دوشنبه 12 دی 1401 - 13:32

سوال روشنفکر از وزیر جهاد کشاورزی

بویرنیوز– رئیس مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد از طرح دو سوال از وزیر جهاد کشاورزی با امضای 30 نماینده مجلس در کمتر از یک ساعت با محوریت بازار افسارگسیخته کالاهای اساسی خبر داد.

مهدی روشنفکر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، اظهار داشت: سوال از وزیر جهاد کشاورزی در دو محور کلید خورده و برای بررسی تقدیم هیئت رئیسه شده و این هیئت سوال را جهت رسیدگی به کمسیون مربوطه باید ارجاع کند.

وی با اشاره به محور اصلی سوالات خود از وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: گرانی کالاهای اساسی و عدم نظارت بر بازار و همچنین حذف یارانه‌ها در بخش کشاورزی از جمله محور اصلی سوال از وزیر کشاورزی است.

شرح سوال نماینده بویراحمد، دنا و‌مارگون در مجلس شورای اسلامی از وزیر جهاد کشاورزی به شرح ذیل است:

1_چرا بازار محصولات اساسی که از وظایف اصلی وزارت جهادکشاورزی است در کشور کنترل نمی‌شود؟ قیمت 35 تا 40 هزار تومانی پیاز، 240 هزار تومانی گوشت قرمز، 110 هزار تومانی شانه تخم مرغ و … صدای مردم را درآورده است.

2_ چرا یارانه‌های بخش کشاورزی به‌جای هدفمند شدن تمامی حذف شده‌اند؟ چطور بخش کشاورزی با سایر بخش‌ها رقابت کند در حالی‌که بخش‌های دیگر هنوز به انحاء مختلف یارانه می‌گیرند؟

دلیل گران شدن گوشت گوسفندی و پیاز چیست؟

روشنفکر این را هم به فارس گفت که گوشت گوسفندی به دلیل صادرات به کشورهای عربی، خرید شرکت پشتیبانی امور دام به قیمت‌های به مراتب بالاتر از قیمت بازار، افزایش نظارت بر ممنوعیت کشتار بره ماده و میش و ممانعت کشتار آن‌ها در کشتارگاه‌ها با افزایش قیمت معنا داری روبه‌رو شده و هر ماه حدود 10 هزار تومان افزایش قیمت دارد که روند این افزایش قیمت در 40 روز اخیر سریعتر و معنی‌دار تر از ماه‌های قبل شده است.

وی با اشاره به دلایل گرانی پیاز خاطرنشان کرد: وضعیت تولید پیاز مطلوب بوده ولی به دلیل سیل پاکستان تقاضای معناداری در بازار ایجاد شده است و در مهرماه امسال بیش از 101 هزار تن پیاز صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 هزار تن افزایش داشته، که دلیل افزایش قیمت همین صادرات به افغانستان، پاکستان و عراق بوده است.fars

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=351990
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما