سه شنبه 27 دی 1401 - 12:00

چرا انتقال جمعه بازار یاسوج مسکوت مانده؟/ سازه بی هویت و غیر ایمن جمعه بازار یاسوج حتما باید تلفات دهد تا مدیریت شود؟!

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

جمعه بازار قدیمی یاسوج یکی از مکان های بی هویت و زشت در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.

این مکان بدون هیچگونه ایمنی و امنیت نه برای خود کسبه و نه برای مردم و خریداران به صورتی نامناسب و نا زیبا ایجاد شده است.

اگرچه این مکان دو باری هم دچار حریق و حادثه شد که هزینه های زیادی هم به کسبه وارد کرد و صرفاً خوشحالی آنجا بود که آتش سوزی در ساعاتی بود که کسی حضور نداشت، وگرنه معلوم نبود چه فاجعه انسانی را شاهد بودیم.

این مکان بارها محل بحث بود و شورای شهر در برهه ای خواستار حذف این سازه پر اشکال شد اما در نهایت پرونده آن مسکوت ماند.

بخاطر جان و مال همان کسبه! | راهی جز از میان برداشتن این سازه نیست

بپذیریم این سازه پر از ایرادات ظاهری و مهندسی است، خدای نگرده با یک ایراد برقی کل سرمایه کسبه این بازار که با چنگ و دندان به دست آورده اند می تواند خاکستر شود و حتی جان آنها و مردم را هم به مخاطره بیندازد.

این سازه فاقد هرگونه ایمنی اولیه است و تداوم حفظ آن به این شکل فقط سرپیچی از قوانین و بی اهمیتی به جان مردم است.

به دنبال مقصر نیسیتیم اما باید به سرعت ضمن ایجاد شرایطی برای کسبه این بازار و کمک شورای شهر و شهرداری، نسبت به جمع آوری جمعه بازار یاسوج و انتقال غرفه ها به بازار جدید یاسوج اقدام شود.

اما بخشی از وعده های مسئولان:

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار حدود یکسال قبل بیان کرد: ظرف روز‌های آینده نیز استانداری استان کارگروهی با هدف قیمت گذاری غرفه‌های جمعه بازار برای رهن و اجاره و حتی فروش با حضور شهرداری و دیگر متولیان امر تشکیل می‌دهد و حتی با بانک‌های عامل نیز نشست خواهیم داشت که تسهیلات لازم در اختیار غرفه داران قرار دهند تا در بازارچه جدید غرفه اجاره کرده یا بخرند.

هاشمی بر عزم مسئولان تازه نفس دولت سیزدهم بر جابجایی جمعه بازار یاسوج از مکان و سازه‌های موقت و نامناسب کنونی تأکید و عنوان کرد: سرمایه گذار بازارچه جدید به ما قول داده غرفه‌ها را با قیمت مناسب در اختیار شاغلان در جمعه بازار قرار دهد و در این زمینه کارگروهی تشکیل می‌شود تا دست مافیا و واسطه‌ها برای نرخ گذاری قطع شود.

بازار بزرگ یاسوج چرا نادیده گرفته می شود؟

کی از اقدامات خوب در یاسوج را باید ایجاد بازار بزرگ شهر یاسوج دانست، بازاری که ضمن معماری زیبا و فاخر فضای بزرگی هم برای تفریح و پارکینگ و هم راه اندازی کسب و کارهای مختلف به صورتی منظم ایجاد کرده است.

بازار بزرگ یاسوج حدود 800 مغازه دارد برای این مرکز هم کادر نگهبانی و هم نظافت و مهندسی تعریف شده است تا شرایطی امن و ایمن از هر جهت برای کسبه ها فراهم شود.

یکی از اقدامات خوب در این فضا وجود پارکینگ مناسب است ، و این یعنی با راه اندازی کامل این مجموعه و حذف جمعه بازار فعلی دیگر شاهد گره های ترافیکی و حوادث رانندگی در این مسیر نخواهیم بود.

باید همه همت کنند

بدون شک توجیه کسبه جمعه بازار فعلی کمی سخت است اما واقعیت اینست این سازه نامناسب نه زیبنده مرکز استان است و نه مناسب برای خود کسبه، آتش سوزی های این مرکز هم نشان داده ابداً نمیتوان به ایمنی این سازه اعتماد کرد و خدای ناکرده یک اتفاق کوچک می تواند جان و مال فروشندگان آن را با خطر جدی مواجه سازد.

حالا که با هزینه های فراوان سازه ای مناسب و در خور شان ساخته شده گام بعدی وظیفه مسئولان است که به سرعت و با کمک و حمایت از کسبه جمعه بازار یاسوج، روند انتقال بازار به این مرکز و فعالسازی آن طبق وعده های صورت گرفته را عملیاتی کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=352307
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    فقط خداوکیلی بفرما چقد گرفتی برای مالک بازار چه امام علی تبلیغ کنی؟! چرا نگفتی که سازنده میخواد به قیمت خیلی بالا مکان های کوچک را بفروشد؟؟؟

  2. ناشناس گفت:

    با سلام و تشکر چند سالی است مسیولان بالاخص شهردار یاسوج قول جابجایی این سازه حلبی ابادی را داده اند ولی چون اغلب از اشتایان شهر دار یاسوجند شهر دار انها را حمایت می کند واقعا در ورودی شهر این سازه بسیار زشت و ناخوشایند است و زیبنده پایتخت طبیعت ایران نیست

  3. محسن گفت:

    این سازه به لحاظ ترافیکی مشکل داره
    در ضمن اول بپرس ببین قیمت هر غرفه ۱۴ متری چنده؟
    مکان کنونی رو سه تا خیابونه
    بهترین راه اینه همین مکان بازسازی بشه

  4. همشهری گفت:

    مقصر اصلی در این مورد شهرداری است مقدم ماهانه چیزی حدود سه میلیارد کرایه داره میگیره از جمعه بازار باید هم مخالف باشه اتفاقی بیفته مقصر اصلی مقدم و شهرداری است

  5. شهروند گفت:

    با سلام
    اولا به مصداق جمله معروف “پیشگیری بهتر از درمان است” ان شاء الله مشکل سال های گذشته آبادان و پلاسکو تهران و…. در این بازار تکرار نشود ثانیا بازار جدید التاسیس امام علی (ع) کنار این بازار قدیمی آن هم با سازه ایمن و معماری سنتی و امکانات خوب حجت را برای انتقال فروشگاه ها به این بازار جدید بر مسئولین تمام کرده است.

  6. بهمن گفت:

    واقعا بايد تاسف به این وضعیت… متاسفانه راننده تاکسی وکرایه کش کل جاده رامیگیرن مخصوصا روزجمعه.. وقتی راننده ای ازاستان های دیگر که میخواد بره این اوضاع رامییبینه نظرش به همه مردم استان بده چرا!! ایاشهردار واقعا کاری نمیکنه یاجریان دیگه هست این جمعه بازار باید جمع بشه وسروسامانی داده شود

  7. m.h گفت:

    باسلام.بایدانصاف داشته باشیم این بنده خدایی که دراین استان جهت ساخت بازارچه سرمایگذاری نموداگردرهرجایی دیگر اقدام به سرمایگذاری میکردچندین برابروضعیت موجودبااین تورم افسارگسیخته میتونست موفق ترعمل کند لذامیطلبدکه مسئولان استانی دررآس استاندارمحترم کسانی را که درجهت رونق وشکوفایی استان تلاش وسرمایگذاری میکنند راموردحمایت قراردهند تادیگرکسانی که توان سرمایگذاری دراین منطقه محروم رادارنددلسرنکنند که سرمایه های خودراسرازیراستانهای دیگرکنند

  8. فرزین گفت:

    متاسفانه علت اصلی فقط شهردار و شئرای ضعیف ، مدیران نالایق و بی ارزه و قومی قبیله ای رفتار کردن ….واقعا چهره شهر به لجن کشیده شده >>>؟؟!!!! اقای استاندار بی خیال فکری به حال شهر کن ؟؟؟

دیدگاه شما