شنبه 13 آبان 1402 - 9:25

کمک میدان گازی مختار به اشتغال جوانان کهگیلویه و بویراحمد/۱۱ چاه حفر می شود

بویرنیوز– میدان گازی مختار آغازگر تحولات چشمگیر

استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیش از این گفته بود که حدود ۱۱ حلقه چاه در میدان گازی مختار حفر می شود و بهره برداری از این مخزن گازی در سفر دوم دولت به فضل الهی آغاز خواهد شد.

سید علی احمدزاده، همچنین دستور وزیر نفت در خصوص بهره برداری از منطقه گاز مختار را کاری بزرگ دانست و بیان کرد: پیمانکار انتخاب شده است و تجهیز کارگاه انجام شده است.حتما باید برای گاز شیرین کردن تاسیساتی ایجاد شود که اشتغال پایدار خواهد داشت.

وی ادامه داد: میدان گازی مختار، بخش زیادی از گاز کشور را می تواند تامین کند و کمبود گاز کشور را در فصل زمستان جبران می کند.

استاندار گفت : برآورد این است که تا ۱۵ سال می تواند کل گاز ایران را تامین کند و البته کار لرزه نگاری یک فاز آن با هلیکوپتر آغاز می شود و تا کل مخزن شناسایی شود.

احمدزاده اضافه کرد: اجرای این طرح موجب رونق اقتصادی منطقه، ایجاد فرصت های شغلی فراوان و نیز پایداری گاز در شبکه سراسری می شود.

وی تاکید کرد: یونیت هایی ( دستگاه های گاز شیرین کن)که قرار است ایجاد شود حداقل در کمترین تراز ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می کند که پیش بینی می شود تا هزارفرصت شغلی در این رابطه ایجاد شود.

مخزن مختار از میادین هیدروکربوری توسعه نیافته کشور است که از نظر نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود.

پس از اتمام دوره پنج ساله تولید از مخزن مختار، امکان بهره‌برداری از آن به‌عنوان یک مخزن ذخیره‌سازی گاز فراهم می‌شود، در این مرحله ظرفیتی در حدود ۱,۲۵ میلیارد متر مکعب در مخزن ایجاد می‌شود تا در هشت ماه گرم سال روزانه پنج میلیون متر مکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب از آن تولید کنیم.

این پروژه با ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و با هدف تولید روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز بشکه میعانات گازی ایجاد خواهد شد.

به علت وضعیت خاص فیزیکی منبع طبیعی گاز، قابلیت تزریق و ذخیره گاز در فصول گرم گرم سال برداشت در فصول سرد سال و تراز نمودن شبکه را دارا است.

برآورد اولیه ما این است که هفت چاه برای برداشت و چهار چاه برای تزریق حفر شود و در مجموع ۱۱ چاه ایجاد خواهد شد البته حدود سه سال طول می کشد تا این چاه ها حفاری شوند و شبکه ساختاری شان ایجاد شود.

این میدان گازی در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=357598
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما