شنبه 24 دی 1401 - 19:02

تولید یک محصول ویژه در کهگیلویه و بویراحمد/کمک کوبودنا به تولید و جلوگیری از خروج ارز/کارخانه آرد ، نشاسته و گلوکز چه می‌شود ؟

بویرنیوز– سید احسان عسکری؛ معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه مدیرکل صمت و برخی از مدیران استانی از کارخانه آرد باقری و مجتمع صنایع غذایی کوبودنا بازدید کرد.

سید احسان عسکری در این دیدار اظهار داشت:

برنامه های توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد در شاخه های مختلف در حال اجرا است. جای خوشحالی دارد خبر مسرت بخشی را به هم استانی ها اعلام کنم.

بلوط قوت سنتی و دیرینه مردم استان و مناطق زاگرس نشین است، با توجه به پژوهش ها و زحمات علمی و کارشناسی چند ساله اخیر تا به امروز، تمام ابعاد (مثبت، ایجابی و سلبی) استفاده از بلوط در تولید انواع نان، سنجش و بررسی شده است.

امروز با تیم کارشناسی و مدیریتی با همراهی دستگاه های مرتبط، بازدیدی از محصولات نان بلوط و مشتقات نان بلوط و گندم داشتیم.

محصولات به لحاظ غذایی مغذی و به لحاظ اقتصادی اثربخش را داریم تولید میکنیم، این محصول یک مجوز دیگر از وزارت بهداشت لازم دارد که به زودی صادر می‌شود.

این محصول چند شاخصه دارد، جانشینی واردات گندم که فوق العاده آثار قابل توجهی در کاهش نیاز به واردات گندم و خروج ارز از کشور دارد، نتیجه مهمی که مرتبط با این محصول است کاهش وابستگی به ارز برای تامین آرد و نان مردم از اتفاقاتی است که مستقیماً اقتصاد استان را متأثر از خود میکنید.

توزیع درآمد از دیگر آثار تجاری سازی این محصول به شمار می‌رود ، در فرایندی که قرار است محصول بلوط از سراسر پهنه استان جمع آوری شود، مردمی که به این کار مبادرت میکنند و‌ نهاده ها را به این کارخانه عرضه می کنند عمدتاً افرادی هستند که نیاز به حمایت دارند و لذا نتیجه این کار اقتصادی در زندگی بخش زیادی از اقشار حاشیه نشین و روستایی استان روشن و ملموس خواهد بود.

کمتر از دو ماه دیگر وارد فضای تولید محصولات آرد و نان بر پایه‌ی بلوط خواهیم شد که می‌تواند در اقتصاد استان و حتی در سطح ملی مفید و مؤثر واقع شود.

معاون اقتصادی استاندار در پاسخ به سوالات بویرنیوز در خصوص سهیمه کارخانه آرد کوبودنا و آخرین وضعیت کارخانه ارد، نشاسته و گلوکز گفت:

برنامه برای جبران ۸۰ درصد ظرفیت بلا استفاده کارخانه آرد باقری که ناشی از کمبود تخصیص مواد اولیه است، دارید؟

سهمیه گندم کشور ثابت است ، مصارف گندم بین استان ها توزیع شده است، تولید آرد مصرفی هر استان هم به خودش واگذار شده است

مصرف استان را بین ۳ استان توزیع کردیم و سهمیه دیگری نداریم که به این کارخانه ها عرضه کنیم.

البته خبر خوشی به کارخانه دارهای عزیز اعلام کنیم

ما طی رایزنی ها طی ۲ ماه ، مجوز افزایش ظرفیت ۲۰۰ تنی را گرفتیم و این مقدار افزایش بین کارخانه ها توزیع خواهد شد و حتماً شرایطشان بهتر از اکنون خواهد بود.

در خصوص کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز نیز جلساتی در تهران با مسئولان سازمان اقتصادی کوثر داشتیم، فرایندی باید طی شود، خودشان بخواهند ورود کنند مشکلاتی هست و قرار شد اگر بخواهند به کسی واگذار کند شاخصه مهمش حرکت در مسیر تولید و با شرط تولید مستمر باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=352253
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما