۰۰۰ نفری برای گچساران در آینده نزدیک ◊

یکی از طرح هایی که در سفر رئیس سازمان مدیریت بررسی و بازدید شد، مربوط به طرح تأمین و انتقال آب به اراضی ماهور باشت، امامزاده جعفر و خان احمد بود.

آنطور که شاهینی گفت:

این طرح بزرگ در نهایت قرار است به بیش از ۶۰۰۰ هکتار از زمین های مستعد گچساران و برخی روستاهای آن، آب کشاورزی را برساند.

در این طرح شبکه های اصلی و فرعی کار شده است و با تکمیل برخی ایستگاه ها و حل مشکل برق آن در نهایت این پروژه در تابستان ۱۴۰۳ و البته به شرط تأمین و تزریق بودجه ۳۵۰ میلیارد تومانی به مردم شهرستان گچساران تقدیم می شود.

با تکمیل این طرح که سازمان برنامه با جدیت دنبال می کنند و تخصیص اعتبارات آن را از محل های مختلف پیگیری می کند به جای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم کنونی بیش از ۵۰۰۰ نفر مشغول به کار می شوند و با توجه به نقش حیاتی و استراتژیک محصولات تولیدی کشاورزی بدون شک رونق اقتصادی و مالی در این شهرستان و حل بخش زیادی از چالش بیکاری آن را شاهد خواهیم بود.

مصلح؛ مدیرعامل آب منطقه ای هم در این باره گفت: ما در یک فاز این پروژه عظیم ۹۹ درصد کار را انجام دادیم و اگر برق مورد نیاز ایستگاه پمپاژ شماره ۲ تأمین شود عملاً پروژه وارد مدار می شود و بیش از ۳۰۰۰ هکتار اراضی دیم به آبی تبدیل می شوند.

◊ رایزنی برای حل مشکل قیر دو پروژه حیاتی راه در گچساران ◊

شاهینی در بازدید از پروژه های دردست اقدام راه و شهرسازی در کمربندی گچساران گفت:

۷ کیلومتر باقیمانده این مسیر به آسفالت نیاز دارد و طبق استانداردی که الان هست به پروژه های استانی قیر تعلق نمیگیرد که برای حل این مشکل بزودی در تهران رایزنی های فشرده ای خواهیم داشت.

این پروژه کلا ۱۴ کیلومتر است و اعتبار آن بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان است.

برای این پروژه در سفر استانی نیز مصوباتی داشتیم بزودی اعتبار آن ابلاغ می شود و رایزنی برای تأمین ۲۰۰ تن آسفالت مورد نیاز آن نیز انجام می شود.

راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز گفت: ما در ۴ پروژه استانی (جاده گناوه، دهدشت به چرام، کمربندی گچساران و …) با مشکل قیر روبرو هستیم که اگر این مساله مرتفع شود این پروژه ها را در کمترین زمان بهره برداری میکنیم.

◊ مجتمع فرهنگی گچساران و حواشی جالب آن! ◊

شاهینی در بازدید از مجتمع فرهنگی گچساران گفت:

مجتمع فرهنگی گچساران با زیربنای ۵۸۰۰ متر بعلت مشکلاتی که بود و تعویض پیمانکار اما همچنان نیمه کاره و با پیشرفت ۶۰ درصدی معطل مانده است.

در این پروژه در سال ۱۴۰۱ رقم ۲۳ میلیارد تومان اعتبار آمد که به دلایلی این اعتبار با شکایت سایر پیمانکاران از حساب راه و شهرسازی برداشت شد.

هم اکنون بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل و رفع برخی نواقص ایمنی در دیوار ها لازم است که از منابع مختلف دنبال خواهیم کرد.

◊ کانال دفع آب های سطحی شهر گچساران ◊

پروژه دفع آبهای سطحی شهر گچساران نیز در حال انجام بود و بزودی این پروژه حیاتی سطح شهر با تلاش های شهرداری و البته شرکت نفت به پایان می رسد.

رئیس سازمان مدیریت در بازدید از این پروژه یک خبر متفاوت برای شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد داشت:

برای اولین بار در سفر دولت به استان ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای شهرداری ها مصوبه گرفتیم.

این اتفاق در هیچکدام از سفرهای استانی هیئت دولت نظیر نداشت . برای تخصیص آن نیز در تلاشیم.

◊ اصلاح گسترده در محور گچساران به باباکلان/انفجار در حضور شاهینی 💣

جهانگیر شاهینی گفت: مسیر گچساران به باباکلان و بی بی حکیمه یکی از محروهای محلی پرتردد این شهرستان است.

بخش های زیادی از آن اصلاح شده و هم اکنون قطعه سوم آن به طول  ۳ و نیم کیلومتر در حال انجام است.

۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار آن است و تاکنون ۳۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی توسط پیمانکار انجام شده است.

💣 گفتنی است در این بازدید انفجار اول بخش هایی از مسیر جاده گچساران به باباکلان با رعایت موارد ایمنی و امن سازی منطقه با حضور پلیس و به دستور رئیس سازمان مدیریت انجام شد. 💣

👈 پیمانکار این پروژه درخواست هایی از مسئولان داشت، او گفت: چرا باید به پیمانکارانی که دلسوزانه کار میکنند و از جیب خود برای فعال بودن پروژه ها و کم شدن زحمات مردم و دولت هزینه میکنند بی توجهی بشود؟

👈 درست است ما هم مثل بعضی از پیمانکاران کار را تعطیل و رها کنیم و به قولاً غش کنیم تا با توجه بیشتری بر بالین ما بیایند؟!!

💥 این نکته البته توسط شاهینی بی پاسخ نماند، رئیس سازمان مدیریت گفت: یکی از اهداف ما از سفرهای شهرستانی و بازدید از پروژه ها رصد فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته و در حال انجام است و قطعاً در روند تخصیص ها این مسأله و روند پیشرفت پروژه ها را مد نظر خواهیم داشت.

◊ دشت های لیشتر آباد می شود ◊

ایستگاه شماره ۲ لیشتر نیز ۷۰۰ هکتار اراضی را تحت پوشش دارد، به گفته مدیرعامل آب منطقه ای این پروژه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی لازم دارد تا در فوری ترین زمان افتتاح نهایی شود.

شاهینی گفت: اعتبارات مورد نیاز این پروژه را مد نظر داریم و حتما ما هم میخواهیم این پروژه به سرانجام برسد تا به جای ۵۰۰ نفر ۵۰۰۰ نفر در لیشتر مشغول به کار شوند.

◊ مشکلی که گریبان کهگیلویه و بویراحمد را سخت گرفته! ◊

جهانگیر شاهینی گفت: توپوگرافی خاصی در استان وجود دارد، برای هر کیلومتر راه در این استان از ۷ و نیم میلیارد تومان تا ۳۵ میلیارد تئومان و حتی بیشتر بسته به شرایط خاص منطقه باید هزینه کنیم ، رقمی که در مقایسه با سایر استان ها چند برابری است.

برای حل این مشل بیکار ننشستیم، ما در سفر دوم این مشکلات و تورم را در نظر گرفتیم و اعتباری که مصوب گرفتیم ۲ برابر اعتبارات سفر اول بود.

برای دریافت این اعتبارات البته توان من به تنهایی کفایت نمیکند، باید همه به ویژه مدیران کل هم همراه باشند و با جان و دل تلاش بکنند. کهه البته پیگیری های مستمر ما از تهران و با حضور و دعوت از مدیران کل به صورت هفتگی در جریان است.

◊ یک پروژه متفاوت کشور در گچساران ◊

جهانگیر شاهینی گفت: 

طرح تأمین آب اراضی «تنگ انگشترک» به وسعت ۳۰۰ هکتار به صورت ۱۰۰ درصد تکمیل و هم‌اکنون خط انتقال اصلی تأمین آب اراضی کشاورزی «آبرزی» به طول پنج هزار و هفتصد متر با قطر ۸۰۰ میلیمتر در حال اجراست که تا دهه فجر امسال آب سد کوثر با لوله وارد «آبرزی» و برای ۷۰۰ هکتار این منطقه خواهد شد.

۱۶ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده  و ۸ میلیارد تومان هم از محل مسئولیت های اجتماعی نفت دارد، به دنبال تخصیص اعتبار هستیم تا به یاری خدا مردمی که در مسیر و برنامه هدف این طرح هستند از منافع ارزشمند آن بهره مند شوند.

مصلح نیز در این باره گفت: این پروژه متفاوت است از این منظر که نیاز به ایستگاه پمپاژ ندارد و هزینه نگهداری آن به سمت صفر میل میکند و همین تفاوت باعث شده با حداقل هزینه های ممکن در دسترس مردم قرار بگیرد.

◊ آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد رتبه ۲ کشور را دارد ◊

👤 امید صالحی؛ مدیرعامل آب و فاضلاب استان نیز گفت:

در گچساران به دلیل ایراداتی که در ایستگاه پمپاژ خیرآباد بود تنها امکان انتقال ۲۷۰ لیتر بر ثانیه از آب تخصیصی از سد کوثر برای شرب را داشتیم.

در کنار این مسأله نوع خاص پمپ های این ایستگاه باعث می‌شد در صورت خرابی حتی تا یک هفته به ویژه در تابستان شاهد قطعی آب در گچساران باشیم، برای حل این مشکل ارتقاء این استگاه به دو دستگاه پمپ شناور و ترانس ۲۵۰۰ کیلووات را انجام دادیم و ظرفیت انتقال آب را با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۵۵۰ لیتر بر ثانیه رسانیدم.

در پروژه های محرومیت زدایی نیز مشکل تنش آب آشامیدنی اهالی ۱۰۲ روستای استان با جمعیت ۲۳ هزار نفر ظرف ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم، رفع شده است که در این زمینه رتبه ۲ کشوری را کسب کردیم.

◊پاسخ شاهینی به چند چالش و حاشیه و پیشنهادی برای همه مدیران استان◊

👤 رئیس سازمان مدیریت در جمع بندی سفر خود در شورای برنامه ریزی شهرستان گچساران گفت:

وقتی آمدم نقشه راه استان را ندیدم و کسی که من را معرفی کرد، من را ملزم به تهیه نقشه راه کرد.

باید سند توسعه و افق و چشم اندازهایی برای استان تعریف میکردم، افق ۲۰ ساله استان را در نهایت در ۴ برنامه ۵ ساله با استعانت از اسناد بالا دستی تنظیم کردم.

باید اعتبارات سال قبل و سال مالی را خاتمه می دادم و پیگیر برنامه ریزی برای بهترین استفاده از ظرفیت سفر دوم هیئت دولت به استان هم می بودم و در کنار آن رایزنی برای تخصیص اعتبارات و فعالتر شدن پروژه ها تا مرحله ای که قابل بازدید باشند. این شد که ترجیح دادم برای کمی با تأمل و تعلل اما دست پُر حرکت کنم.

◊نکته ای مهم از زبان آقای رئیس◊

همیشه به چشم ۱ درصد دیده میشویم باید ثابت کنیم اگرچه از نظر مساحت و جمعیت ۱ درصد هستیم اما بالای ۱۰ درصد در کشور اثرگذاری داریم، این با گفتن توانمندی ها ممکن نیست باید ظرفیت هایمان را شناسایی و تدوین میکردیم.

یکی از وظایف ما این بود که تعریف کنیم قرار است به کجا برسیم، در این مسیر باید همه ظرفیت ها و پتانسیل ها را تعریف و بر اساس این شاخص ها روند و حرکت توسعه را مدیریت میکردیم. این کار را شروع کردیم و معتقدم باید حرکت کنیم تا دیده شویم و به ما اهمیت دهند.

ما اعتبارات مسئولیت های اجتماعی نفت را هدفمند کردیم و برای نخستین بار به سمت زیرساخت های حیاتی از جمله آب هدایت کردیم.

در مصوبات سفر جزو ۳ استان اول ایران بودیم اما برای تخصیص نیاز داریم همه کنار هم باشیم.

آب، راه، درمان، اموزش و…. اولویت های نخست ما در استان است و تلاش مان نیز سرانجام بخشیدن به این پروژه ها است.

اتفاقات خوبی در روند تخصیص و پیشرفت فیزیکی پروژه ها به وقوع پیوسته، در ۲ سال اخیر تعیین تکلیف پروژه های بزرگ و حیاتی را می بینید به یاری خدا با تلاش جمعی مردم بیش از پیش ثمره مدیریت پروژه های نیمه تمام را خواهند دید.

در همین شهرستان گچساران تا الان بدون اعتبارات نفت ۱۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص دادیم، تلاش برای بهبود تخصیص ها هفتگی در تهران و استان ادامه دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=358142
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما