یکشنبه 8 مرداد 1402 - 12:33

جزئیاتی از استخدام در اداره کل ارشاد کهگیلویه و بویراحمد/نظر مدیرکل جوان در خصوص موسیقی و کنسرت/چرا اینهمه رسانه؟(+تسهیلات بهبود معیشت خبرنگاران)

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

امروز(۸ مرداد ۱۴۰۲) به سراغ مدیرکل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم تا به بهانه نزدیکی ۱۷ مرداد؛ روز خبرنگار سوالاتی را از متولی حوزه رسانه و خبر که اتفاقاً خود از تحصیل کرده های رسانه و از فعالان در این زمینه است، داشته باشیم.

با سلام خدمت جناب آقای امین درخشان و سپاسگزاری بابت فرصتی که به رسانه ما اختصاص دادید.

عرض سلام به شما و مخاطبان فرهیخته بویرنیوز و عموم مردم شریف استان و با تشکر از فعالیت های مؤثر پایگاه با هویت بویرنیوز، در خدمت شما هستم.

سوال- خب برای شروع سوالات همه دوست دارند بدانند بالاخره چند رسانه مجوز دار در این استان داریم، آماری خدمتتان هست؟

۱۶۰ رسانه دارای مجوز و ۱۵ مجوز خبرگزاری در استان هست، ۶۰ نماینده روزنامه های سراسری در استان داریم. ۲۰۵ نفر از اهالی رسانه نیز عضو خانه مطبوعات هستند.

استان ما به نسبت سرانه جمعیتی تعدد رسانه دارد.

سوال- این آمار همانطور که شما فرمودید از نرم های کشوری بالاتر است، فکر می‌کنید تب ایجاد رسانه در استان به چه مسائلی بر می گردد؟

در دو سال اخیر کنترل هایی داشتیم تا روند تأسیس و اخذ مجوز رسانه سیر منطقی به خودش بگیرد.

اما به نسبت سایر استان ها گرایش به سمت و سوی ایجاد رسانه در اینجا بالاتر است، دلایل متعدد است، ببینید در این استان جنبش های سیاسی فعالیت گسترده دارند، نه صرفاً احزاب که افراد بسیاری تمایل به مشارکت در مسائل سیاسی و سپس فرهنگی و اجتماعی دارند.

از آنجاییکه رسانه تریبون و فضای خوبی برای بیان عقاید است و محدودیت ها در این فضا به نسبت مجاری رسمی اطلاع رسانی هم کمتر است، با شرایط کنونی روبرو شده ایم.

عقیده بنده این است که نگاه در ارائه مجوزها باید کمی سختگیرانه باشد، تا افرادی به حوزه رسانه بیایند که دانش، سواد و مهارت کافی و ضروری را داشته باشند.

سوال- شما بعنوان متولی رسانه و خبر برای افزایش دانش فعالان رسانه چه کرده اید؟

کارهای آموزشی خوبی شروع کرده ایم، کارگاه های متفاوت آموزشی برای ارتقاء دانش رسانه ای در حوزه های مختلف خبر تدارک دیدیم در همین هفته های اخیر کارگاه ۲ روزه افزایش سواد رسانه ای را با حضور یکی از اساتید مطرح کشوری داشتیم و البته این روند تداوم خواهد داشت.

سوال- این سواد رسانه ای چقدر ضروری است و توصیه شما در این باره به مسئولان رسانه ها چیست؟

اگر به دنبال مطالبه گری درست و مؤثر هستیم باید خبرنگار از مدیران اطلاعاتش بیشتر باشد، این یک ضرورت است.

یک مشکل جدی ما این است که مطالبه گری ها از مدار و روح واقعیت به دور است و این عمدتاً در فضای مجازی و نه در مراجع رسمی رسانه ای در حال اتفاق است.

این شرایط ضمن اینکه اجحاف به خواست عمومی است، جایگاه و تریبون رسانه را نیز از اعتبار ساقط می کند.

سوال- اثرگذاری رسانه های استانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خب ارزیابی رسمی که روندش مشخص است و تحت عناوین و چارچوب های مشخص صورت می گیرد. عمدتاً به جمع آوری برخی داده ها مرتبط است و دقیقاً شاید نشانگر درجه اثرگذاری رسانه ها نباشد که البته این یک ایراد است.

اما در زمینه اثرگذاری آنچه مشاهده می‌شود باید بگویم رسانه های استان خوب و قابل قبول هستند.

سوال- شکایت از رسانه های استان در دو سال اخیر چه روندی داشته؟

اختلاف عقاید بین رسانه ها و خواست مدیران همواره هست و این امری طبیعی است.

رسانه های استان اگرچه منتقد هم باشند اما در کنار آن بیان خدمات نظام را هم در برنامه دارند، مدیران این تلاش رسانه ها را هم ببیند . اگر نقدی بود نه با شکایت که باید با پاسخ مناسب در فضای خوبی که طبق قانون مطبوعات فراهم آمده جواب داده شود.

باور کنید در روزی که پاسخگوی مدیران و اشخاص در حوزه رسانه و خبر نباشم، نیست. طبیعتاً ما هم دفاع میکنیم تا رسانه بر مدار واقعی خودش که مطالبه گری و نقد است پیش برود.

شکایت ها کم بوده و هرجایی هم اختلاف بوده رسانه با یک دستگاه سعی مان بر این بوده ورود کنیم و اختلاف را حل کنیم که به شکایت و حضور خبرنگاران عزیز ما در راهروهای دادسراها نیازی نباشد.

این نکته را نیز اضافه کنم که رسانه خودش باید قانونمند باشد و جامعه را نیز به سمت قانونمندی هدایت کند.

سوال- چند درصد از قوانین وزارت ارشاد به حمایت از مطالبات رسانه و خبرنگار پرداخته؟

ما قانون مطبوعات را داریم فراتر از آن هم اطلاع دارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تدوین لایحه جدیدی است که خلاء های جدی در حمایت از اهالی رسانه و هنر(که بخش قابل توجهی از آن در حوزه رسانه است) را پُر میکند، امیدوارم این لایحه هرچه سریعتر به مرحله قانون و اجرا برسد.

سوال- ارتباط اهالی رسانه با سایر مجموعه های فرهنگی و هنری در استان چطور ارزیابی میکنید؟

اعتقادم این است که ارتباط رسانه ها با سایر فعالان فرهنگ و هنر خوب است. رسانه و خبر خودش یک دانش و هنر است و از آن طرف آثار هنری خودشان هم اثرات رسانه ای دارند.

این حوزه ها گره خورده با هم است.

سوال- ساختمان خانه مطبوعات بعنوان پروژه اختصاصی خبرنگاران به کجا رسید؟

این پروژه جزو پروژه های اختصاصی استانداری است. بازدیدی که داشتم پیشرفت قابل توجهی داشته است.

روند عملیات اجرایی این پروژه بسیار قابل توجه بوده. در تلاشیم برای روز خبرنگار آماده افتتاح شود.

سوال- به عقیده برخی ها کفه اطلاع رسانی در استان به سمت حاشیه و چالش بیشتر است این را ذائقه مردم می طلبد یا کارکرد رسانه ها عاملش است؟

دلیل این موضوع فقط رسانه نیست، بخشی از چرایی کار در برخی توده های جامعه و بخشی در رسانه قابل جست و جو است.

مشی و رویه حاکم بر فضای رسانه ای استان باید به سمت و سوی بیان مطالبات حقیقی مردم سوق داده شود.

رسانه های استان باید متحدانه جریان سازی کنند، ما راه آهن و پرواز مستمر میخواهیم، تصادفات در جاده های ما یک بحران است و موارد دیگر بیشماری که باید با اشراف اطلاعاتی و بهره گیری از کارشناسان متخصص رصد و مستمر مطالبه شود.

سوال- برنامه های اداره کل ارشاد برای معیشت خبرنگاران چیست؟

بخش عمده ای از برنامه ها در زمینه معیشت به قوانین و اقدامات بالادستی مرتبط است، در لایحه ای که وزارت ارشاد بنای قانونی کردنش را دارد به معیشت خبرنگاران توجه بسیار زیادی شده است.

در استان نیز رایزنی های ما با مدیران مختلف (از جمله راه و شهرسازی برای مسکن خبرنگاران) ادامه دارد مضاف بر اینکه با دعوت از مقامات ارشد از جمله رئیس صندوق اعتباری هنر با محوریت مسائل حوزه رسانه به دنبال گره گشایی بودیم.

خب الان فضای خوب و آسانی برای عضویت در صندوق اعتباری هنر و استفاده از مزایای بیمه و وام و تسهیلات آن ممکن شده است، از طرفی رتبه بندی و تسهیلات مرتبط با آن نیز برای اهالی رسانه فراهم است.

توصیه من این است حتماً از شرایط عضویت در صندوق اعتباری هنر و رتبه بندی های مستمر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده شود تا حداقل بخشی از زحمات عزیزان در قالب بیمه ، بیمه تکمیلی ، تسهیلات و یارانه جبران شود.

سوال- جزئیاتی از وعده استخدامی وزیر دارید؟ آیا خبرنگاران استان می توانند روی این فرصت حسابی باز کنند؟

وزارت ارشاد نهادی است که در حوزه فرهنگی ، هنری و رسانه ای به نیروهای کارآمد و جوان نیاز دارد، البته سازمان تهی از این نیروها نبود اما به نفس تازه ای برای تقویت منابع انسانی این مجموعه فرهنگی نیاز است.

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به جایگاه خاصی که در دولت دارد مجوز استخدام ۴۰۰ نفر در مرحله اول را اخذ کرده است. این استخدام ها قرار است از طریق جذب نخبگانی باشد.

به محض دریافت ابلاغ استخدام ها حتماً آنرا به اطلاع رسانه ها و مردم خواهیم رساند، آزمون استخدامی که فرایندش مشخص است در زمینه جذب نخبگانی هم مطابق یک دستورالعمل ملی و توسط یک کارگروه با نظارت جدی و شفاف سازی مستمر اقدام خواهیم کرد.

سوال- تلخ ترین و شیرین ترین اخباری که در ذهنتان حک شده چیست؟

حادثه تلخ سقوط هواپیمای یاسوج برایم بسیار تلخ بود،تلخی آن در روز بعد از سانحه زمانی که در منطقه جست و جو بودم و مادر یکی از قربانیان با بی تابی شدید دنبال پاسخ شبهه زنده بودن برخی افراد از بنده بود، برایم بسیار بیشتر شد.

فوت مرحوم زرگر خبرنگار فقید استان که اتفاقاً ساعاتی قبل از تصادف نیز در خصوص پیگیری هایی که چند روز قبلش از ایرنا برایش داشتم صحبت کردیم هم جزو خبرهای بود که تلخیش در ذهن ما ماند .

در زمینه خبر خوش هم شاید بشود به کاهش برخی آسیب های اجتماعی در مناطق محروم و افتخارات علمی فرزندان این استان در کسب رتبه های تک و دو رقمی کنکور و سایر رقابت های علمی بین المللی اشاره کرد.

سوال- قابل توجه ترین اقدامات امین درخشان در کسوت مدیریت اداره کل ارشاد اسلامی چه بود؟

ابتدا باید عرض کنم آنچه ما مدیران بعنوان دستاوردهای دوران مدیریت بیان میکنیم نه یک نفره که حاصل تلاش جمعی همکارانمان در همه رده ها و جایگاه ها بوده است.

در زمینه عمرانی وقت بسیاری برای پروژه تالار مرکزی استان گذاشتیم تا از رکود خارج و به ریل فعالیت برگردد و به زودی خبرهای خوبی از این پروژه برای مردم خواهیم داشت.

در یک و نیم سال گذشته در کنار فعالیت های متفاوت فرهنگی و رسانه ای، افزایش ۹۰۰ درصدی اعتبارات عمرانی و زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر (که ضرورت فعالیت های فرهنگی نیز هست) را شاهد بودیم.

* فعال کردن ظرفیت های مردمی بزرگترین توفیق برای ما بود

از طرفی یکی از ضعف ها دور شدن و عدم بهره مندی مردم از فعالیت های فرهنگی بود، تلاش ما این بود برنامه های فرهنگی را از قالب و چارچوب سالن ها خارج و به دل جامعه بیاوریم.

نتیجه آن شد برگزاری برنامه ها و جشنواره ها فرهنگی شاد و متنوع  با محوریت مردم آنهم در مناطق محرومی مثل دیشموک، مارگون و … که لبخند و امید را به مردم این مناطق هدیه کرد.

بزرگترین دغدغه ما شادی آفرینی در استان است، برنامه ها و جشنواره هایمان نیز با این محوریت دنبال شده است.

آشتی هنرمندان با اداره کل ارشاد یکی از تلاش های شبانه روزی ما است. امروز نداریم هنرمندی که ارتباطش با ما قطع باشد، اگر کسی دلخوری و نگرانی هم داشته باشد شخصاً به دیدارش می روم، به هرحال فضایی که ما داریم متعلق به همین افراد است و صاحبان اصلی فرهنگ و ارشاد همین اهالی شریف و نجیب آن هستند.

بعنوان مثال نمایشگاه عکس دنا با حضور گسترده اهالی فرهنگ ، هنر و رسانه همراه شد که کم سابقه بود.

سوال- در بخشی از سخنان گفتید زنده نگه داشتن آداب و سنن از جمله موسیقی برای شما مهم است، نگاه شما و دیگر مجموعه های استانی به کنسرت و موسیقی چیست؟

هر کسی درخواست داشته باشد موافقت میکنیم، اتفاقاً در هفته های قبل کنسرتی پیش بینی شد که با توجه به سفر ریاست محترم جمهور به تعویق افتاد.

در کهگیلویه و بویراحمد حقیقتاً همگرایی خوبی را شاهدیم. همراهی ائمه جمعه در مسائل فرهنگی و هنری خوب است، خیلی از جاها اینها در کنار هنرمندان هستند.

خوشبختانه در استان تضاد و مقابله فرهنگی نداریم.ندیدم تاکنون کسی مقابل برگزاری موسیقی و کنسرت در استان جبهه گیری و مقابله بکند.

از برگزاری کنسرت ها به ویژه آنهایی که همراه و سازگار با روح عمومی و باورها و ارزش های مردم استان است حتماً استقبال میکنیم.

این را هم بگویم وظیفه و رسالت ما صیانت از ترکیبی از ارزش ها و باروهای عمومی مردم است، در زمینه های مختلف از جمله جایگاه رفیع استان در ایثار و شهادت گرفته تا آداب، رسوم ملی و مذهبی، تاریخچه رشادت های ماندگار ، شاهنامه خوانی، سنت های اصیل و دیگر موارد که خواست روح عمومی جامعه است، وظایفی داریم و قطعاً حمایت و استقبال میکنیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=356134
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما