سه شنبه 21 تیر 1401 - 13:40

شادی و امیدآفرینی؛ هدیه با ارزش میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد به مردم و مشاغل خانگی…(+فیلم)

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

مدت ها بود که به واسطه کرونا و برخی اتفاقات تلخ و البته تورم و مشکلات اقتصادی مردم شوک به سر میبردند.

به گزاف نرفته ایم اگر بگویم طبق آمار متخصصان حوزه روانشناسی، در سالهای اخیر میزان افسردگی مردم تغییرات نگران کننده ای پیدا کرده  و شاید از همین رو است که رهبر انقلاب در توصیه جدی به مسئولان همه را موظف به امید آفرینی برای مردم هم از بعد اقتصادی و اجتماعی و هم روانی کرده اند.

حالا برگزاری یک جشنواره ایلیاتی در ابعاد ملی جریان نشاط را با حضور هنرمندان 15 استان در کهگیلویه و بویراحمد برقرار کرده است.

جشنواره ملی فرهنگ عشایر؛ کوچ!

این جشنواره از چند جهت قابل توجه است

نکته اول را باید در حراست از فرهنگ ارزشمند ایلیاتی و عشایری دانست، فرهنگی که غیرت و شجاعت، سلامت، صداقت و تلاش در کنار میهمان نوازی و مردمداری از خصایص اصلی اش به شمار می رود، دقیقاً همان خصلت هایی که یک جامعه انسانی و آرمانی را می سازد.

زنده نگه داشتن این فرهنگ و معرفی آن به مردم را باید یک خدمت ارزشمند به آیندگان به شمار آورد.

معرفی استان و جاذبه هایش به سایر استان ها نیز قابل توجه است.

همواره از نبود سرمایه گذار و حتی توریست هایی که به اقتصاد استان کمک کنند گله مند بوده ایم، این برنامه می تواند معرف خوبی برای ظرفیت های استان به ویژه در زمینه با اهمیت طبیعت، صنایع دستی، آداب و رسوم، میراث فرهنگی بعنوان ابزارهای بی دردسر کمک به اقتصاد استان باشد.

ایجاد فضایی برای فروش دست بافته های خانگی و اقتصاد خرد از دیگر توفیقات این جشنواره است.

مدت ها بود که به واسطه کرونا امکان برگزاری مراسمات در این حجم نبود و همین  امر باعث رکود مشاغل خانگی و حتی از دست رفتن برخی مشاغل شده بود.

این برنامه اما جوانه ای شد در دل صاحبان کسب و کارهای خرد که باز هم همچون پیش از کرونا امیدوارانه وارد فضای تولید شوند تا هم احیا گر سنت های ارزشمند این دیار باشند و هم به سرعت چرخ های تولید بومی در کشور بیفزایند.

نکته مهم این برنامه را اما باید در ایجاد حس نشاط و امید برای مردم خلاصه کرد.

حضور خانواده های بیشمار در حاشیه این مراسم با عرضه خوبی که از انواع موسیقی های سنتی و محلی، آداب و رسوم استان ها و نمایش گوشه هایی از زندگی عشایر نیز می شود روحیه شادی و نشاط را برای چند ساعت و چند روزی میهمان دل مردم استان کرده است.

خلق صحنه های زیبا از لبخندهای ممتد مردم و جاری و ساری کردن ساز زیبای حیات و زندگی را باید مهمترین دستاورد جشنواره کوچ کهگیلویه و بویراحمد دانست…

نویسنده: سجاد میرالی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=348875
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما