یکشنبه 12 شهریور 1402 - 11:17

چرا بازار میوه و تره بار یاسوج باری به هر جهت است ؟!

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

بازار میوه و تره بار در یاسوج را میتوان یکی از بی قانون ترین بازارهای استان دانست.

مردم از قیمت ها و کیفیت گله مند هستند ، گاها نیز اجناسی با قیمت درجه ۱ و تاپ به آنها عرضه میشود که از نظر مشتری کیفیت قابلی ندارد و مشخص نیست بر اساس چه معیاری است.

اما ایراد کار کجاست ؟!

سید علی اصغر عوض پور ؛ سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج به دفعات از نبود نظم و قاعده در صنف میوه و تره بار و به واسطه آن بروز نگرانی های مردم گفته بود.

یکی از گلایه مندی های این سرمایه گذار عدم تعهد به وعده های برخی مسئولان در قبال ساماندهی بازار میوه و تره بار مرکز کهگیلویه و بویراحمد است.

همین دیروز که رئیس اتاق اصناف یاسوج در سفر به شیراز و بررسی میدان میوه و تره بار این شهر ، قیمت برخی اقلام میوه درجه ۱ برای هر یک کیلو را به این شرح اعلام کرد (آلو شایان ۳۹ هزار تومان ، شلیل ۵۰ هزار تومان ، هلو ۴۵ هزار تومان ، انگور عسکری ۲۶ هزار تومان ، انگور سیاه ۴۰ هزار تومان ، پسته ۳۲۰ هزار تومان ، انبه ۱۰۵ هزار تومان ، سیب زمینی ۱۸ هزار تومان، پیاز سفید ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان ، پیاز قرمز ۱۳ هزار تومان ، گوجه ۹ هزار تومان ، موز ۹۰ هزار تومان و هویج ۱۲ هزار تومان) در میدان میوه و تره بار یاسوج این اقلام به قیمت کمتر قیمت گذاری شده و این نرخ ها با پیش بینی سود مناسب برای خرده فروشی ها تعیین شده است.

باعث تأسف اما این است که برخی خرده فروشی ها به این قیمت ها پایبند نیستند و ظاهراً توانی  یارای مقابله با آنها هم نیست.

عوض پور پیشتر گفته بود می‌شود با قیمت های کمتر هم به مردم میوه عرضه کرد اما عدم همکاری شهرداری یاسوج و جمع آوری مراکز خرده فروشی میدان باعث شد دسترسی مردم به قیمت های کمتر عملاً از دست برود، در حالیکه میشد با محوریت میدان میوه و تره بار نبض کار و قیمت ها را در دست گرفت و در ادامه شبکه گسترده فروش ارزان باعث میشد سایر فعالان بازار میوه و صیفی جات هم تمکین کنند، قیمت ها را متعادل کنند و مردم طعم قیمت های مناسب را بچشند.

اما به برخی تکالیف دستگاه ها بپردازیم:

خرده فروشی های میدان به بهانه ایجاد ترافیک توسط شهرداری یاسوج جمع شد ، اما اکنون سرتاسر شهر یاسوج به خصوص خیابان های پرترافیک مملو از خودروهای فاقد مجوزی است که اقدام به فروش میوه و صیفی جات می‌کنند و بخاطر نداشتن مجوز به هیچ کس هم پاسخگو نیستند.

یکی از گلایه مندی های جدی نیز به همین حوزه اصناف وارد است، چطور بازار به این مهمی که معیشت و هزینه زیاد مردم در آن صرف می‌شود اینطور رها شده است؟ همین الان از برخی از میوه فروشی های سیار در نقاط خوب شهر سراغ قیمت ها را بگیرید سرتان سوت میکشد، گاها گرانتر از بیشتر مغازه ها می‌فروشند ، مگر اینها نباید متولی و ناظری داشته باشند و یا تحت مجوز و قانونی مشخص عمل کنند؟

اجهاد کشاورزی و تعاون روستایی تا چه اندازه به تعهدات خود در قبال سامان دادن به میدان میوه و تره بار عمل کرده اند ؟ بسیاری از میوه های بازار از همین استان تأمین می‌شود چرا باید در نبود تعامل درست با کشاورز دلال ها فرصت را غنیمت شماره و با سود هنگفت همان میوه های اینجا را که به استان های همجوار میرود و بسته بندی میشود را دوباره از شیراز به این استان منتقل کنند ؟

اگر به دنبال خدمت به مردم هستید بسم الله فعال‌تر شدن میدان که با انجام به تعهدات همه طرفین ممکن میشود نتیجه اش ارزانتر شدن میوه و کاهش هزینه مردم است، اگر پایبندی حقیقی به شعار سال مبنی بر کاهش تورم دارید این هم مسیرش!

این نمیشود در یک طرف رئیس اتاق اصناف از نظارت و برخورد بگوید و از طرف دیگر نماینده صنف آنطور که مسئولان میدان میوه و تره بار یاسوج میگویند برای جلسات قیمت گذاری ارزشی قائل نشوند. به گفته مسئولان میدان میوه و تره بار قیمت گذاری توسط رئیس صنف یا دخالت رئیس اتاق اصناف ترک شد خب معنی این کار دقیقاً چیست ؟!

مدیران میدان میوه و تره مدت ها است میگویند منتظر تشکیل ستاد تنظیم بازار هستند، چرا نباید مهمترین مسأله اقتصادی مردم را دلسوزانه تر پیگیری کرد؟ مگر همه چالش ها یک سرش به همین اقتصاد و بازار ربط پیدا نمیکند، پس چرا عزم قاطعی برای سامان دادنش نیست؟

انتظار میرود دستگاه های متولی و نظارتی از جمله تعزیرات، صمت، اصناف، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و شهرداری به تعهدات خود در خصوص میدان میوه و تره یاسوج به درستی عمل کنند تا از ره آورد آن کاهش فشار بر گرده مردم مرکز استان را شاهد باشیم.

در ادامه تصاویر قیمت های میدان یاسوج را می‌بینید که از شیراز هم مناسب تر است، توصیه میکنیم مدیران اتاق اصناف به جای سفر به شیراز و عکس گرفتن بیایند ضمن عمل به تعهداتشان نظارت ها را درست تر و عملی تر دنبال کنند.

و اما قیمت های میدان میوه و تره بار یاسوج و آنچه باید توسط خرده فروش ها عمل شود:

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=356710
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. حامد گفت:

    اکثر بازار میوه دست افغانی‌ها هست اینارو بیرو ن کنید

  2. زمانی گفت:

    با سلام
    این درصدهایی که برای میوه و تره بار در نظر گرفتید در کل اشتباه محاسبه شده و این بازدیدها هم فایده ای ندارد

  3. ناشناس گفت:

    به شتر گفتند چرتگردنت کجه گفت کجام راسته که گردنم راست باشه مسئولین فقط به فکر خودشان هستند

دیدگاه شما