شنبه 14 خرداد 1401 - 21:51

دو قطبی سازی هایی که سلامت مردم را به قربانگاه می‌کشاند/علوم پزشکی یاسوج همراهی و همدلی میخواهد نه دخالت و تخریب

*حوزه سلامت به کار نیاز دارد؛ نه حاشیه!*

*دو قطبی نماینده- رئیس دانشگاه علوم پزشکی! برنده ای نخواهد داشت*

یادداشت مخاطبان بویرنیوز:

این روزها، برخی تمایل دارند دو قطبی دکتر غلام نژاد- دکتر روشنفکر و یا غلام نژاد – حاج آقا موحد و غلام نژاد- حسینی و در آینده احتمالا دو قطبی رئیس دانشگاه- استاندار را تقویت کنند و تلاش دارند به مردم بگویند که سرپرست این دانشگاه اهل تعامل با نمایندگان و مسئولان محلی نیست تا شاید همچون دوره قبلی، چربش حاشیه بر خدمت در دانشگاه علوم پزشکی تداوم داشته باشد.

برخلاف باور این افراد، “توسعه” زمانی محقق می شود که همه افراد تاثیرگذار کمک کنند! در همین مورد آخری که حقوق ماه اول سال 1401 کارمندان این دانشگاه به تاخیر افتاد، نقش تاثیرگذار یکی از نمایندگان استان و درخواست وقت ملاقات با وزیر و در نهایت همراه کردن معاون توسعه این دانشگاه با خود در دیدار با دکتر عین الهی- هر چند در سایت این دانشگاه نمود قابل توجهی نداشت- تاثیر مثبتی در حل مشکل بوجود آمده داشته است.

برخی از درون این دانشگاه و تعداد محدود بیرون از فضای آن، باور داشته باشند که بویراحمد، دنا و مارگون در حوزه تخصصی سلامت، کارهای بر زمین مانده فراوانی دارد.

برخی از این کارها را نمی توان و حتما نخواهند توانست بدون همکاری و همیاری این دو شخص یعنی نماینده مردم در مجلس و رئیس دانشگاه، در پایتخت نهایی کرده و برای آن تامین اعتبار و تجهیزاتی در نظر گرفت.

مثلا همین بیمارستان پاتاوه! که البته می تواند بهانه ای برای همراهی هر دو نفر هم باشد، اگر هر چه سریع تر برای آن چاره اندیشی نشود، ممکن هست برای همیشه از قانون بودجه حذف و رنگ عملیات اجرایی را به خود نبیند.

مشکل ایجاد شده یکطرفه نیست؛در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، دکتر غلام نژاد که حتما نگاه مشارکتی و مشورتی دارد، اما بقیه مدیران اجرایی منصوب شده وی در این دانشگاه نیز باید، انگیزه بیشتری برای اصلاح این فرآیندها از خود نشان دهند.

مشورت گرفتن از نماینده مردم و استاندار می تواند به دانشگاه یاری رسان باشد و بر خلاف ادعای برخی در هیچ حالتی مشورت گیرنده، ضرر نخواهد کرد! و کسی نباید این دیدگاه را به خاطر منافع شخصی و یا سیاسی خود تبلیغ کند.

هر چه بوده و یا باشد، حوزه سلامت استان نیاز به خدمت و کار دارد! دکتر غلام نژاد که تاکنون به درستی در مقابل حاشیه ها سکوت کرده، می تواند نقش مشورتی نمایندگان استان- نه دخالت در انتصاب ها که برخی با دلایل و اهداف خاصی بر طبل آن می کوبند- را در اولویت قرار داده و به مدیران زیرمجموعه خود تاکید کند که از همه ظرفیت ها برای خدمت به این مردم استفاده کنند.

ما بر خلاف نویسندگان و نگارنده برخی متن ها در فضای مجازی استان، از نهادهای نظارتی، بزرگان استان و مدیران ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد درخواست داریم ورود “بزرگ منشانه” کرده و جلوی این دو قطبی ها را که برخی زيرمجموعه مدیران هم به خاطر منافع سیاسی در آن دخیل هستند، بگیرند و به هم افزایی برای پیشرفت استان تبدیل کنند.

باور داشته باشیم که کهگیلویه و بویراحمد همانند سایر استان ها به تفاهم، تقویت هم اندیشی و همیاری مشترک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استانی بالاخص حوزه سلامت استان، نیاز دارد.

مطمئنا حذف این دو قطبی ها و تقویت همکاری که در این مدت هم از طرف نمایندگان و هم از طرف سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، مورد تاکید قرار گرفته، می تواند نوید بخش روزهای خوش برای استان باشد.

فراموش نکنیم! ریسک مدیریتی این روزها به خاطر کرونا و شرایط اقتصادی بیشتر از گذشته هست، اگر در سال های نه چندان دور، دکتر ایلامی و دکتر غلام نژاد، با همین ریسک مدیریتی و دردسر فراوان‌، بیمارستان شهید دکتر جلیل را افتتاح نمی کردند، هرگز تیم بعد از آنها که اتفاقا منتقد جدی این ریسک مدیریتی هم بودند، در مدیریت کرونا موفقیت چندانی بدست نمی آوردند.

کاری نکنیم که با ایجاد دوقطبی و فاصله انداختن میان خدمتگزاران مردم در مجلس و حوزه سلامت، هم “قدرت ریسک” را از مدیران گرفته و هم توسعه حوزه سلامت را با چالش روبرو کنیم.

اما برای کهگیلویه، در شرایط حاضر هیچ چیزی به اندازه تعیین تکلیف و نهایی شدن آغاز عملیات اجرایی ضمیمه 100تخت خوابی به تنها بیمارستان این شهرستان(ها) نیست. معاونین توسعه و درمان این دانشگاه و مدیرشبکه بهداشت و درمان کهگیلویه، باید با حضور مستمر در وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی، برای تعیین تکلیف این پروژه مهم دوندگی و تلاش بیشتری با همراهی نماینده این شهرستان داشته باشند.

فراموش نکنیم این پروژه با تلاش نماینده کهگیلویه بزرگ و همراهی قابل تقدیر دکتر تقوی نژاد به اینجا رسیده و هم اکنون زمان نهایی کردن این دستاورد است.

این همراهی، همدلی و همیاری است که می تواند توسعه را به کهگیلویه و بویراحمد بیاورد، نه ایجاد دو قطبی های غیرسازنده که برخی بر آن همت گذاشته اند. البته به نظر می رسد تجربه نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده باعث شد چنین فضایی برای وی ایجاد نشود، اما تلاش مدیران این شهرستان چندان ملموس نیست و بیم آن می رود، پروژه مهم اشاره شده به سرانجام نرسد.

در نهایت باور داشته باشیم برای توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد باید تلاش کنیم “همدلی” و همراهی” را در کنار نقد سازنده تقویت کرده و در مقابل ایجاد دوقطبی های غیر سازنده و تقویت اختلاف مقاومت کرده و هم نمایندگان مجلس و هم مدیریت دانشگاه علوم پزشکی می توانند، آغازگر تقویت این همدلی وهمراهی برای دست یابی به رشد زیرساخت های عمرانی و شاخص های درمانی و بهداشتی این استان شوند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=348255
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما