پنجشنبه 25 اسفند 1401 - 12:14

زوایای تازه از جنايتي هولناك در مسجدسليمان

بویرنیوز ، يكي از اقوام نزديك خانواده: متهم با اسلحه كلاش وارد خانه شد و بدون هيچ حرفي دو خواهر و خواهرزاده‌اش را كُشت.

بهاره شبانكارئيان در اعتماد نوشت: حدود پانزده  روز است كه از حادثه هولناك در شهرستان «مسجدسليمان» مي‌گذرد؛ متهم در كمال خونسردي وارد خانه شد و بدون اينكه حرفي بزند، سه عضو از خانواده‌اش را به قتل رساند و بعد هم متواري شد. ماموران پليس بعد از اطلاع از قتل به محل حادثه رفتند. تحقيقات نشان داد جنايت توسط برادر دو مقتول به وقوع پيوسته. حالا پليس در تعقيب اين پسر جوان است كه دو خواهر خود و خواهرزاده‌اش را كشته.

«منطقه كلگه» در شهرستان مسجدسليمان واقع در استان خوزستان روز ۱۱ اسفند ماه جاري، حدود ساعت ۷ و نيم شب شاهد اين جنايت هولناك شد.

«رحمان بن‌سعيد جمعه» دادستان مسجدسليمان در مورد اين خبر اعلام كرد: «متهم در اين حادثه دو خواهر و خواهرزاده‌اش را به قتل رسانده است. اطلاعاتي از انگيزه فرد براي اقدام به اين قتل و جزييات ماجرا هنوز در دست نيست و در حال بررسي اين حادثه هستيم. اين حادثه به وسيله سلاح گرم صورت گرفته است. تحقيقات براي دستگيري فرد متهم ادامه دارد و مشخص نيست كه ضارب هنگام ارتكاب به قتل در چه شرايطي از نظر تعادل رواني بوده است.»

حالا «اعتماد» در اين رابطه با يكي از اقوام نزديك اين خانواده صحبت كرده است.

متهم؛ چهار، پنج ماهي مي‌شد كه با قيد وثيقه از زندان آزاد شده بود

يكي از اقوام نزديك اين خانواده كه نخواست نامي از او در اين گزارش قيد شود به «اعتماد» مي‌گويد: «اگر اين حادثه را به سياست ربطش ندهم، بايد بگويم كه منشا اين جنايت بدون شك فقر و بدبختي بود. اين خانواده در يك محل فقيرنشين (چشمه كل نادر در كلگه) كه متروكه شده و كسي آنجا زندگي نمي‌كند، ساكن بودند. در حال حاضر شايد چهار، پنج خانواده در اين محل زندگي كنند، اما قبلا حدود ۲۰۰ الي ۳۰۰ خانوار در اين محل زندگي مي‌كردند. ببينيد اينها بچه‌هاي طلاق بودند. پس اين موضوع خودش يكي از عوامل اصلي اين‌جور قضايا است. هفتاد، هشتاد درصد بچه‌هاي طلاق عاقبت‌هاي خوبي ندارند. حداقل من نديدم كسي بچه طلاق باشد و عاقبت خوبي پيدا كرده باشد… اگر هم اين بچه‌ها عاقبت خوبي داشته باشند، خيلي كم هستند.»

او در ادامه مي‌گويد: «سه عضو اين خانواده كشته شدند. دو خواهر و بچه يكي از آنها. او حدود دو سالي بود كه از همسرش جدا شده بود و به همراه بچه‌اش به خانه پدرش برگشته بود. البته اينكه مي‌گويم خانه پدرش اصطلاح است چون مادر اين بچه‌ها هم تقريبا ده، دوازده سال پيش از همسرش جدا شده بود. مادر اين خانواده پنج فرزند دارد. دو فرزند او كه توسط برادرشان كشته شدند. مقتولان يك برادر و خواهر ديگر هم دارند كه هر كدام سر زندگي خودشان هستند. بهتان گفتم؛ يكي از دختران اين خانواده (مقتول) طلاق گرفته بود،. چون همسرش اعتياد داشت. دو سالي بود كه دست بچه‌اش را گرفته بود و پيش مادرش آمده بود و با مادر و خواهر كوچك‌تر از خودش زندگي مي‌كرد. برادر آنها همين شخصي كه قتل را مرتكب شده، سابقه‌دار بود. به جرم سرقت مرتب به زندان مي‌رفت و آزاد مي‌شد. چهار، پنج ماهي بود كه با قيد وثيقه از زندان آزاد شده بود. بعد هم كه مرتكب قتل خواهر و خواهرزاده‌اش شد.»

اين مرد در مورد روز حادثه مي‌گويد: «۱۱ اسفند ماه (۱۴۰۱) حدود ساعت ۷ و نيم شب برادر مقتولان وارد خانه مي‌شود و با اسلحه هر سه را مي‌كشد. مادر اين بچه‌ها هم آن روز در خانه بود. وقتي از او پرسيديم كه ماجرا چه بود، گفت؛ آن روز ناگهان پسرم وارد خانه شد و بدون اينكه سوالي بپرسد يا حرفي بزند به سمت دو خواهر و خواهرزاده‌اش شليك كرد و بعد هم فرار كرد. مادر آنها كه اين حادثه را مي‌بيند سريع به من زنگ مي‌زند و من هم به آنجا مي‌روم و به پليس اطلاع مي‌دهيم. ما خودمان هم درست نمي‌دانيم قضيه چه بوده، ولي اين امكان وجود دارد كه متهم در حالت عادي نبوده باشد.»

او به سوالات آخرم پاسخ مي‌دهد.

آيا متهم مواد مخدر مصرف مي‌كرد؟ 

بله، متاسفانه مواد مخدر هم مصرف مي‌كرد.

متهم با چه اسلحه‌اي اين جنايت را مرتكب شده؟ 

طبق گزارشات ماموران آگاهي با اسلحه كلاشنيكف آنها را به قتل رسانده است.

باتوجه به اينكه مي‌گوييد؛ متهم موادمخدر مصرف كرده بود و حالت عادي نداشته، چطور فقط دو خواهر و خواهرزاده‌اش را به قتل رسانده و مادرش را نكشته؟ يعني چه اختلافي اين وسط وجود داشته كه فقط اين سه نفر را كشته است؟

چون متهم متواري است ما هم درست نمي‌دانيم چرا اين كار را كرده، اما از قبل مشكلاتي داشتند.

مشكل‌شان چه بود؟ ممكن است مسائل ناموسي باشد؟ 

تا جايي كه من مي‌دانم اين دو خواهر قصد داشتند سر كار بروند و برادرشان (متهم) موافقت نمي‌كرد و مي‌گفت؛ شما نبايد از خانه بيرون برويد. وقتي هم خواهرش ازدواج كرد متهم مخالف ازدواجش بود چون مي‌دانست طرف آلوده به مواد مخدر است. بعد هم سر همين موضوع خواهرش با يك بچه طلاق گرفت و برگشت اما خب اين اختلافات دليل بر قتل نمي‌شود و تا وقتي متهم دستگير نشود ما هم خودمان نمي‌دانيم انگيزه‌اش چه بوده.

هر كدام از مقتولان چند سال داشتند؟ 

يكي از خواهران متهم كه مادر آن كودك خردسال بود، ۳۳ سال داشت. خواهرزاده متهم حدود ۶ سال و خواهر ديگرش هم ۲۸ سال داشت.

قتل‌ها با چه انگيزه‌اي رخ مي‌دهند؟

«حسن موسوي‌چلك» رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران در مورد انگيزه‌هاي قتل در ايران عنوان كرد: «خشونت سومين عامل تشكيل پرونده‌هاي قضايي در كشور است. بروز خشونت نشان‌دهنده آن است كه افراد در اجتماع تحت شرايطي قرار مي‌گيرند كه تحمل يكديگر را نداشته، شروع به آزار و رنجاندن يكديگر مي‌كنند. وجود حدود ۱۵ ميليون پرونده قضايي در كشور نشان‌دهنده آن است كه آستانه تحمل مردم پايين آمده؛ براي مثال هنگام تصادف در رانندگي از ماشين پياده مي‌شويم و شروع به فحاشي و دعوا با يكديگر مي‌كنيم. روزانه در پاسگاه‌ها و كلانتري‌ها شاهد شكايت‌ها و پرونده‌هايي هستيم كه با كمترين تنش قابل حل هستند و اين مساله بسيار نگران‌كننده‌اي است، زيرا وقتي مردم كلانتري و پاسگاه را به عنوان انتخاب اول براي حل مشكلات‌شان برمي‌گزينند و اين نشان‌دهنده آن است كه به بلوغ فكري و اجتماعي نرسيده‌اند.»

«مهدي معصوم‌بيگي» رييس كميته امنيتي و انتظامي معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه نيز در تشريح هفت انگيزه قتل اعلام كرد: «خيانت زوجين، اختلافات مالي و ملكي، مسائل ناموسي، نزاع و درگيري خياباني، سرقت، قتل ناشي از مصرف موادمخدر صنعتي و جنون‌آميز و در آخر قتل قومي و قبيله‌اي در روستاها منجر به وقوع قتل مي‌شوند. حدود ۳۵‌درصد قتل‌ها با موضوعات خانوادگي است. ۹درصد قتل‌ها هم در لحظه و در اثر نزاع آني انجام مي‌شود. بيش از ۳۶درصد قتل‌ها با سلاح سرد اتفاق مي‌افتد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=353641
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما