دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 - 8:48

گرد و خاک یک ظلم دیگر بر سر مردم کهگیلویه و بویراحمد

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

این روزها شاهد انتشار تصاویری از تداوم روند عملیات اجرایی سد خرسان سد در سادات محمودی شهرستان بویراحمد هستیم.

سد خرسان ۳ یکی از ۲۵ سدی است که قرار است آب خود را از سرشاخه‌های رودخانه کارون بگیرد و به عنوان یک پروژه انتقال آب هم استفاده شود و به کرمان و یزد آب برساند.

مردم این منطقه بعد از احداث سد تمام درآمدهای خود از جمله زمین‌های کشاورزی و دامداری را ازدست می‌دهند. درآمد بخشی از این روستاییان از محل فروش بلوط است و این جابه‌جایی، معیشت‌شان را به ‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. فقط در منطقه سادات محمودی ۱۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی و باغی و بیش از ۴۰۰ هکتار اراضی دیم زیر آب می‌رود.

در این ۱۰ سال ۱۷ روستا در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل واقع شدن در مخزن سد از برخی خدمات زیرساختی از جمله گازرسانی محروم شده‌اند. طول دریاچه سد ۴۰ کیلومتر و عرض آن هم سه کیلومتر است و به این ترتیب ۱۲ هزار هکتار جنگل زیر آب می‌رود.

برخی مسئولان مدعی هستند که هشت حلقه چاه نفت به‌طور کامل زیر دریاچه پشت سد خرسان مدفون خواهد شد.

پیش از این استاندار نیز به وضوح مخالفت خود با اجرای این سد اعلام کرده و گفته بود این سد تنها خسارت محض برای این استان است.

این همه تخریب را اگر در کنار سد آبریز بگذاریم که تبعات بسیار کمتری دارد و زندگی مردم نیز با اجرای آن متحول می شود اما تاییدیه نمیگیرد به وضوح به ظلم در روز روشن به این مردم می رسیم.

بدون شک کاری که با منابع آبی این استان در حال انجام است، نامش را باید راهزنی و غارت آب دانست و اینکه چطور نماینده های استان برای احقاق این حق حیاتی گلو پاره نمی کنند، خود جای تأمل بسیار دارد!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=354162
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    ای خدا از دست این مسولین…….

دیدگاه شما