سه شنبه 11 مرداد 1401 - 11:11

سیل یاسوج و چند نکته از بی توجهی مردم به بدیهی ترین هشدارها و اصول ایمنی تا ضعف زیرساخت ها/شهری که با نیم ساعت بارش فلج شد!(+فیلم)

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

همانطور که پیش بینی ها هم حکایت می‌کرد بارش ها در روز گذشته با شدتی بیشتر از روزهای قبل مرکز کهگیلویه و بویراحمد را در بر گرفت.

شدت بارش ها به حدی بود که باران نیم ساعته گویی شهر یاسوج را فلج کرد. عمده مناطق شهر به ویژه در مناطق حاشیه ای و حتی برخی مراکز در هسته شهر با آب گرفتگی شدید روبرو شد.

در این باره اما چند نکته قابل توجه است:

بی توجهی مردم به بدیهی ترین اصول ایمنی/جای خالی آموزش 

برخی از تصاویر پخش شده نشان از آن دارد با وجود هشدارها به مراعات اصول ایمنی و پرهیز از نزدیک شدن به جریان سیل اما برخی مردم ترجیح داده گوشی به دست در کنار سیل فیلمبرداری بکنند درحالیکه هر لحظه ممکن است دچار آسیب شوند.

از طرفی در همین کلیپ ها میبینیم برخی در وسط سیل در خودرو مانده اند، این موضوع هم خطرناک است چراکه اگر سیل شدت بگیرد با توجه به اینکه امکان باز شدن درهای نیست خطرات به مراتب بیشتری جان مردم را تهدید می‌کند.

این نشان از آن دارد در بحث آموزش مردم برای مقابله با بحران کار قابلی انجام نشده است و هنوز هم مردم متوجه شدن آسیب رسانی بحران های اینچنینی نیستند.

زیرساخت های ناقص شهری

بخشی از ایرادات را باید متوجه ضعف در زیرساخت های شهر دانست.

در مراکزی از شهر لایروبی درستی صورت نگرفته بود.

در بخشی از مناطق هم زیرساخت ها قدیمی و به نحوی بود که یارای مقاومت در برابر سیلاب را نداشته است.

ایراد در برخی سازه های شهر

برخی ساختمان ها به نحوی طراحی شده است از سطح جدول پایین تر هستند و همین شد که شاهد آبگرفتگی شدید در زیرزمین برخی ساختمان ها بودیم.

در مرکز شهر در نقاطی اصولاً کانال هدایت اب نیست و یا بسیار کوچک و ضعیف است ، همین باعث شده برخی پاساژهای شهر در قلب شهر دچار آب گرفتگی شود.

به گزارش بویرنیوز ، این بارش که حتی به نیم ساعت هم نرسید نشان داد یاسوج اگرچه کوهستانی است اما اینجا هم مصون از سیل نیست، این سیل نشان داد بسیاری از ساختمان های شهر هم مسکونی و هم تجاری بسیار آسیب پذیر هستند و با بارش های گسترده می‌توانند بحران آفرین باشند.

اینکه با دانش بر وقوع سیل باز هم اینچنین شاهد بحرانی شدن شرایط هستیم یعنی اینکه هنوز هم نمی‌توانیم مطمئن از کارکرد درست مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=349281
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما