یکشنبه 2 بهمن 1401 - 14:46

برای نجات جان کهگیلویه و بویراحمد راهی جز تمکین به قوانین مهندسی نیست

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

یکی از اشکالات شاخص در استان را به وضوح میتوان ساخت و سازهای بی هویت دانست، سازه هایی که بویی از فرهنگ و تمدن این استان و حتی کیفیت و استحکام مورد انتظار یک منطقه زلزله خیز برخوردار نیست.

همین ساخت و سازها این روزها بلای جان استان شده و به ویژه در حاشیه شهرهای بزرگ کهگیلویه و بویراحمد حتی خدمات رسانی اولیه را هم با چالش های فراوان روبرو ساخته است.

جهانگیر احسانی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با رسانه ها در این خصوص گفت:

یکی از معضلات جدی در استان ساخت و سازهایی است که بدون تبعیت از قوانین مهندسی در حال ساخت است.

این سازه ها عمدتاً به صورت شبانه و با زیر پا گذاشتن همه اصول مهندسی ساخته و آماده می شود.

ایراد این سازه ها از یک سو در نازیبا کردن شهرها و از سوی دیگر در به چالش کشیدن جان و مال خود افرادی است که در این ساختمان ها سکونت دارند.

سازمان بر اساس تکالیف قانونی محوله و با اعتقاد به این موضوع که هیچ مصلحتی فراتر از مصلحت رعایت التزام به قانون وجود ندارد، چرا که اساس نظم منتجه‌ی رعایت قانون است. برغم محدودیت‌های موجود همواره تلاش می‌نماید هر گونه ساخت وساز در حوزه شمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را رصد نموده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف ضمن ارائه‌ی گزارش به مراجع ذیربط، در محدوده اختیارات قانونی خود، اقدامات لازمه را معمول نماید.

ضمن پایش مستمر ساخت و ساز‌های حوزه شمول قانون نظام مهندسی در سطح استان توسط مهندسان ناظر عضو سازمان استان و وصول گزارشات مرحله‌ای و نظارتی ناظران محترم توسط این سازمان و شهرداری‌های محترم استان، کمیته نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان که متشکل از مهندسان خوشنام و با تجربه استان می‌باشد در راستای عمل به شرح وظایف تصریح شده در مواد ۲ و ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و به منظور الزام به رعایت مجموعه مباحث مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی، تضمین امنیت جانی و مالی عامه مردم و ایمنی ساختمان‌ها به همراه تعدادی از کارشناسان نظارت عالیه در قالب چند تیم از پروژه‌های سطح شهر یاسوج بصورت مستمر بازدید می‌نمایند.

واقعیت این است برای عبور از مشکلات فعلی در ساخت و ساز و البته حراست از جان و مال مردم راهی جز تبعیت از قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان نیست و انتظار ما از مردم و متولیان ساخت و ساز هدایت چرخه به گونه ای است که نقش سازمان و مهندس به خوبی و طبق آنچه در قانون پیش بینی شده است، مراعات شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=352382
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما