جمعه 23 دی 1401 - 20:18

اقدام متفاوت گروه صنایع غذایی کوبودنا | استخدام زندانیان/ماجرای عدم تخصیص ماده اولیه و نیروهایی که در سال اشتغالزایی از کار بیکار شدند/تلاش برای مدیریت یک بیماری نادر در کهگیلویه و بویراحمد

نان در کهگیلویه و بویراحمد قوت غالب مردم است، از همین رو است که می‌بینیم تعداد نانوایی‌ها در استان به نسبت سایر استان ها از فراوانی بیشتری برخوردار است.

در این میان اما آنچه کمتر دیده شده کیفیت نان است، سازمان آرد و غله کیفیت آرد را بی اشکال میداند و ایراد را در نانوایی ها میداند ، اما هرچه هست رضایت از کیفیت نان در استان چندان چنگی به دل نمی‌زند.

به سراغ مدیر کوبودنا رفتیم ، یکی از کارخانجات مهم تولید آرد و نان که اولین در نوع خود در استان است و نان های صنعتی آن بعنوان مهمترین برند کهگیلویه و بویراحمد خودنمایی می‌کند.

با سلام برای مقدمه از سابقه کارخانه تان برایمان بگویید.

ضمن عرض سلام به شما و مخاطبان فرهیخته بویرنیوز و مردم نجیب کهگیلویه و بویراحمد.

بنده بهرام باقری هستم مدیرعامل کارخانجات آرد و نان کوبودنا 

گروه صنایع غذایی کارخانجات آرد و نان کوبودنا یک هلدینگ بزرگ صنایع غذایی است. شعار ما تولید «از مزرعه تا سفره» است.

سابقه ما به سال ۱۳۷۵ بر میگردد، جزو اولین کارخانجاتی در سطح کشور هستیم که چرخه کامل آرد و نان را یکجا داریم. در استان نیز تنها صنعتی هستیم از ابتدا تا پایان کار را در کنار هم داریم، به نوعی می‌شود گفت هم تولید کننده ایم و هم مصرف کننده محصول خودمان. به اصطلاح از A تا Z را یکجا داریم.

کارخانه آرد طبق پروانه رسمی با ظرفیت ۳۰۰ تن در شبانه روز (۹۰۰۰ تن در ماه) با مشارکت بانک ملی و وزارت صنعت ساخته شد.

کارخانه آرد شما و کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز  همجوار هستند، این مشکلی برایتان ایجاد نکرده؟ 

ببینید کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز روزی جزو کارخانجات فعال در حوزه خود (تأمین نیاز حوزه های مرتبط با صنایع پایین دست با عرضه نشاسته، گلوکز و …) بود و اتفاقاً اشتغال بسیار خوبی هم داشت.

امروز اما شاهد فعالیت نصفه نیمه این کارخانه آنهم با تولیدی مغایر با رسالت اصلی اش هستیم. دیگر نه خبری از آن اشتغال ۳۵۰ نفری هست و نه تولید محصولات تبدیلی در این کارخانه صورت می گیرد.

این کارخانه اکنون در زمینه تولید آرد خبازی و موارد اینچنینی فعالیت دارد یعنی دقیقاً ورود به حوزه ای که فلسفه وجود کارخانه ما بوده است!

و این مسأله مشخصاً چه زیانی برای شما داشته است ؟

ضررش‌ این بوده ما اکنون ۸۰ درصد ظرفیتمان بلا استفاده مانده است.

واقعیت اینست اگر به دنبال فرمایشات رهبر انقلاب برای توسعه پایدار و اشتغالزایی خوب و مناسب هستیم باید ضمن فعال کردن کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز برای حرکت در ریل تعریف شده اش، این حجم عظیم راکد ظرفیت بلااستفاده مانده ما را فعال کنند.

۸۰ درصد؟؟؟

بله. الان ما با تنها با ۲۰ درصد ظرفیت در حال تولید هستیم و ۸۰ درصد ظرفیت ما بلااستفاده باقی مانده است.

خب مشکل دقیقاً کجاست ؟

ما به دلیل عدم تخصیص مناسب گندم و آرد یک شیفت کاری را برای بقای اشتغال سایر بخش ها و حیات کارخانه تعطیل کردیم .

چقدر اشتغال می‌شد با احیای این ظرفیت ایجاد کرد؟

اگر فعال شویم به صورت مستقیم و غیر مستقیم تا ۳۵۰ نفر را میتوانیم مشغول به کار کنیم.

بر همه روشن است ، مشکل بزرگ کهگیلویه و بویراحمد نبود صنایع تبدیلی است ، چطور به این صنعت ورود کردید ؟

در دوران تحصیل در اروپا کنار منزل ما فروشگاه نانی متصل به یک کارخانه آرد بود که محصول نان اتحادیه اروپا را تأمین میکرد، جرقه کوبودنا از آنجا به ذهنم خورد . برایم سوال بود چرا ما با منابع خوب گندم و آرد چنین محصولات ویژه ای را برای مردمان تولید نکنیم؟مردم ما شایسته تولیداتی در آن حد هستند.

این ایده در کنار وجود فضای مناسب باعث شد ظرف ۸ ماه کارخانه نان و بسته بندی خانوار را طراحی و با بهترین تجهیزات روز آلمان در صنعت نان، احداث کنیم.

دکتر فرزین ؛ رئیس پارک علم و فناوری استان در بازدید از کوبودنا: من در اروپا نان هایی می دیدیم که بسیار با کیفیت خوبی تولید و عرضه می شد اینجا دغدغه داشتم که آیا نانی در آن حد هست، روزی ویترین فروشگاه کوبودنا توجهم را جلب کرد، مجموعه محصولات را که بررسی میکردم به نظرم جالب آمد، واقعاً آن کیفیت خوب در تراز نان کشورهای اروپایی را دارد. برایم جالب بود در ایران و آنهم کهگیلویه و بویراحمد امروز به این حد از بهبود و توسعه رسیده ایم.

حمایت مسئولان چطور بوده ؟

حمایت ها کم بوده، کم توجهی هایی بوده که برایمان علامت سوال است.

این کارخانه در هر استان دیگری بود قطعاً حمایت ها متفاوت بود، ما پیشنهاداتی برای راه اندازی خطوط مشابه در فارس داشتیم اما تعلق خاطر و اولویتمان مردم کهگیلویه و بویراحمد است.

چه مدل از حمایت مد نظرتان است؟

ما پول و وام نمیخواهیم، افزایش سهمیه گندم و آرد برای فعال شدن ۸۰ درصد ظرفیت خالی مان، برایمان بهترین حمایت است، این دستگیری از ما به نوعی ایجاد کسب و کار برای حدود ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم است که اثرات اجتماعی و معنوی بسیاری هم به دنبال دارد.

یکی از برنامه های شما مربوط به کمک‌های اجتماعی است، برایمان توضیح میدهید؟

ما به جهت تعلق خاطری که به مردم داریم، بدون تعارف میگویم آنچه امروز ما هستیم و ما شدیم از لطف این مردم بوده و وظیفه مان است هر جایی بتوانیم در کنار آنها باشیم.

همواره در رخدادها و مصائب عمومی به ویژه در سیل و زلزله که نمونه آن را در سی سخت و لرستان داشتیم، سعی کردیم کمک های ویژه ای را همان ابتدای حوادث به مردم برسانیم.

بوده که تا ۱ تن آرد و نان در ۲۴ ساعت اولیه بروز حوادث توزیع کردیم.

برای مراکز درمانی به ویژه بخش هایی که حس میکنیم افرادی با توانایی اقتصادی پایین تر حضور دارند کمک هایی تدارک و به صورت ماهانه عرضه کنیم.

برای بیماران سلیاکی نیز در پی تهیه نان خاصشان هستیم.

کمی وارد فضای بازدید مسئولان ارشد علم و فناوری استان از کارخانه بشویم ، شما در محصولات به گزاره دانش و علم بها داده اید؟

کارخانجات ما ۱۵۰ نوع نان تولید و روانه بازار میکند، هم نان های صنعتی و هم سنتی را مد نظر داشته ایم. سعی مان این بوده ابتکار در همه محصولاتمان یک پای ثابت و مهم‌ باشد.

برخی محصولاتمان نیز دانش بنیان هستند و از همین رو نیز ممیزی نهایی برای دانش بنیان شدن مجموعه را در دست اقدام داریم که به‌زودی رسماً به اطلاع مردم می‌رسد.

کمی بیشتر از عجین کردن فناوری و تولید نان در کوبودنا بگویید؟ 

واحد تحقیق و توسعه کوبودنا (R&D) تنها واحدی است که اکنون در استان در حوزه سلامت و امنیت غذایی به ویژه برای کودکان و افراد کهن سال فعال است.

فعالیت هایی برای تولید نان کودک ، نان بلوط و نان پروتئینی در حال انجام است که به زودی نتایج عینی آن برای مردم ملموس می شود

راه اندازی چنین صنعت با این تکنولوژی و البته تلاش برای تولید محصولاتی نو مورد استقبال دوستانمان در پارک علم و فناوری واقع شد.

بپذیرم هنوز این اشکال هست، صنعت و دانشگاه فقط در حرف نزدیک شده اند و در عمل تا تحقق قابل قبول این شعار فاصله داریم. ما استقبال میکنیم از ایده های دانشگاهی و علمی برای تولیداتمان و با افتخار میگویم دستمان همواره برای همکاری بیشتر با دانشگاه دراز است.

ظاهراً برخی از کارکنان مجموعه شما را زندانیان تشکیل داده اند ، تأیید می‌کنید ؟

یکی از اقدامات ما در راستای رسالت اجتماعی، جذب زندانیان (زندان باز) برای اولین بار در استان است.

بله با شرایط اداره کار و با بیمه به روز، زندانیانی که تمایل داشتند را به کار گرفتیم.

هدفمان این بود ضمن حرفه آموزی به زندانیان و فراهم کردن اشتغال برای پر شدن اوقات بیکاری شان، کمکی در حد توان به معیشت خانواده های زندانیان داشته باشیم.

دلیلتان چه بود، آیا سوء سابقه آنها دلسردتان نمی‌کرد ؟

این کار از اعتقاد ما به اینکه اشتغال و سرگرمی صحیح می تواند مانع رفتارهای سوء اجتماعی بشود، از طرفی احساس مهم و مفید بودن نیز به افراد بدهد، کلید خورد.

باید این نگاه برداشته شود که فردی به دلیلی یک باز زندان رفته دیگر نمی‌تواند و یا اینکه ذاتش نمی‌تواند آدم درستکاری باشد، اینچنین نیست قطعاً با فرصت دادن و نظارت منطقی میتوان راه درست را برای آنها هموار کرد.

در حوزه صادرات هم ورود داشته اید؟

ما زمانی وارد کننده نان بودیم اما امروز نان تولیدی این استان دارد در سایر استان ها عرضه می شود.

با کشورهای همسایه از جمله عراق و عمان نیز وارد مذاکرات شدیم، در عمان به صورت پایلوت عرضه داشتیم، استقبال ها خوب و قابل قبول بود.

گفتید نان دانش آموزی، برایمان بیشتر توضیح میدهید؟

بله ، راستش را بخواهید نکته جالب در همایش فقر غذایی کودکان دعوت از بنده برای حضور و مشارکت در تدبیر برای تدوین نوع مناسبی از تغذیه سالم برای دانش آموزان بود.

البته باید گلایه ای داشته باشم، مسئولان را ارجاع میدهم به ۵ سال پیش!

۵ سال پیش ؟ اتفاق خاصی رخ داد؟

من در گذشته مراجعاتی به آموزش و پرورش و علوم پزشکی داشتم  آنموقع هشدار دادم که خوراکی های بدون فایده در مدارس آسیب رسان است. پیشنهاد دادم که نوعی نان حاوی همه عناصر غذایی مفید را با شیوه ای نو و جذاب برای دانش آموزان تدارک ببینیم این پیشنهاد اما مورد توجه قرار نگرفت!

هشدار آن زمان ما جدی گرفته نشد و حالا نام استان را در بین ۴ استان نخست ایران در سوء تغذیه میبینیم، بعلت همین سوء تغذیه نیز قد و وزن کودکان این استان نامتناسب است.

خب چه کسی پاسخگو است، اگر آن زمان بر اساس افکار نادرست این دغدغه ما را به منفعت شخصی گره نمیزدند الان قطعاً وضعیت بهتر بود، نه؟

الان حاضر به همکاری برای نجات استان از این چالش تازه هستید؟

ما آماده ایم برای تعریف و تدوین و تولید یک بسته غذایی جذاب و سرشار از مواد مورد نیاز یک کودک و نوجوان همکاری لازم را داشته باشیم.

در سخنانتان گفتید به دنبال تهیه نان خاص بیماران سلیاکی هستید؟ این بیماری چیست و چرا باید نوع خاصی از نان مصرف کنند؟

بیماری سلیاک را می‌توان یک مشکل خود ایمنی دانست. بیماری که بر اثر آن در بدن حساسیت به گلوتن ایجاد می‌شود. فردی که به این بیماری مبتلا است اگر ذره ای گلوتین مصرف کند، باعث آسیب به روده اش میشود حتی اگر آنرا حس نکند. و در این شرایط بعلت عدم جذب  مواد مغذی مثل ویتامین‌ها، پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی دچار سوء تغذیه مفرط و بیماری های مختلف می‌شود.

در کهگیلویه و بویراحمد افراد مبتلا به این بیماری داریم؟

این بیماری گاهاً متأسفانه اقشار ضعیف تر را درگیر میکند.

در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰۰ خانوار دارای این مشخصات شناسایی شده اند.

داریم انجمن این بیماران در استان را راه اندازی میکنیم تا از این طریق تهیه نان مناسب برای آنها تسهیل شود.

ممنون از فرصتی که به ما دادید

از شما و حسن توجه مخاطبان فرهیخته بویرنیوز و مردم شریف استان ممنونم. یا حق

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=351548
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. صدای مردم گفت:

    خدا پشت و پناهتون باشه
    امیدوارم خداوند انسان هایی که دغدغه های بزرگ و مردمی دارن و فقط خودشون رو نمیبینن مورد عنایت قرار بده
    انتظار میره از استاندار و مسئولان استانی حمایت همه جانبه داشته باشن

  2. رضا استیک گفت:

    سلام ممنونم از این که در استان ما سرماگذاری کرده آید.ولی گوش مسئولین مثل اینکه مشکل دارن ،این آسیب هم لطفا براش نان تهیه کنید .

  3. شهلا آبدار گفت:

    ‌زنده باشین جناب دکتر باقری کار مسولین قدردان و پشتیبان افرادی همچون شما باشن،نه اینکه تنها چیزی که براشون مهم نباشه سلامت و رفاهه مردمه،،،،تمام فکر ذکرشون شده سیاسیکاری و عزل ونصب

  4. امیر گفت:

    سلام خدا قوت خدمت این عزیز تولیدکنند
    شرکت غله بایدآردموردنیازاین عزیزرا در اختیار ش
    قرار دهد اما به قیمت آزاد
    چون محصولات تولیدی آن قیمتش بسیار
    بالا است دلیلش هم نداشتن رقیب در تولید است

  5. کمال...سیسخت گفت:

    اگربشه یک محصول ارگانیک راازمزرعه تا سرسفره مردم رسوندواقعآ کاربزرگی است…الان متاسفانه هرجانگاه میکنیم یک نانوایی سردرآورده ودارندبی کیفیت ترین نان رامیدن دست مروم…من واقعآ متاسفم که نه جهادکشاورزی ونه سازمان غذاوداروواستانداردهیچ دغدغه ای دراین زمینه ندارند…واقعآ جای نانهای سنتی قدیمی ماخالیست…آردغنی شده بایددراسرع وقت دردستورکارقراربگیره….فقط هم مختص نان نیست وگوشت ومیوه هم چون سرانه بالایی درسبدمصرفی خانوار مخصوصآ استان ماداره بایدبه سمت ارگانیک بودن سوق داده بشه …فردا دیره وازهمین امروزبایدشروع کرد…ماداریم به دست خودمون عمرانسانها راکوتاه میکنیم وسطح کیفیت زندگی انسانها رانابودمیکنیم…

  6. ک.ب گفت:

    باعث افتخاره افرادی امثال اقای باقری یه حرکتی برا این استان میزنند که باعث رونق اقتصادی استان میشن مسئولین استان که فقط دنبال جابجایی هستند به فکر چند پروژه مهم تو این استان نیستند

دیدگاه شما