شنبه 31 فروردین 1392 - 10:35

سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد یا سازمان خاله خرزویی / چه کسی مسئول ایمنی ساختمان هاست؟

گروه جامعه – سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک سازمان تخصصی در حوزه صنعت ساختمان و با هدف نظارت بر ساخت و سازها بنا نهاده شده است.
به گزارش بویرنیوز، سازمانی که از یک طرف باید به درون ساختمان و ایمنی آنها توجه داشته باشد و از طرفی به معماری بیرونی و ظاهری آنها هم توجه داشته باشد.
استان کهگیلویه و بویراحمد از آنجا که روی گسل زلزله قرار دارد از حیث نظارت شرایط ویژه ای را می طلبد، اما وضع در استان کهگیلویه و بویراحمد چندان جالب نیست.
هر مالک ساختمان بدون استثنا باید پول حق نظارت را بپردازد اما در قبال این پول چه خدماتی به مالک داده می شود؟
آیا تاکنون مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی توجیه شده اند که باید مقررات ملی ساختمان را اجرا کنند و وانجام آن را از پیمان کار بخواهند؟
در هر پروژه ساخت در استان مهندس ناظر چند مرتبه از ساختمان بازدید می کند؟
جالب آنکه سازمان نظام مهندسی بشرح ذیل می باشد،
• ۱- تقویت‌ و توسعه ‌فرهنگ ‌و ارزشهای ‌اسلامی ‌در معماری‌ و شهرسازی‌.
• ۲- تنسیق ‌امور مربوط‌ به‌ مشاغل ‌و حرفه‌های ‌فنی‌ و مهندسی‌ در بخشهای‌ ساختمان ‌و شهرسازی‌.
• ۳- تامین ‌موجبات‌ رشد و اعتلای ‌مهندسی ‌در کشور.
• ۴- ترویج‌ اصول‌ معماری‌ و شهرسازی ‌و رشد آگاهی ‌عمومی ‌نسبت‌ به‌ آن‌ و مقررات‌ ملی‌ ساختمان‌ و افزایش‌ بهره‌وری‌.
• ۵- بالا بردن ‌کیفیت ‌خدمات‌ مهندسی ‌و نظارت‌ بر حسن‌ اجرای ‌خدمات‌.
• ۶- ارتقای ‌دانش ‌فنی ‌صاحبان ‌حرفه‌ها در این ‌بخش‌.
• ۷- وضع‌ مقررات‌ ملی‌ ساختمان‌ به‌ منظور اطمینان ‌از ایمنی‌، بهداشت‌، بهره‌دهی‌ مناسب‌، آسایش‌ و صرفه ‌اقتصادی‌ و اجراء و کنترل ‌آن‌ در جهت‌ حمایت ‌از مردم‌ به‌ عنوان ‌بهره‌برداران ‌از ساختمانها و فضاهای‌ شهری ‌و ابنیه‌ و مستحدثات ‌عمومی ‌و حفظ‌ و افزایش‌ بهره‌وری‌ منابع‌ مواد و انرژی‌ و سرمایه‌های‌ ملی‌.
• ۸- تهیه و تنظیم مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی
• ۹- الزام ‌به ‌رعایت ‌مقررات ‌ملی‌ ساختمان‌، ضوابط‌ و مقررات‌ شهرسازی‌ و مفاد طرحهای ‌جامع ‌و تفصیلی ‌و هادی ‌از سوی‌ تمام ‌دستگاههای‌ دولتی‌، شهـرداریها، سـازندگان‌، مهندسین‌، بهره‌برداران‌ و تمام‌ اشخاص‌ حقیقی ‌و حقوقی‌ مرتبط‌ با بخش‌ ساختمان ‌به ‌عنوان ‌اصل‌ حاکم‌ بر کلیه ‌روابط‌ و فعالیتهای‌ آنها و فراهم‌ ساختن‌ زمینه ‌همکاری‌ کامل‌ میان‌ وزارت‌ مسکن‌ و شهرسازی‌، شهرداریها و تشکلهای ‌مهندسی‌ و حرفه‌ای‌ و صنوف‌ ساختمان‌.
• ۱۰- جلب ‌مشارکت‌ حرفه‌ای ‌مهندسان‌ و صاحبان ‌حرفه‌ها و صنوف‌ ساختمانی‌ در تهیه ‌و اجرای ‌طرحهای‌ توسعه‌ و آبادانی ‌کشور.
به راستی باید مسئولان این سازمان در استان پاسخ دهند که تا بحال کدام یک از اصول و مبانی سازمان خود گام برداشته اند.
اما نکته جالبتر در سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد ارتباط تنگاتنگ و هم فامیلی بودن اعضای هیئت مدیره با کارکنان سازمان می باشد که این هم در نوع خود جالب توجه است.
چرا وقتی بیشتر اعضای سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد بیکار هستند از اعضای خود سازمان برای کارکنان آن استفاده نمی شود؟ یا شاید سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد یک نهاد شخصی متعلق به اعضای هیئت مدیره آن می باشد؟
چرا گزینش کارکنان این سازمان بر مبنای عدالت و بصورت آزمون و گزینش نیست؟

برخی از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی در گفتگو با بویرنیوز مدعی شدند که این سازمان کارها را بصورت سلیقه ای به مهندسان واگذار می کند و برخی از آنها مدعی شدند که با گذشت نیم سال هنوز کاری به آنها معرفی نشده است
امید است تا این سازمان با توجه به خط مشی خود در جهت عدالت حرکت کرده و با پیاده کردن مقررارت ملی ساختمان و الزام پیمانکارن به رعایت آنها موجبات تامین آرامش مردمی که خانه آنها روی نوار زلزله قرار دارند باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=34696
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. عضو سازمان گفت:

    در ارتباط با اعضای هیئت مدیره وفامیل گرایی آنها نمی توانم قضاوت کنم چون بر اساس ضرب المثل معروف (تا نباشدچیزکی مردم نگویند چیزها )…….
    ولی در مورد نظارت اعضا محترم نظام بر عملیات ساخت وساز شما نویسنده محترم نمی توانید همه اعضا را به یک چشم نگاه کنید چون بین آنها هم افراد باوجدان و بامسئولیت وجود دارد ونسبت به پولی که از این بابت دریافت می کنند حساسیت دارند .

  2. هادي ن گفت:

    مطلب مفيدي بود ولي لازم است جهت يادآوري بدانيد كه هم اكنون مجري شناسنامه دار وداري پروانه اشتغال از وزارت راه و شهرسازي براي اجراي كارهاي ساختماني در استان ماوجود نداردوهمين مطلب باعث ايجاد مشكلات متعدد در امر نظارت بر ساختمانهاي مسكوني مي گردد،به نحوي كه هم اكنون ناظر جهت نظارت بر اجراي ساختمانهاي مسكوني بايد مالكان ساختمانها را ملزم به اجراي پروژه بنمايد،كه در اين بين مالك به دليل نداشتن معلومات فني و مهندسي دنبال اجراي ساختمان با كمترين هزينه است .لذا به نظر مي رسد كه هم اكنون در امر نظارت بر ساختمانها حضور مجريان ساختماني داراي پروانه از وزارت راه و شهرسازي حلقه گمشده بين مالك و ناظراست و تا وقتي كه مجريان شناسنامه دار در استان شروع به كار ننمايداين معضل همچنان در استان و جود دارد.البته در اين بين هم اداره راه و شهرسازي استان ونظام مهندسي هر دو مسئول هستند و بايد هر چه سريعتر تكليف مجريان ساختماني كه جز،قانون مقررات ملي ساختمان مي باشد را مشخص نمايند.

  3. خرزوخان گفت:

    درود بر بویرنیوز
    دلیل همفامیل بودن هیئت مدیره و کارکنان بر میگرده به دوره قبل که تا الان هم ادامه داره وقتی سازمان از ساختمان قبلی به مکان جدید نقل مکان کرد هیئت مدیره قبلی هرکدوم یکی از اشناهاشون رواورد سرکار وهیچ ازمونی هم برگزار نکردالان برید نگاه کنید اکثرا نام خانوادگیشون یکیه البته هیئت مدیره الان هم همین کار رو کرده
    وتازه برای هرنقشه 15درصد کل مبلغ نقشه رو میگیرن که مثلا سطح علمی مهندسان رو ببرن بالا اما وقتی دوره ها برگزار میشه پولش رو از مهندسین میگیرن

  4. مهندس گفت:

    ای پدرت من بهشت
    بویرجونی………….

  5. غیر بومی گفت:

    با سلام
    با نهایت احترام شما نویسنده محترم بنده به عنوان کسی که با سیستم اداری شهرداری و سازمان راه وشهر سازی ونظام مهندسی در ارتباطم قضاوت جنابعالی را در رابطه با موظوعات مطرح شده غیر کارشناسی و مغرضانه میدانم و احساس میکنم که جنابعالی به خاطر مسئله شخصی دست به نگارش این موضوع زده اید نه به خاطر دلسوزی برای مردم واستان و بهتر است قبل نوشتن مطلب اول کارشناسی در ان رابطه انجام دهید که جوابگو ان مطلب باشید

    • مهندس د گفت:

      nدوست غیر بومی کدوم غرض ورضی اگه خودت عضو نظام مهندسی باشی میبینی که چندنفراز اعضای نظام مهندسی از اقوام درجه یک ودو هیئت مدیره قبلی والان هستند ما که هرچی داد زدیم کسی صدامونو نشنید الان که بویر جونی امده وحرف دل مارو زده شد مغرضانه وغیر کارشناسی
      درمورد وضعیت ساخت وساز که دیگه اصلا حرفش رو نزن که اوضاع خرابه

      • ناشناس گفت:

        شما که مهندس هستید اوضاع خراب ساخت وساز دست من وشما مهندس وشهرداری محترمه قرار نیست اگه شما ومن نظارت درست نکردیم بندازیم گردن نظام دوم شما که اهل این استانید کدوم اداره وارگان پارتی بازی نیست تو ای استان که اینجا نباشه واینو بدونید که هیئت مدیره سازمانو شما ومهندسین انتخاب کرده اید و منتخب شما هستند پش انتخاب خودتون اشتباه بوده

        • مهندس د گفت:

          والا من انتخاب نکردم واگر انتخاب کرده باشم توبرنامه هاشون اعلام نکردنکه قرار پارتی بازی کنیم وخرزو بازی در بیاریم حالا چی شده که سنگ سازمان رو به سینه میزنید

      • غیر بومی گفت:

        مهندس محترم اوضاع بد ساخت ساز ناشی از بی خیالی من وشما ناظر وشهرداری محترمه که ظابت قانونی این امره ودر مورد هیئت مدیره باید بگم که منتخب همین مهندسین هستند واگر کارامد نیستند پس اشتباه از انتخاب ما مهندسینه وانهایی که موقع انتخابات سازمانو قابل نمیدونن که بیان رای بدن پس باید مهندسینو سرزنش کرد نه اسم نظام مهنسی رو لکه دار

  6. ص. چرامین گفت:

    حق با شماست.
    اخیرا نظام مهندسی بی دلیل اعضای گروههای مختلف را عوض کرده و آشناهای خودشونو آورده اند. مثل گروه نظارت و انتظامی و…
    متاسفانه تا موقعی که روح قومی و سردسیر و گرمسیر بر نظام مهندسی حاکم است وضع همین است که می بینید.
    من خود چرامی هستم ولی با این برخوردها که افراد غیر متخصص را از دهدشت و اطراف جمع کرده اند مخالفم

  7. استاندار مسئولین امنیتی دست بکار شوید گفت:

    فامیل گرایی در نظام مهندسی و مجمع امور صنفی فاجعه ایجاد کرده است یکی پسر یا دختر خاله- یکی پسر یا دختر عمو – یکی برادر زن – یکی خواهر زن
    این روشنگریه از طرف رسانه ها کار خوبی است نباید سرکوب شود

  8. شهروند گفت:

    با سلام و سپاس از شما و خوانندگان گرامی
    شاید بی فایده نباشد اگر در مورد روند نظارت بر ابنیه و ملزم نمودن پیمانکاران به رعایت قوانین, مواردی را یاداوری نمایم؛
    1- مهندسین ناظر (بویژه عمران) به شدت از طرف قوانین در مورد کیفیت ساخت بنا مسئول شناخته می شوند و در صورت بروز هر گونه اتفاقی که ناشی از قصور در ساخت مهندسی بنا باشد(و از سوی آنها گزارش نشده باشد) به لحاظ حقوقی و مالی پاسخگو خواهند بود! 
    2- مهندسین ناظر -در صورت مشاهده ی جرایم از سوی سازندگان- فاقد توان قانونی برای جلوگیری از احداث بنا هستند و صرفا می بایست گزارشات خود را به مراجع ذی ربط تسلیم نمایند. مساله ی برخورد و ممانعت عملی از ساخت های غیر قانونی بعهده ی ترکیبی از مراجع و نهادهای قانونی دیگر است.
    3- متاسفانه بسیاری از شهروندان در زمان ساخت بنا به دلایل متعدد -که جای تامل فراوان دارد و نمی توان در آن موارد نیز به سادگی نظر داد- خود متقاضی قانون گریزی و دور زدن ضوابط مهندسی هستند. این امر بویژه در مورد اضافه زیر بنا/ حذف بالکن ها/ تجاوز به حریم معابر/ افزودن به طبقات/ حذف نورگیرها و افزودن به اتاق ها و … به وفور مشاهده می شود. حال ملاحظه بفرمایید که سازمان شهرداری نیز فرایند مشخصی برای توجیه و پذیرش این نوع تخلفات در ازای دریافت “جریمه”ی نقدی از شهروندان دارد.
    بنابراین شهرمند گرامی با تقبل جرایم نقدی از سوی شهرداری و پیدا کردن گریزگاهی شبه قانونی, راهی برای گذر از نظارت مهندسین ناظر می یابد! به مرور زمان چنان شده است که تسلط و شخصیت حقوقی مهندسین ناظر از این رهگذر خدشه دار شده است.
    4 – وضعیت بد و ناگوار اقتصادی امروزه چنان است که هیچ نوع رضایت خاطری از سوی طرفین باقی نگذاشته است. شهروندان هزینه های پرداختی به مجموعه ی مهندسین را گزاف می دانند و مهندسین نیز مبلغ دریافتی را نسبت به مسئولیت حقوقی که بعهده ی ایشان است ناچیز می دانند. راستش, پول که نباشد, نه سازنده و نه مقام نظارت هیچ یک راضی نخواهند بود. 
    5- دفعات و مواردی که مهندسین ناظر می بایست به پروژه ها مراجعه نمایند کاملا مشخص بوده و روند سازمان یافته ای دارد. با احترام به دغدغه ی نویسنده ی محترم به مساله ی بهینه سازی باید خاطر نشان نمایم که مهندسین سازمان نظام مهندسی “ناظر مقیم” نبوده و ملزم به حضور مداوم روی پروژه ها نیستند. نقش عمده ی آنها بررسی نتیجه ی مراحل کار است. فرض قوانین رسمی بر این است که سازندگان و پیمانکاران همگی با صلاحیت بوده و مهندس ناظر وظیفه ی گزارش دادن اتمام مراحل و درستی انجام امور و ذکر موارد نقض فوانین را بعهده دارد.
    6 – در مورد موضوعات مطرح شده درباره ی خود سازمان نظام مهندسی و اعضای درونی آن, ضمن تایید کلی مساله, یاداوری می نمایم که هیات های مدیره بر اساس رای گیری توسط مجموعه ی مهندسین استان برگزیده می شوند. چنانچه عملکرد یک هیات مدیره مناسب و در شان دانش و شخصیت و جایگاه مهندسی نباشد, مسئولیت مجموعه ی مهندسین استان خواهد بود که در انتخاب مجدد این عزیزان بررسی محتاطانه تری به عمل آورند. / سپاس از شما.

  9. حمید گفت:

    درود بر بویر نیوز که حق گفتی.

  10. یاسین گفت:

    با سلام.
    نمیدانم این نگاشته را کسی خواهد خواند یا نه.
    اما بویر جان ، تو خود بهتر از هر کس میدانی که این نوشتار جزئی از انچه باید می نوشتی بود.
    سایر مردم فهیم استان نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند چرا که به آنها مربوط است.

    در سازمان محترم نظام مهندسی ساختمان متاسفانه ضابطه بیداد می کند و روابط فامیلی آدم را به یاد سریال بانکی ها می اندازد که هم فامیل نزدیک بودند.
    ……….
    …………
    …………..

  11. نوید2013 گفت:

    سلام به همه دوستان . واقعا مطالبی که بویر نوشته حق بوده و جای هیچ گونه انکاری نذاشته.دوستای خوبم باید بگم سازمان نظام مهندسی یکی از اون نهاد هایی ست که هیچ گونه نهادی یا کسی به اون نظاره گر نیست .سازمانی که بی قانونی فامیل گرایی بی نظمی درش بیداد میکنه .آقای….. به جای اینکه نشستید هر روز یه قانون من درآوردی مینوسید و کسی ام اون بالا خبر دار نمیشه بیا یه نظمی تو خودتون ایجاد کن .به جای اینکه رفتید تو فامیلای خودتون اشتغالزایی کردی بیا از افرادی که تخصص دارن استفاده کن.حداقل یه چند نفر بیار که روابط عمومی بالایی دارن استفاده کن .بابا حداقل یکی رو بیار که طرز لباس پوشیدنش در شان یک سازمان باشه نه مثل بعضی از کارمندات .به بعضیاشونم بگو که اینجا سازمان نظام مهندسی ست نه بقالی.

  12. منطقی گفت:

    نوشتین سازمان تخصصی ؟! کدوم تخصص تو را خدا

  13. مهندس بیکار گفت:

    آقای …….. نظام مهندسی دخترخاله اش ……رادرنمایندگی دهدشت مشغول کرده پس خاله خورزویی کاملا درست است

  14. فوق لیسانس بیکار عمران گفت:

    حاضرم به جای خورزوی ………. وکمترحقوق بگیرم وکارکنم بنازم بویرنیوز را

  15. سوق سرافراز گفت:

    خورزوی ش…. خانم ض….. است ……

  16. ناشناس گفت:

    اقای ر واقای م وخانم ص کسانی هستند که …………………..

  17. ATZ گفت:

    اقای ر اقای م اقای خ خنم ص یازم بگم خرزوها چه کسانی هستند

  18. جمعی از مهندسان گفت:

    خواهش میکنیم حتما مطالعه بفرمایید.
    1-اینکه هرکسی از هیئت مدیره یکی از فامیل یا دوست و آشنایانشون رو در سازمان مذکور به کار گرفته علیرغم بیکار بودن جمع کثیری از اعضا ، کاملا به حق و گل فرمودید.
    2- فقط افراد خاصی از اعضا هستند که از طرف سازمان به آنها خدمات مهندسی (از قبیل تهیه نقشه و نظارت بر ساخت و ساز) ارایه می شود که این هم از خاله خورزویی بودن هیئت مدیره هستش ، باز هم گل فرمودید.
    اما این واقعیت را باید بدانید که:
    1-از فقر مالی و همچنین از فقر آگاهی عامه مردم ، مالکین محترم یا به دور از چشمان مهندسان ناظر همان کاری را که بخواهند می کنند و یا اینکه مهندسان را دور زده و نظر خویش یا مجری کار و بنا را اعمال خواهند کرد.
    2-شاید حق الزحمه نظارت به نظر خیلی گزاف بیاید اما این مقدار پول اونقدرها برای مهندسان کفاف نمی کند که از همه کار و زندگی اش بزند تا مالک محترم اشتباه اجرایی نکند.در صورتی که بنگاه دار ملکی با صرف اندک زمانی برای تهبه قرارداد و به گردن نگرفتن هیچ مسئولیتی درصد خیلی خوبی عایدش خواهد شد.
    3-چرا حرفی از شهرداری زده نمی شود با اینکه به راحتی و غیر مستقیم از مردم می خواهد که اگر اضافه بنا داشتند یا طبقه ای اضافه کردند و یا اینکه پارکینگ را اجرا نکنند فقط جریمه آن را خواهند پرداخت.در صورتیکه نه توی خیابانها جا برای پارک هست و نه حتی توی کوچه ها و نه جایی دیگر ، زیبایی شهر و آسفالت خوب نبودن خیابانها و کوچه ها و پر از دست انداز بودن آنها نیز پیشکش با وجود اینکه همه پیمانکارانش همیشه از وصول نشدن طلبهایشان از شهرداری می نالند!
    با تشکر

  19. ناشناس گفت:

    امثال مهندس …… و امثال سازمانش به ریشه …… تیشه میزنند.من ی مهندسم و مدت هاست چشم به راه ی پرونده.اما امان از پارتی بازی و ……

  20. dlu_mlt_b@yahoo.com گفت:

    خبرنگار عزیز بویر نیوز خودت را خسته نکن این مهندسانی که من دیدم با این مطالبی که برای شما نوشتن لیاقتشان همین است که دارند شما بارها برایشان پیام گذاشتین که نام ببرید و انها با گفتن م خ ص ر ز ی ت ب ی س ش ث ق ف ذ… و غیر جرات و شهامت یک مهندس را نشان دادند حیف که خودم عضو ان سازمان نیستم و کسی رو نمیشناسم و گرنه میدونستم چکار کنم.خلایق هرچه لایق مهندسین ترسو ترسو ترسو ترسو انگار میخوان پست وزارتیشونو ازشون بگیرن که اسم دوتا ادم عادی رو نمیتونن به زبون بیارن.

  21. علی گفت:

    باعرض سلام
    تازه بعضی از اونا دارای پروانه مرتبط هستند که ازمزایای پروانه اصلی استفاده می کنند

  22. مرضیه گفت:

    تاوقتی همه چی تواین استان خاله خرزوییه استانمون عقب میمونه.دلیل پیشرفت نکردن مالرهاهمینه.چراکیفیت کاروسطح سوادونادیده میگیرن این بی انصافا؟

  23. فوق لیسانس بیکار گفت:

    منم ازهمین سیستم خاله خرزوی می نالم
    تاکی بایدحاجی هواشوداشته باشه
    قربون حاجی که میگفت قبیله قبله نیست

  24. فوق لیسانس بیکار گفت:

    سرجهازاستان دردهدشت مشغول بکارند

دیدگاه شما