چاپ این برگه

سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد یا سازمان خاله خرزویی / چه کسی مسئول ایمنی ساختمان هاست؟

گروه جامعه – سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک سازمان تخصصی در حوزه صنعت ساختمان و با هدف نظارت بر ساخت و سازها بنا نهاده شده است.
به گزارش بویرنیوز، سازمانی که از یک طرف باید به درون ساختمان و ایمنی آنها توجه داشته باشد و از طرفی به معماری بیرونی و ظاهری آنها هم توجه داشته باشد.
استان کهگیلویه و بویراحمد از آنجا که روی گسل زلزله قرار دارد از حیث نظارت شرایط ویژه ای را می طلبد، اما وضع در استان کهگیلویه و بویراحمد چندان جالب نیست.
هر مالک ساختمان بدون استثنا باید پول حق نظارت را بپردازد اما در قبال این پول چه خدماتی به مالک داده می شود؟
آیا تاکنون مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی توجیه شده اند که باید مقررات ملی ساختمان را اجرا کنند و وانجام آن را از پیمان کار بخواهند؟
در هر پروژه ساخت در استان مهندس ناظر چند مرتبه از ساختمان بازدید می کند؟
جالب آنکه سازمان نظام مهندسی بشرح ذیل می باشد،
• ۱- تقویت‌ و توسعه ‌فرهنگ ‌و ارزشهای ‌اسلامی ‌در معماری‌ و شهرسازی‌.
• ۲- تنسیق ‌امور مربوط‌ به‌ مشاغل ‌و حرفه‌های ‌فنی‌ و مهندسی‌ در بخشهای‌ ساختمان ‌و شهرسازی‌.
• ۳- تامین ‌موجبات‌ رشد و اعتلای ‌مهندسی ‌در کشور.
• ۴- ترویج‌ اصول‌ معماری‌ و شهرسازی ‌و رشد آگاهی ‌عمومی ‌نسبت‌ به‌ آن‌ و مقررات‌ ملی‌ ساختمان‌ و افزایش‌ بهره‌وری‌.
• ۵- بالا بردن ‌کیفیت ‌خدمات‌ مهندسی ‌و نظارت‌ بر حسن‌ اجرای ‌خدمات‌.
• ۶- ارتقای ‌دانش ‌فنی ‌صاحبان ‌حرفه‌ها در این ‌بخش‌.
• ۷- وضع‌ مقررات‌ ملی‌ ساختمان‌ به‌ منظور اطمینان ‌از ایمنی‌، بهداشت‌، بهره‌دهی‌ مناسب‌، آسایش‌ و صرفه ‌اقتصادی‌ و اجراء و کنترل ‌آن‌ در جهت‌ حمایت ‌از مردم‌ به‌ عنوان ‌بهره‌برداران ‌از ساختمانها و فضاهای‌ شهری ‌و ابنیه‌ و مستحدثات ‌عمومی ‌و حفظ‌ و افزایش‌ بهره‌وری‌ منابع‌ مواد و انرژی‌ و سرمایه‌های‌ ملی‌.
• ۸- تهیه و تنظیم مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی
• ۹- الزام ‌به ‌رعایت ‌مقررات ‌ملی‌ ساختمان‌، ضوابط‌ و مقررات‌ شهرسازی‌ و مفاد طرحهای ‌جامع ‌و تفصیلی ‌و هادی ‌از سوی‌ تمام ‌دستگاههای‌ دولتی‌، شهـرداریها، سـازندگان‌، مهندسین‌، بهره‌برداران‌ و تمام‌ اشخاص‌ حقیقی ‌و حقوقی‌ مرتبط‌ با بخش‌ ساختمان ‌به ‌عنوان ‌اصل‌ حاکم‌ بر کلیه ‌روابط‌ و فعالیتهای‌ آنها و فراهم‌ ساختن‌ زمینه ‌همکاری‌ کامل‌ میان‌ وزارت‌ مسکن‌ و شهرسازی‌، شهرداریها و تشکلهای ‌مهندسی‌ و حرفه‌ای‌ و صنوف‌ ساختمان‌.
• ۱۰- جلب ‌مشارکت‌ حرفه‌ای ‌مهندسان‌ و صاحبان ‌حرفه‌ها و صنوف‌ ساختمانی‌ در تهیه ‌و اجرای ‌طرحهای‌ توسعه‌ و آبادانی ‌کشور.
به راستی باید مسئولان این سازمان در استان پاسخ دهند که تا بحال کدام یک از اصول و مبانی سازمان خود گام برداشته اند.
اما نکته جالبتر در سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد ارتباط تنگاتنگ و هم فامیلی بودن اعضای هیئت مدیره با کارکنان سازمان می باشد که این هم در نوع خود جالب توجه است.
چرا وقتی بیشتر اعضای سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد بیکار هستند از اعضای خود سازمان برای کارکنان آن استفاده نمی شود؟ یا شاید سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد یک نهاد شخصی متعلق به اعضای هیئت مدیره آن می باشد؟
چرا گزینش کارکنان این سازمان بر مبنای عدالت و بصورت آزمون و گزینش نیست؟

برخی از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی در گفتگو با بویرنیوز مدعی شدند که این سازمان کارها را بصورت سلیقه ای به مهندسان واگذار می کند و برخی از آنها مدعی شدند که با گذشت نیم سال هنوز کاری به آنها معرفی نشده است
امید است تا این سازمان با توجه به خط مشی خود در جهت عدالت حرکت کرده و با پیاده کردن مقررارت ملی ساختمان و الزام پیمانکارن به رعایت آنها موجبات تامین آرامش مردمی که خانه آنها روی نوار زلزله قرار دارند باشد.