یکشنبه 15 اسفند 1400 - 19:26

اصرار سازمان نظام مهندسی ساختمان بر یک مصوبه مهم برای کهگیلویه و /پایانی بر دست درازی انبوه سازان به جیب مردم استان

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

5 اسفند بود که اعضای هیئت مدیره و هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان با استاندار کهگیلویه و بویراحمد دیدار کردند.

یکی از مطالبات مهم اعضا و به ویژه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از استاندار، تعیین تکلیف فوری طرح مجریان ذیصلاح برای استان بود.

اما طرح مجریان ذیصلاح چیست؟

آنطور که کامران جهانبازی به خبرنگار ما گفت: مطابق با ماده 10 آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام‌مهندسی، مجری ساختمان فردی است حقیقی یا حقوقی که دارای پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی (مسکن و شهرسازی) در زمینه اجرای ساختمان بوده و در قالب یک قرارداد همسان با مالک ساختمان، اجرای موضوع قرارداد را بر عهده می‌گیرد.

آنطور که رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرده: مجری ذیصلاح وظیفه نظارت از زمان تدوین نقشه تا مراحل اجرایی را عهده دار است، هرگونه انحراف از نقشه و یا ایجاد تغییرات در اجرا بر خلاف نقشه مدون باید به تایید مجری ذیصلاح بر شد، در این طرح مهندسان خارج از میدان ساخت و ساز نیستند، مهندسان باید در اجرا ورود کنند و مانع از انحراف هم در تهیه مصالح و هم بنای سازه بر اساس نقشه مهندسی شوند.

اهمیت این طرح چیست:

حفاظت از جان و مال مردم و بهبود شهرسازی و جلوگیری از انحرافات در بافت شهر

شاید بتوان مهمترین فایده اجرایی شدن طرح مجریان ذیصلاح را در اجرای ساختمان های با کیفیت و مهندسی در استان دانست. خانه هایی که مقاوم و زیبا هستند و حافظ جان و مال مالکان خود هستند.

از میان رفتن یک دزدی آشکار!

با اجرای طرح مجریان ذیصلاح یکی از گلایه مندی های مهم مردم مرتفع می شود، برای همه ما پیش آمده آپاراتمانی خودمان و یا اطرافیانمان خریده ایم که پس از مدتی عیب هایش در تاسیسات و برق و … نمایان می شود، مصالح بی کیفیت هم پس از مدتی خودنمایی می کند.

اگر در سازه های چند طبقه و آپارتمان ها مجریان ذیصلاح حضور داشتند که به درستی رصد می کردند قطعاً خیلی از ساختمان های بی کیفیت چند طبقه را شاهد نبودیم. در صورت عملیاتی شدن این طرح مالک نمی تواند با مصالح بی کیفیت و ارزان ساختمان های چند طبقه بسازد و با قیمت یک ساختمان لوکس (که باطنی ضعیف و سست دارد) به مردم قالب کند.

هزینه ها چه می شود؟

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: نظر ما اینست که این طرح از ساختمان های چند طبقه و به ویژه از انبوه سازان شروع شود، دلیل ما هم اینست که ابتدا حقوق خریداران این واحدها با نظارت بر اجرای سازه ای درخور و شایسته حفظ شود و در وهله بعد فرهنگ سازی برای بقیه مردم هم بشود. از طرفی واقعا زلزله سی سخت نشان داد هزینه برای ایجاد ساختمان های امن و با کیفیت نه تنها هزینه نیست که سرمایه گذاری برای حفظ جان و مال خود و عزیزان است.

به گزارش بویـرنیـوز، آنچه محرز است اجرای طرح مجریان ذیصلاح هم در بخش خصوصی و هم دولتی می تواند مانع از ساخت و سازهای بی کیفیت شود و نگرانی هایی که از بابت هدر رفتن پول و بودجه هم در بحش خصوصی و هم دولتی وجود دارد، از میان برود. با این تفاسیر بدون شک یکی از اقدامات مهم استاندار برای نجات شهرهای استان از سازه های بی کیفیت می تواند تعیین تکلیف سریع طرح مجریان ذیصلاح باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=346809
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما