شنبه 28 اسفند 1400 - 8:35

آخرین روز قرن در کهگیلویه و بویراحمد/سنت کهنی که نجات بخش انسانیت است/یاری و صله رحم را از یکدیگر دریغ نکنیم

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

امروز آخرین روز قرن است و از فردا روز اول قرن جدید را آغاز میکنیم.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان هایی است که رسوم کهن متفاوتی را در آستانه عید باستانی و زیبای نوروز برای خود حفظ کرده است.

رسومات استان از آشپزی تا مسائل اجتماعی را شامل می شود، یعنی هم رسوماتی در باب تغذیه در این شب و روز داریم و هم ادابی برای گرامیداشت مسائل عمیق اجتماعی در نظر گرفته می شود.

آخرین شب سال آیین چاله گرمی به نشانه آغاز سال با گرمی و محبت برگزار و پس از آن و تحویل سال دید و بازدید‌ها آغاز می‌شود.

رفع کدورت‌های احتمالی و مصالحه افراد در محل با حضور بزرگان در آستانه سال نو، پخش خیرات برای درگذشتگان از دیگر آداب و سنن کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در آستانه تحویل سال است.

کوچکتر‌ها به دیدار بزرگان می‌روند و بزرگان به کوچکتر‌ها عیدی می‌دهند.

در ایام نوروز بازار غذا‌های محلی آش کارده، آش دوغ، کلگ یا همان نان بلوط و آجیل‌های محلی گندم برشته، کلخنگ، بادام کوهی، بنه و سفره‌های رنگی از گیاهان کوهی مانند کنگر، بیلهر، بن سرخ، تره، قارچ رونق خاصی دارد.
در محافل خانوادگی شاهنامه خوانی و آواز محلی با عنوان یار یار نیز انجام می‌شود.

بازی‌های بومی محلی گُرنا، چوب بازی، کل کله برد در چمن‌ها و دشت‌ها بخشی دیگر از سنت‌های تفریحی در کهگیلویه و بویراحمد در تعطیلات نوروز است.

اما امروز میخواهم از سنتی بگوییم که انسانیت در آن موج می زند.

صله رحم و دست گیری از ضعیفترها یکی از آداب خود مردم کهگیلویه و بویراحمد در آغاز سایل جدید سال، از پول و اقلام خوراکی گرفته تا لباس و خلاصه هر وسایلی که نو است و میتواند احتیاج دیگری را مرتفع کند در این روز و اوایل سال هدیه داده می شود.

این رسم اما این سالها ضرورت حفظ و پادسداشتش جدی تر احساس می شود.

دستان خالی بسیاری از پدرها در شب عید و اشک حسرتی که کودکان آنها به واسطه عدم تامین مایحتاج اولیه شان در چشم دارند، جانکاه است.

این سالها به خاطر تورم و رشد قیمت ها بسیاری از مردم از لحاظ اقتصادی و معیشتی در مضیقه هستند، اطراف همه ما هم از این آدم ها زیاد است. چه خوب است حتی ذره ای هم شده شادی هایمان را با هم به اشتراک بگذاریم.

به عقیده من شادی حقیقی موضوعی جمعی است، وقتی ما بدانیم فلان دوست و فامیل ما حتی توان پخت غذای گرم شب عید را ندارد بدون شک اگر همه چیز هم برایمان مهیا باشد اما آن لذتی که باید را نمی بریم.

با تقویت این رسم زیبای صله رحم و دستگیری از دوستان و آشنایان، شادی را در سال جدید با هم به اشتراک بگذاریم، آن روزی که اجازه ندهیم اشکلی از چشمان معصوم کودکی به خاطر نداری سرازیر نشود، آن روز را باید عید و شادی حقیقی بدانیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=347007
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما