شنبه 7 خرداد 1401 - 15:52

پاسخ قاطع رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد به ادعاهای مشاور معاون عمرانی استاندار/لزوم ورود نهادهای بازرسی به یک موضوع و برخورد جدی با آن

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

کامران جهانبازی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به یادداشت مشاور معاون عمرانی استانداری (از اینجا بخوانید) نوشت:

در خصوص سخنان مشاور معاونت امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد چند نکته برای تنویر افکار عمومی بیان و به زودی نیز زوایای دیگری از ماجرا به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

متروپل آبادان اتفاقی که ممکن است دامن کهگیلویه و بویراحمد را هم دیر یا زود بگیرد/درخواست رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از استاندار

ابتدا باید وظایف مشاور به ایشان یادآوری شود و البته خوب است قبل از بیان مطالب تخصصی حداقل در نقش مشاور حوزه معاونت عمرانی حداقل وظایف و مصوبات شورای ۴ نفره مطالعه و سپس اقدام به نگارش مطلب صورت بگیرد.

حادثه متروپل آبادان همانطور که اسناد گویا است و همه مراجع تخصصی کشوری نیز تأیید کرده اند قصور از نظام مهندسی نبوده و اتفاقاً بی توجهی ها به گزارشات سازمان زمینه ساز چنین اتفاق تلخی شده است، نظام مهندسی ابزار فشار و اجرا در اختیار ندارد. ابزار سازمان نظام مهندسی همین گزارشات به سازمان هایی از جمله شهرداری است که این وظیفه هم مستمراً صورت گرفته است.

این نکته را هرکس مهندس باشد و کوچکترین مطالعه از وظایف سازمان نظام مهندسی کرده باشد به درستی درک میکند، عجیب است فردی که کارشناسی معماری دارد و مشاور‌ معاونت عمرانی هم هست نمی‌داند. قدرت توقف ساخت و سازها مستقیماً توسط نظام مهندسی ممکن نیست و این سایر دستگاه ها هستند که باید بر اساس گزارشات این سازمان اقدام به عملیات لازم برای توقف و یا ادامه کار یک پروژه ساختمانی و‌ عمرانی داشته باشند. مشاور محترم را ارجاع میدهم به مطالعه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان!

ادعای عدم حضور ریاست سازمان در نشست های تخصصی مهندسی استان موضوع کذب دیگری است که توسط این مشاور مطرح شده است، هیئت مدیره سازمان متشکل از رشته های ۷ گانه است و سازمان نظام مهندسی در هر کارگروه با توجه به نوع کمیته، شخص متخصص و صلاحیت دار آن رشته را بعنوان نماینده معرفی می نماید ، در باب مثال مانند کمیسیون ماده ۵ و زیر بنایی که مطابق صراحت قانون نماینده سازمان باید از رشته شهرسازی و یا معماری باشد،چنانچه تا کنون نماینده سازمان در تمام جلسات حضور فعال داشته است. این اقدام برای این صورت گرفته که خروجی کارشناسی و نه صرفاً نمایشی از جلسات تخصصی فراهم شود.

در خصوص تشکیل کمیته ۴ نفره جهت اطلاع اگر با معاونت محترم عمرانی مشورت می‌کردید تصدیق می‌کردند که در آخرین نشست با استاندار گرانقدر استان ، اتفاقا خود دکتر حاجی زاده از استاندار دستور تشکیل جلسه و پیگیری را گرفت که البته بعد از آن در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ و ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ دو مکاتبه در جهت تشکیل کمیته مذکور از طرف این سازمان انجام گرفته وچندین بار به صورت حضوری وتلفنی نیز پیگیر این موضوع بوده ایم که به علت تغییراتی که در حوزه مدیریت اداره کل راه وشهرسازی در شرف وقوع بود تا کنون بلاتکلیف مانده است، اگرچه انشاالله در دوره کاری مدیرکل محترم جدید در دستور کار جدی ایشان قرار دارد و بنا است به زودی کمیته با دستور کارهای مهم از جمله مجریان ذیصلاح تشکیل گردد.

در خصوص هزینه های نظام مهندسی نیز با وجود افزایش تعرفه ها اما در سال جدید نیز به نرخ سال ۱۴۰۰ هزینه ها اخذ می‌شود که البته رقم آن کمتر از مبالغ مصوب شده ملی است و از همه استان های همجوار هم به جهت مراعات حال مردم کمتر است.

نظام مهندسی سازمانی تخصصی و کارشناسی است و همواره نگاه ما نیز دوری از حواشی بوده چرا که با موضوع مهم ساخت و سازها که جان و مال مردم با آن مرتبط است سر و کار داریم، بنده به نمایندگی از طرف جامعه مهندسان استان و هیات مدیره محترم سازمان در جهت دفاع از حقوق شهروندی و احقاق حقوق مهندسین در جهت ساخت یک زیست گاه خلاق و تاب آور با انگیزه وافر و تمام قد با کمک گرفتن از رهنمودها و سیاست های استاندار محبوب استان و معاونت تلاشگر و دلسوز هماهنگی و امور عمرانی ایشان ایستاده ام و شما و یا هر کس دیگر که بخواهد از روی بغض با این جامعه شریف دشمنی و عناد ورزد را به قضاوت جوامع مختلف و محترم مردمی به ویژه جامعه مهندسان مظلوم استان واگذار می کنم.

در خصوص برگزاری نشست های تخصصی همین بس که هفته قبل جلسه کمیته آموزش با حضور نخبگان دانشگاهی استان برگزار نمودیم و همچنین اولین استان در جهت فراخوان تشکیل گروه ها و کمیته های تخصصی بوده ایم.

جهت ساماندهی پرونده های ماده ۱۰۰ نیاز به مشاور مقاوم ساز هست و در حال حاضر وضعیت مالی مردم اجازه نمی دهد که با تعرفه های روز کشور اعمال گردد لذا این تعرفه ها را بومی سازی نموده ایم و در مکاتبه جهت طرح در کمیته ۴ نفره نیز قید نموده ایم.

کمیته های نظارت عالیه نظام مهندسی و ماده ۳۵ نیز با حضور مهندسین با تجربه در استان در حال نظارت و پیگیر تخلفات ساختمانی هستند و در این خصوص مکاتبات و گزارشات لازم به شهرداریهای محترم و دیگر دستگاه های مرتبط مستمراً ارسال می‌شود.

امیدواریم این اظهار فضل ها به واسطه رد خواسته های غیر قانونی شما( که در صورت لزوم جزئیات آن به رسانه ها اعلام می‌شود) توسط هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نبوده باشد! قطعاً در صورت تأیید آن خواسته غیر قانونی امروز شاهد هجمه سراسر کذب به سازمان تخصصی مهندسی استان نبودیم. نکاتی هم در خصوص تبصره های ماده ۹۹ قانون شهرداریها پروانه ساخت در زمان تصدی شما بر سازمان همیاری شهرداری‌ها قابل توجه است که به زودی به اطلاع رسانه ها می‌رسانیم.

امیدواریم معاونت محترم امور عمرانی استانداری و در کل مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد راه را بر مشاورانی که با سوء استفاده از جایگاه خود قصد استفاده های فرا قانونی دارند، سد کند تا شاهد شنیده شدن صدای قانون گریزی و نا امیدی از دستگاه اول اجرایی استان نباشیم.

خدمتگزار مردم فهیم ، و جامعه مهندسان استان

کامران جهانبازی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=348175
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    احسن
    همراه با منطق و درایت پاسخ دادی

  2. S گفت:

    درود بر شما مهندس جهانبازی انصافا که حقو فرمودین

  3. خرمگس آتنی گفت:

    این بُرش از پاسخ مهندس جهانبازی را شواهد و قرائن بسیاری تایید می کند:
    “حادثه متروپل آبادان همانطور که اسناد گویا است و همه مراجع تخصصی کشوری نیز تأیید کرده اند قصور از نظام مهندسی نبوده و اتفاقاً بی توجهی ها به گزارشات سازمان زمینه ساز چنین اتفاق تلخی شده است، نظام مهندسی ابزار فشار و اجرا در اختیار ندارد. ابزار سازمان نظام مهندسی همین گزارشات به سازمان هایی از جمله شهرداری است که این وظیفه هم مستمراً صورت گرفته است”.
    مُستند و مُستدل سخن گفتن، تنها راه مقابله علمی و روشنگر است.

  4. کمالی کارمند نظام مهندسی گفت:

    باعرض سلام
    جناب آقای وفانژاد به اصطلاح مشاور خود حضرتعالی درجریان هستید وهمکاران بنده هم شاهد چند روزقبل به سازمان مراجعه نمودید ودرخواست تخفیف خارج از عرف سازمان داشتید البته درخواست شما ازنگاه بالا به پایین وبصورت دستوری وخیلی طلبکارانه ارائه شد وقتی که بامخالفت ما روبرو شدید جلوی بنده شروع به تهدید نمودید البته یادآوری کنم شما هیچگونه اطلاعاتی ازمصوبات وقانون درخصوص سازمان نظام مهندسی و هیئت چهارنفره استان ویا کمیته های تخصصی نداشتید لابلای صحبتتان بابنده بصورت اتفاقی اعتراف کردید که جناب دکتر ….ازکارمندان استانداری این اطلاعات رو دراختیار شماگذاشته وگرنه حضرتعالی حرفی برای گفتن نداشتید درآخر به شما توصیه میکنم هرکجا مشکلی داشتید ویا درخواست کمک بصورت محترمانه ودوستانه بیان کنید قطعا نتیجه خواهیدگرفت نه بصورت گردن کلفتی
    با احترام کمالی

  5. امید گفت:

    بسیارعالی درودبرمهندس جهانبازی

  6. بهمن اسدپور گفت:

    هزارهاافرین برمهندس کامران جهانبازی باسوا د وبالیاقت ودوست داشتنی.

  7. شهروند یاسوجی گفت:

    با عرض سلام خدمت جناب جهانبازی
    احدی از کارمندان سازمان نظام مهندسی را می شناسم که در سنوات گذشته همزمان دارای دفتر خدمات مهندسی نیز هست این امر به نظر می رسد با ضوابط سازمان مبنی بر اشتغال همزمان در دو جایگاه مزبور مطابقت نداردومضافا از مصادیق تعارض منافع است لذا خواهشمند است بررسی فرماییدوچنانچه چنین شخصی کما فی سابق درآن سازمان مشغول به کار است نسبت به منفک نمودن اشخاص اینچنینی از سازمان اقدام فرماییدومراتب را از طریق وب سایت های محلی اعلام فرمایید

  8. عباسی گفت:

    درود بر مهندس جهانبازی ،دلسوز ،با سواد و حامی جامعه مهندسین استان

  9. فرهمند الف گفت:

    درود بر جناب مهندس جهانبازی مدیر شجاع

  10. مهندس مهدی گفت:

    صحبت های مهندس جهانبازی صددرصد درست هست و ایشون جزو تعداد محدود از مهندسینی هست که در حیطه کار و تخصصشان واقعا باسواد و کارشناسی شده صحبت می کنند

دیدگاه شما