چهارشنبه 24 فروردین 1401 - 10:17

رکود معنادار اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد/ظلمی جدی که در سایه ی نبود دانش اقتصادی مسئولان استان به مردم وارد شده/اتفاقات تلخ اجتماعی استان از کجا آب می خورد؟

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

جبار کیانی پور؛ رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در گفت و گو با رسانه ها به برخی ایرادات اقتصادی در استان پرداخت و گفت:

کرونا برای کشورهای دنیا فرصتی شد برای بهبود و توسعه کسب و کارهای آینده نگر، اگر نگاهی به نمایشگاه های کشورهای اطراف بیندازیم به خوبی به این موضوع می رسیم.

شعار امسال توسط مقام معظم رهبری بر اساس همین ضرورت شکل گرفته و همه را به تلاش برای تولید بر محوریت دانش و آینده توجه می دهد. امیدوارم همه با هم در جهت تحقق این مهم و تند تر کردن حرکت توسعه کشور گام بردارند.

معیشت مردم دچار خدشه شده است، برای رفع کاستی ها در این حوزه و جبران عقب ماندگی ها باید تلاش بیشتری کنیم.

کیانی در خصوص تعامل اتاق با دولت هم گفت:

ما در اتاق با توجه به الزامات روز و تغییرات رخ داده به دنبال برنامه های جدید هستیم، برنامه های نوینی برای حوزه های مختلف مرتبط با اقتصاد مقاومتی، شورای برنامه ریزی، رفع موانع تولید و … داریم و مطابق با رویکرد دولت جدید برنامه های جدیدی تعریف کردیم و به مسئولان عرضه کردیم.امیدواریم امسال شاهد افزایش نقش آفرینی بخش خصوصی در روند توسعه استان باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی به رخدادهای تلخ اجتماعی در استان هم اشاره و افزود:

اتفاقات امنیتی اخیر بیش از آنکه دغدغه مسئولین باشد از آنجهت که امنیت سرمایه گذاری را هم نشانه رفته است، دغدغه جدی بخش خصوصی است.

اتفاقات بد اجتماعی قطعاً متاثر از تورم، کاهش قدرت خرید مردم؛ بیکاری، فقر و سایر مسائل است. اتفاقات امروز قطعاً ریشه در شیوه کار گذشته همه ما دارد.

او ادامه داد:

فاصله توسعه کهگیلویه و بویراحمد به واسطه عقب ماندگی های تاریخی با سایر استان ها بسیار زیاد و معنادار است، باید عقب ماندگی ها جبران شود.

کیانی در خصوص رتبه استان در تورم هم گفت:

هیچگاه با قیمت های دستوری راه به جایی نمیبریم، قیمت ها متاثر از عرضه و تقاضا، ارزش پول ملی، تولید و موارد دیگر است.

نگاه غیر علمی و بدون کارشناسی به قیمت در سالهای گذشته و تلاش برای پایین نگه داشتن قیمت ها به بهانه فقر حاکم بر استان باعث شده امروز که کنترل فاکتورهای اقتصادی سخت شده شاهد سر باز زدن یکباره قیمت ها و تورمی باشیم که در کشور رتبه نخست را دارد!

راه اما این نیست، باید به جای کنترل دستوری قیمت ها که در آینده اثرات بدتر و زیان بار تری برای مردم به همراه دارد، به دنبال تقویت قدرت خرید مردم، ثروتمند تر شدن مردم و افزایش ارزش پول ملی بود.

بپذیریم در برهه های مختلف از فرصت های عرضه شده دولت ها  در محرومیت زدایی بهره کافی نبرده ایم و اکنون در جایی هستیم که حق مردم استان نیست. پروژه های بیشماری امروز به دلیل نبود منابع نقدی درجا زده است و میلیاردها تومان پول در پروژه های نیمه تمام معطل مانده که نتیجه آن عدم رضایت مردم شده است.

از سویی خرید محبوبیت های سیاسی از منابع دولتی و هزینه بودجه ها در جاهایی که اولویتی ندارد یکی دیگر از مشکلات استان های طایقه ای و عشیره ای از جمله کهگیلویه و بویراحمد است، باید برای عبوبر از چالش های اقتصادی از این سدها عبور کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی به مشکلات پیش روی بخش خصوصی پرداخت و گفت:

بروکراسی شدید اداری، معطل ماندن بخش زیادی از استان برای سرمایه گذاری به دلیل معارضات مختلف، مانع شدن خود ادارات در مسیر سرمایه گذاری ( به دلیل وجود بروکراسی های شدید)، نبود نقدینگی لازم و بی برنامگی برای تربیت نیروهای کاردان و شایسته، بخشی از چالش ها پیش روی بخش خصوصی است.

ما در استان شیوه تامین مالی به جز بانک ها نداریم، این یک نقص است، نتوانسته ایم از زمینه های سرمایه گذاری مشارکتی به درستی استفاده ای داشته باشیم.

او به یک مساله مهم هم اشاره و گفت:

تمام واحدهای اقتصادی فعال در استان باید درآمد مالیاتی، ارزش افزوده و سود بازرگانی شان را در استان هزینه کنند، این مصوب شده و باید حتما اجرا شود تا کمکی حداقل به امورات روتین شهری در استان باشد.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=347302
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما