چهارشنبه 14 تیر 1402 - 13:27

از مصوبات سفر اول رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد چه خبر ؟ چه دردی از مردم دوا شد و در سفر دوم قرار است چه شود؟

جلیل بهشتی

ارسالی مخاطبان بویرنیوز:

جلیل بهشتی نویسنده و فارغ التحصیل رشته حقوق و زبان و ادبیات فارسی فعال فرهنگی و سیاسی در یادداشتی نوشت:

به نام خدا

برای رضایت خداوند و مردم، استاندار و نمایندگان استان مظلوم ومحروم کهگیلویه وبویراحمد بخوانند .دستاوردهای عینی و ملموس سفر اول جناب آقای رئیسی به استان کهگیلویه وبویراحمد را برای مردم تبیین کنید.

نظام اداری بسیار بزرگ موانعی رابرای پیگیری مصوبات سفر قاعدتا درست می کند. متاسفانه مشکلات در استان کهگیلویه وبویراحمد آنقدر زیاد است که فهم عادی آنها برای خود مدیران سخت است تا بخواهند برای آن چاره ای کنند ویا اینکه طرح، مصوبه و برنامه‌ای داشته باشند. قطعا اگر این سفرها دستاوردهای ملموس و عینی داشته باشند مردم از سیاستمداران خود استقبال می کنند ولی اگر فقط حرف و شعار باشد استقبال گرمی صورت نمی گیرد. مردم شهرستان ها نمایندگانی بعضاً بیدار در مجلس دارند که در سفر ها می توانند مشکلات و برنامه ها را به اطلاع وزرا برسانند در صورتی که هوشیار وبیدارباشندبخشی از مشکلات حل خواهد شد. اگر سفرهای هیات دولت با هدف شناسایی توانمندی‌ها و بررسی نقاط قوت و ضعف هر استانی باشدوتلاش برای رفع مشکلات به صورت مصداقی وعینی و ملموس باشد کاری پسندیده است واگر غیر ازاین باشدعملاً سفری نباشدبرای حال مردم بهتر است.

در دور اول سفرجناب آقای رئیسی به استان کهگیلویه وبویراحمد وزرای محترم با سفر به شهرستانهای مختلف استان نکاتی را در جلسه هیات دولت بیان نمودند که خواندن آنها در آستانه سفر دوم هیات دولت به استان محروم کهگیلویه وبویراحمدخالی از لطف نیست در بحث راستی آزمایی این گفته ها ومصوبات کسانی که دست اندر کار هستند بخوانند وبرای مردم توضیحی ارائه نمایند.

وزیر مستعفی تعاون کار و رفاه اجتماعی جناب آقای عبدالملکی در دور اول سفر به شهرستان های دنا، بویراحمد و مارگون سرکشی داشته اند. آقای عبدالملکی خیلی شکرگذاری گذاری کردند که به مناطق محروم سفر کرده اند و خوشحالی کردند که شب قبل از سفر در استان بودند اکنون جایگزین ایشان بفرمایند پیگیر طرح‌ها و برنامه‌های ایشان در سرکشی به شهرستان‌های بویراحمد دنا و مارگون بعد از استعفای ایشان چه کسی هست؟

نامبرده جلسه ای با فعالان اقتصادی یاسوج داشتنددراین جلسه چه گذشت؟تا مردم در جریان باشند در دیدار سرزده ایشان به عنوان نماینده آقای رئیسی که دو دیدار بدون اطلاع قبلی با مردم روستاهای آبسردان سفلی در مارگون و روستای بنستان سادات محمودی ملاقات ودیدار داشتند. جناب آقای وزیر بفرمایند قول و قرار هایی که در این جلسات داده شده است چه بوده است ؟ وپیگیری آنهابه کجا رسیده است؟ حداقل بخشداران و فرمانداران این دو حوزه توضیحی ارائه دهند که این جلسات و این سرکشی ها چه ثمراتی داشته است؟ ایشان درباره استان نکات قابل تاملی فرمودند: اول اینکه استان از نظر شاخص های انسانی و مواهب الهی و طبیعی از میانگین کشوری به مراتب بالاتر است اما از نظر شاخص های برخورداری و رفاه از شاخص‌های میانگین کشوری به مراتب پایین‌تر است.استان کهگیلویه وبویراحمد در بحث شاخص‌های تعالی از جمله ایثارگری نسبت به جمعیت از میانگین کشوری بالاتر است. درباره نرخ مشارکت که نشان‌دهنده تمایل مردم برای کار هست ۵ الی ۶ برابر از میانگین کشوری بالاتر است. ایشان فرمودند استان از نظر منابع طبیعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ولی در حوزه رفاه و اشتغال استان وضعیت بسیار بدی دارد از نظر فقر وضعیت قابل قبولی اصلاً ندارد

اکنون که آقای عبدالملکی وزیرمحترم تعاون کار و رفاه اجتماعی مستعفی هستند الان پیگیر این برنامه ها وبیانات ایشان چه کسی هستند ؟

جناب آقای عبدالملکی وزیر محترم سه تا نگرانی هم نسبت به وضعیت استان داشتند نگرانی اول : افزایش بی رویه مهاجرت از روستا به شهر، ایشان فرمودند سال ۱۳۶۵ حدود ۶۹ درصد مردم استان روستایی بودند که این کار کاملاً طبیعی است، چون ساختار استان روستایی است اما در سال ۱۳۹۵ این آمار به ۴۴ درصد رسیده است یعنی ۲۶ درصد در این چند سال مهاجرت جمعیت وجود داشته است و نکته جالب این است که این مهاجرین در حاشیه شهر یاسوج و شهرهای دیگر سکونت می کنند. جناب آقای وزیر مستعفی برنامه شما برای این بیانات چه بود ؟ جناب وزیر بازدیدهای شبانه ای نیز به حاشیه‌های شهریاسوج داشتند ایشان فرمودند مناطقی در حاشیه شهریاسوج در حال شکل گیری است که اگر الان فکری به حال آنها نشود در آینده حاد خواهد شد نگرانی این حاشیه شهرها به خاطر تامین آب هست که جناب وزیر مستعفی بسیار ناراحت بودند الان بفرمایید چه کاری برای این حاشیه شهرها انجام گرفته است؟ایشان استان کهگیلویه وبویراحمد را پرآب ترین استانهای کشور دانستند ولی فرمودند متاسفانه وحیف که آب شرب و کشاورزی ندارند.

نگرانی سوم جناب آقای وزیر به خاطر بیکاری بود وقتی این همه مواهب در استان وجود دارد در ارتباط با این موضوع باید چاره‌اندیشی شود.

در هر حال در ارتباط با این سه نگرانی جناب آقای وزیر پیشنهاداتی داشتند که باید به مردم توضیح داده شود؟ برای کم کردن مهاجرت روستاییان به شهرها قرار شد برای اقتصاد روستا برنامه های عملی و سریع و جدی داشته باشند. الان در استانه سفر دوم چند مورد را بفرمایید که چه کار کردید تامردم ببینند ولمس کنند. دو محور اصلی را بیان نمودند که اول تولید و اشتغال بود و محور دوم خدمات رفاهی در روستاهای استان بود. ایشان موضوع راه های روستایی را بسیار نامناسب عنوان کردند به ویژه مناطق کوهستانی که نگاه ویژه‌تری را می‌طلبید الان توضیحی داده شود که بعد از سفر اول چه اتفاقی در این حوزه ها افتاده است؟

موضوع مدرسه را ایشان تاکید کردند که در شهرستان مارگون ۵۴ مدرسه کانکسی و کپری وجود دارد که وضعیت نامطلوب و نامناسبی دارند که قرار شد با ۱۰ الی ۲۰ میلیارد این موضوع حل شود آیا واقعاً حل گردید؟

موضوع بعدی مسکن هست که از نظر ایشان خیلی نگران کننده و ناراحت کننده بود مخصوصاً بعضی از روستاها که سقف خانه ها معیوب بود و آرزو کردند که آقای دکتر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن با تأمین اعتبار لازم تا قبل از شروع بارندگی یک بار سقف همه خانه های روستایی که معیوب هستند اسکن شوند یعنی اینکه ایزوگام و قیرگونی شوند تا در فصل بارش مشکلی نداشته باشند همین الان شما یک فراخوان از طریق بنیاد مسکن اعلام کنید ببینید چقدر از این سقف خانه ها درست شده است؟ که نویسنده این متن موفق نشدم حتی یک موردبرای روستای ما اختصاص داده شود.

در ارتباط با مسائل آب ایشان فرمودند نیازمند بهره وری در حوزه آب هستیم برای مردم توضیح دهید که آیا این بهره وری در حوزه آب اتفاق افتاد؟ آبیاری زیر سطحی و بهبود الگوی کشت و ایجاد ایستگاه های پمپاژ آب که فرمودید بسیاری از اراضی دراین مناطق بالاتر از سطح آبهای روان هستند توضیح بفرمایید که آیا این مشکل حل گردید؟ جناب آقای عبدالملکی در حوزه اشتغال چند قول جدی به استان دادند که قرار شد عملیاتی شود: اول قرار شد که گلخانه ای مدرن،آموزشی و ملی در رسته گیاهان دارویی در استان ایجاد کنند تا استان قطبیت خود را در جهت دهی اقتصاد گیاهان دارویی در کشور تثبیت کند آقایان مسئول حداقل به مردم توضیح دهید که این یک مورد به کجا کشید؟ واقعا این مورد اتفاق افتاده است ؟ آقایانی که هماهنگی سفر دوم آقای رئیسی را به عهده دارند ، همت واراده لازم را داشته باشیدو دستاوردها و برنامه‌ها و طرح‌های سفر اول را به اطلاع مردم برسانید و پاسخی قانع‌کننده ارائه نمایید.

تحمیل مالی بر قراردادها ،جناب وزیر مستعفی از طرف وزارتخانه خود قول دادند که هر تعدادی از کارفرمایان یا کارآفرینان که آمادگی داشته باشند واحد های کوچکتر را بر اساس تامین مالی بر اساس الگوی قرارداد پشتیبانی بکنند و بدون سقف از آنها حمایت و پشتیبانی کنند. متولیان امر جواب دهید تا الان چند کارآفرین و کارفرما به طور مصداقی از این مورد استفاده کرده است؟

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایلوت حمایت مالی بر اساس الگوی قرارداد در جلسه هیئت دولت نهایی شد بفرمایید چند نامه و جلسه و برنامه و کار مصداقی در این حوزه داشته اند؟ در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار شد بازطراحی ها و بازبینی های دقیق در ظرفیت‌های استان صورت بگیرد توضیحی بفرمایید که برای این کار چه کرده اند؟ فقط حرف زدن کافی نیست بلکه با عمل است که مردم دلگرم می شوند. در رابطه با پروژه ها ومگا پروژه ها قرار بود ۱۰ مگا پروژه تعریف گردد که بیشترین اثرگذاری را بر زنجیره تولید و اشتغال در استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد. برنامه‌ریزی‌های لازم در کلام وحرف صورت گرفت لطفاً الان از آن ۱۰ مگا پروژه فقط ۵ مگاپروژه را برای مردم بفرمایید؟ پروژه ها را بیان کنید؟ کجای این استان هستند ؟

آقای عین الهی وزیر بهداشت درسفر به شهرستان بهمئی به عنوان نماینده آقای رئیسی بیاناتی داشتند که در نوع خود جالب است .

کمبود تجهیزات پزشکی و کمبود نیروی انسانی در شهرستان بهمئی را که فرموده بودند الان بعد از سفر اول هیئت دولت به استان دانشگاه علوم پزشکی استان آماری نسبت به کمبود تجهیزات و کمبود نیرو ها در آن شهرستان ارائه نمایند؟

درباره دانشکده پیراپزشکی که قبلا مجوز صادر شده بود اما نظم خاصی در این دانشکده وجود نداشت به اطلاع مردم برسانید که بعد از سفر هیئت دولت در دور اول این دانشکده الان چه وضعیتی دارد؟آیا سر وسامان گرفته است ؟

در سفراول هیئت دولت جناب آقای عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بودند ایشان فرموده بودند مرکز تحقیقات گیاهان دارویی باید تقویت گردد بفرمایید که آیا این اتفاق تقویتی چگونه بوده است؟ توضیحی برای مردم ارائه بفرمایند؟

وزیر بهداشت فرمودند در شهرستان بهمئی بیمارستان ۸۵ درصد پیشرفت داشته است آیا الان این بیمارستان راه اندازی و تجهیز شده است؟ این طرح ها و برنامه ها از زبان و کلام وزرا در سفر اول آقای رئیسی به استان بوده است آیا تا آذرماه که فرموده بودند در همان سال افتتاح گردید ؟

آبرسانی شهر بهمئی به کجا رسیده است؟ بحث اشتغال زایی شهرستان بهمئی به کجا رسید؟ لطفاً درباره این موضوع توضیحی مصداقی ارائه نمایید؟ موضوع بومی و غیربومی بودن نیروها در صنایع نفت و پتروشیمی شهرستان بهمئی آیا حل گردید؟

پروژه راه شهرستان بهمئی به شهرستان لنده چه شد؟ افتتاح گردید ؟راه روستایی مناطقی از جمله پهنوک که در جلسه هیئت دولت مطرح و مصوب شد به کجا رسید؟ موضوع افتتاح شعبه ای از وزارت نفت در شهرستان بهمئی آیا محقق شد؟ این طرح ها و برنامه ها از زبان هیئت دولت بیان شده است واقعاً قبل از اینکه هیئت دولت درسفر دوم به استان بیاید کارگروهی متخصص وشجاع به طور شفاف پیگیر مصوبات سفر اول باشدو برای مردم توضیح دهد که چه کار هایی انجام شده است و چه کارهایی انجام نشده است؟

کمبود تجهیزات آتش نشانی در شهرستان بهمئی حل گردید؟

امکانات ورزشی شهرستان بهمئی که جناب آقای عین اللهی وزیر بهداشت قرار شد به وزیر ورزش جوانان اطلاع‌رسانی کنند الان چه نامه و مستنداتی وجود دارد که بین این دو وزیر برای این موضوع رد و بدل شده است؟ چه امکانات و تجهیزات ورزشی به این شهرستان اختصاص داده شد؟

دکتر مرتضوی به عنوان معاون معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری که الان به عنوان وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در حال خدمت هستند هم بیاناتی داشتند که نکات جالبی در آن است که مردم عزیزاستان محروم ومظلوم کهگیلویه وبویراحمد در جریان قرار بگیرند:

به قول جناب آقای مرتضوی جناب آقای رئیسی واژه حق و تکلیف را بازتعریفی دیگر و احیای دیگری نمودند که این موضوع را من نویسنده که دانش آموخته حقوق هستم منظورشان را درک نکردم . ایشان فرمودند در واقع این سفرها با برنامه ریزی های مدون و به شکل جهادی و انقلابی است من نویسنده انتظار دارم که به طور جهادی حداقل دستاوردهای سفر اول آقای رئیسی و هیئت دولت را در قالب چهار تا بیلبورد در مرکز استان به اطلاع مردم برسانید .

به قول جناب آقای مرتضوی صدها ساعت کار کارشناسی پیرامون این سفرها وجود داشته است پیگیری مجدانه و دقیق از مصوبات سفر اول در استان آیا واقعاً وجود دارد؟ به قول جناب آقای مرتضوی که در آن موقع سرپرست نهاد ریاست جمهوری بودند ایشان فرمودند بیت الغزل سفرها حضور کارشناسان و متخصصان از پایتخت جهت شناسایی مشکلات و از نزدیک مشاهده کردن این مشکلات است ایشان فرمودند امید است بی قراری هایی که درمسئولان جهت رفع مشکلات وجود داشته است باعث شود گرهی از مشکلات استان باز شود الان توضیحی داده شود که چند گره باز شدند؟فرمودند همه کمربند همت را برای رفع محرومیت از استان بسته اند ولی باید به عرض ایشان برسانیم در حقیقت و واقعیت چه کرده اید؟ ایشان به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور در هفت حوزه بیاناتی داشته اند که باید سوال شود و پیگیری شود که در هفت حوزه ای که اتخاذ تصمیم شده است. این برنامه‌ها و طرح‌هادر این حوزه ها درآستانه سفر دوم چه وضعیتی دارند ؟ ایشان فرمودند در حوزه زیربنایی ۸۰ طرح تصویب شد و اعتبارات لازم در سال جاری که سفر در آن صورت گرفته است و سال بعد دیده شده است واقعا این اتفاق افتاده است؟

در حوزه صنعت معدن و تجارت ۵ طرح فرمودند که مصوب گردیده است این طرح ها رابه صورت مصداقی وملموس به اطلاع مردم برسانید.

در حوزه بهداشت و درمان ۱۴ طرح ،در حوزه فرهنگی و اجتماعی ۴۸ طرح، در حوزه نفت و انرژی ۱۴ طرح، در حوزه آب و خاک کشاورزی ۵۲ طرح و در حوزه اشتغال ۲۱۷ طرح بررسی و به تصویب نهایی رسیده است و نهایتا این طرح ها با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرا و کارشناسان وزارتخانه‌هامربوطه نهایی گردیداست . الان دستگاه های متولی ووزارتخانه های مربوط وکمیته پیگیری مصوبات حداقل نصف این طرح‌هاوبرنامه ها و آمار ارقام را باذکرکردن نام های مصداقی وعینی وبیان مکان و زمان و درصد پیشرفت این طرح ها وبرنامه ها به اطلاع مردم برسانند.

جناب آقای مرتضوی فرمودند پیشران اقتصادی ، که در بخش نفت و گاز و بخش کشاورزی و در بخش مسکن و با اهتمام به تکمیل پروژه‌های زیربنایی راه افتاده است ، الان بفرمایید منظور شما از این پروژه های زیربنایی چیست؟ این پروژه های زیربنایی کجای این استان محروم هستند؟ در این جلسه قرار شد در سفر دوم قدری از آلام و مشکلات و دردهای مردم کاهش پیدا کند لطفاً در استانه سفر دوم برای مردم استان توضیح دهید که

عاقبت وسرانجام این طرح ها ومصوبات به کجا رسیده اند؟

آیا واقعاًاز آلام و دردهای مردم کاسته اند یا خیر ؟

ایشان فرمودند ایجاد اشتغال که البته مصوباتی داشته اند، تسهیلاتی که برای رفع نیازهای ضروری مردم استان پیش بینی کردید به چه بانک هایی در استان داده شد؟ گیرندگان این تسهیلات چند نفرهستند ؟

قرار شد آموزش و پرورش هزینه و اعتباری برای تامین تبلت رایگان برای دانش آموزان مناطق محروم از طریق خانم دکتر خزعلی و آقای مولوی تحویل بگیرد لطفاً آمار این تبلت ها را به اطلاع مردم برسانید. بنده به عنوان عضوو قطره ای کوچک از دریای مردم ،خواهشی از هیئت دولت درآستانه سفر دوم دارم که دو مطلب را در سفر دوم مد نظر قراردهید :اول موضوع تورم گرانی وکنترل قیمت هاست کهباید اقدامی سریع وعاجل نمائید . دوم، چون اسم این دولت دولت مردمی است به احترام مردم دستاوردهای سفر اول را برای مردم تشریح نمایید و نتایج حاصله را به اطلاع عموم برسانید. مهمترین موضوع پیگیری مصوبات و دنبال کردن طرح ها و برنامه هاست که می تواند این سفرها را برای استان با برکت کند که متاسفانه این موضوع به طور جدی توسط مسئولان عالیرتبه استان دنبال نمی شود اگر این سفرها با مطالعه و برگزاری کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف است مشکلات زمین مانده مردم را حل نمایئد. مدیریت ۱۰ میلیارد مترمکعب آب در استان ،متولیان امر یعنی جهاد کشاورزی، اداره آب ، امور عشایر و شهرداری هاو… برای استفاده مردم از این منابع خدادادی چه طرح هایی داشتند؟

البته جناب آقای رئیسی برای بیکاری و آسیب های اجتماعی ابراز نگرانی کردند توضیح دهید برای این مورد چه کار کردید ؟در حوزه صنعت قرار شد طرح های نیمه فعال مجددا راه اندازی شوداگر این اتفاق افتاده است چند طرح و کارخانه نیمه فعال ، فعال گردیده است؟

درباره جهاد سازندگی که مقرر گردید احیا شود چه کار کردید؟ قرار شد جهاد سازندگی در روستاها در کنار مردم کار جهادی بکند آماری از این موضوع به اطلاع مردم استان کهگیلویه وبوراحمد برسانید؟ باید خدمت مردم عزیز عرض کنم الان متولی آسیب های اجتماعی دقیقا مشخص نشده است که چه دستگاهی است این موضوع را حل کنید. یک بار برای همیشه موضوع آسیب های اجتماعی را از حالت غیر متمرکز و پراکنده متمرکز و برنامه دار کنید تا شاهد بروز حوادث وحشتناک خطرناک نباشیم. پیشنهاداتی در آستانه سفر دوم به عنوان یک نویسنده و کسی که حقوق خوانده است خدمت شما خیلی صریح وسریع و شفاف بیان میدارم : دو مورد از هیئت دولت مطالبه دارم واگر این دو مورد را حل کنید بسیاری از مردم خوشحال می شوند: یک موضوع نیم بها شدن گاز خانگی در مناطق سردسیری در برنامه سفر دوم قرار بگیرد واقعاًاین یک مورد را اگر دلسوز هستید پیگیر شویدواگر دغدغه مند باشیدحل نمائید ..مطلب دیگر با توجه به کوهستانی بودن و ناهمواری جاده ها و نبود جاده های مناسب حداقل در حوزه تامین بنزین، برای استان بنزین اختصاصی با اضافه کردن سهمیه بنزین کمکی به این مردم نمائید .اینجانب مطالبی را که خدمت شما عرض کردم از روی دلسوزی بود مظلومیت و محرومیت کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان‌های بویراحمد دنا و مارگون و جغرافیاواقلیم پهناوراین شهرستانها می‌طلبد برنامه‌ای جامع در حوزه های روستایی و شهری به طور شناسنامه‌ای و دقیق در قالب تشکیل کارگروه های علمی، فنی با حضور نخبگان و چهره‌های دانشگاهی صورت پذیرد وخروجی آن درقالب نامه‌ای به حضور هیات دولت وشخص آقای رئیسی ارائه شود که قابلیت عملی شدن داشته باشد و بتواندگرهی اساسی از مشکلات ما باز کند. اینجانب در این نوشته عقیده دارم که ما مردم مستقیم با آقای رئیسی حرف بزنیم بهتر است و مطالب بیشتر به سمع و نظر ایشان خواهد رسید. در پایان مطلبی را بیان کنم وظیفه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی است که تمام قد و با تمام توان با زبان گویا وآتشین خود با پیگیری های مجدانه ودلسوزانه بتواند مرهمی بر زخم‌های مردم سه شهرستان بویراحمد دنا ومارگون باشد که متاسفانه به نظر این حقیر کوتاهی هایی به دلیل نداشتن تخصص واشرافیت لازم وکافی وروزمرگی از طرف جناب نماینده نیز صورت گرفته است که به موقع به آن خواهیم پرداخت .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=355558
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. انصاف گفت:

    سلام
    نیاز به این همه تحلیل و درخواست نیست
    اگه اشراف داشته باشی خیلی از چیزها را با چشم میبینی نیاز به بیلبورد نیست
    جاده پاتاوه …..دهدشت
    شروع گازرسانی به ۱۷روستای تنگ تامرادی
    شروع بکار برای دوباند کردن جاده سپیدار دهدشت بطول ۳۰کیلومتر
    سدچمشیر
    پتروشیمی گچساران
    کارخانه قند یاسوج
    وصدها مورد دیگر
    برادر عزیزم کاملا معلومه تابع احساسات جناحی قرار گرفته ای

  2. همشهری گفت:

    کی حوصله داره اینا را بخونه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. ناشناس گفت:

    بسیار واضح و روشن است که مصوبات سفر اول زمین مانده است ،درود بر نویسنده،این متن باید کپی شود در اختیار مردم قرارگیرد تا بدانند چه خبراست

  4. ناشناس گفت:

    آفرین عالی اشاره کردنمونه آب از سد کوثر بیش از ۱۶ سال است که قرار شد تا مهرماه سال جدید افتتاح شود ولی فقط خبر خوب و فقط خبر خوش

  5. ناشناس گفت:

    دور اول انتصاب مدیران ضعیف مثل … دور دوم حمایت از همان مدیران ضعیف

  6. ناشناس گفت:

    حتی جواب نامهای مردم از طریق 111 هم داده نشد وبانکها وادارات زیر بارنرفته اند

دیدگاه شما