شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 9:31

مرثیه برای زاگرس/آفت دامن بلوط های سردسیر استان را گرفت/کهگیلویه و بویراحمد نابود میشود!

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

نوشتن این چند سط شاید یکی از دردناکترین مقالات من باشد.

گفتن از دردها و کمبودهای این سرزمین همیشه انرژی خاصی در قلم ما ایجاد می کرد.

اما…

این بار پای بلوط های زاگرس در میان است، راستش را بخواهید این جزو تلخ ترین خبرهایی است که هم نوشتنش سخت و تلخ است و هم خاطر مخاطبان عزیز را مکدر میکند.

بلوط های زاگرس در حال نابودی است!

بزرگترین سرمایه این استان جنگل های استوار بلوطش است، درختانی که در سینه خود تاریخچه زندگی و حیات در این دیار را به یادگار و محفوظ دارند.

درختان بلوط حیات بخش منطقه زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد بودند، برای سالیان درازی سایه گستر و گرمابخش بودند، میوه آن نیز هم برای غذا و امرار معاش و هم سلامت مردم این دیار استفاده می شد، نقش این درختان در حفظ خاک و ذخیره آبی که الان نجاتب بخش همسایه های خشک ما شده نیز قابل توجه است.

برای دوره های طولانی، بلوط ها تکیه گاه مردم این سرزمین بودند اما حالا که بلوط ها رو به ما فریادخواهی میکنند دریغ از یک پاسخ!

بیشتر بخوانید:

قتل عام در کهگیلویه و بویراحمد!/چرا فریاد رسی نیست؟

ما حیاتمان را به این درختان مدیون هستیم و اکنون از تخصیص یک بودجه ناچیز برای حراست از آنها امتناع میکنیم. چرا نباید بیشترین تلاش ها را برای حراست از این زیستگاه ارزشمند گذاشت.

باید با استفاده از کمک های بین المللی به ویژه در زمینه تحقیقاتی و علمی به راهی بی خطر برای حفظ این سرمایه ارزشمند اقدام کرد.

یادمان نرود اگر این زیستگاه جنگلی نباشد در این دیار زندگی هم وجود نخواهد داشت.

قابل توجه رئیس جمهور ، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان محیط زیست کشور

آفت در دل سردسیری ترین نقاط جنگلی کهگیلویه و بویراحمد هم رخنه کرده است، اگر تدبیری درست و علمی اندیشیده نشود روزی بلوط هم فقط در حافظه ها و بر روی کاغذ کتاب ها وجود دارد!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=354319
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما