یکشنبه 10 بهمن 1400 - 8:10

الحاق چند منطقه به شهر یاسوج و آینده ای که با روند کنونی باید از آمدنش ترسید!

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

با الحاق بعضی از محدوده های موجود به شهر یاسوج مثل شهر “مادوان” روستای مادوان سفلی، “بلهزار” و “مهریان” در قسمت شمال غربی و در قسمت جنوبی روستاهای “سرآبتاوه”، “تلخسرو”، “سِروَک”، “شهرک ولایت”، “پادگان قدس” جمعیت موجود  شهر یاسوج به نزدیک ۲۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

این بخشی از توضیحات مدیرکل راه و شهرسازی در خصوص طرح جامع شهر یاسوج است که دیر یا زود شاهد عملیاتی شدن آن خواهیم بود.

نکته اما کجاست:

هم اکنون نیز مردم مرکز استان راضی از خدمات شهری نیستند، البته شهرداری هم محدودیت هایی دارد، از یک طرف کرونا و کاهش شدید حمایت های دولتی را شاهدیم از سوی دیگر نیز پرداخت اندک عوارض از سوی مردم(برخی موارد نیز چانه زنی اعضای شورای برای کاهش عوارض برخی افراد!) نیز خود مساله است.

در هر صورت شهر یاسوج آنطور که باید به آن پرداخته نمیشود، هنوز هستند در دل شهر کوچه هایی که از حداقل امکانات بهره مند نیستند، با وجود این همه نیرو در شهرداری اما نظارت بر ساخت و سازها به درستی انجام نمیشود و همین امر نیز باعث شکل گیری خانه هایی فاقا استاندارد که هیچگونه اصول شهرسازی را هم رعایت نکرده اند به ویژه در حاشیه های شهر شده است.

حالا با این وضعیت کنونی تصور کنید مناطق دیگری نیز به شهر اضافه شود.

بدون شک اگر حمایت های دولت همچنان اندک باشد و پرداخت عوراض از سوی مردم همین باشد شاهد بروز شرایط بسیار بدی در شهر خواهیم بود، به ویژه که شهرداری نمیتواند امیدی به کسب درآمد از این مناطق اضافه شده داشته باشد و صرفاً هزینه هایش به واسطه مسئولیت هایی اضافه تر، بیشتر خواهد شد.

نکته بعدی اینست که با این تغییر عنوان قطعاً شاهد افزایش قیمت ها در حوزه اجاره و مسکن در این مناطق خواهیم بود و این می شود شروع داستان ساخت و سازهای حاشیه ای بیشتر و ایجاد شهری نامتوازن و نازیبا که کنترلش از دسترس خارج می شود!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=346097
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ساکن مهریان گفت:

    بابا ماخونمون مهریان…شما نگاهی به خیابانهای مهریان وجاده یاسوج سیسخت بکنید؟چه وضعیتی دارند؟پراززباله وخاک و…آدم عوارض جایی میده که امکانات هم باشه…همون روستاهم ازسرمهریان زیاده اگه بخوادجزویاسوج بشه وبازهمینجوری باقی بمونه…

  2. شهرساز گفت:

    باسلام ، این بدترین و بدون کارشناسی ترین تصمیم در حوزه شهرسازی و مدیریت شهری یاسوج می باشد و می تواند منجر به مرگ شهری و شهرسازی یاسوج بینجامد . زیرا نه مدیریت شهری یاسوج نه از لحاظ امکانات و نه نیروی انسانی و منابع و زیرساخت لازم جهت مدیریت چنین شهری را دارد و نه مردم و شهروندان موجود در روستاهای اقماری از چنین تصمیمی راضی هستند که خود میتواند مشکلات موجود شهر یاسوج را چند برابر نموده و مشکلات این شهر را چند برابر نماید ، این طرح نه تنها هیچ کمکی نمیکند بلکه منجر به فروپاشی نظام شهری و برنامه ریزی شهری در یاسوج می گردد. البته اگر قسمت غربی (مادوان و بلهزار و…) اضافه گردد و شهر به سه منطقه شهری شهرداریجهت اداره تشکیل گردد می تواند مفید باشد اما اضافه کردن روستاهای اقماری کاری نابخشودنی در اینده مدیریت شهری و پنجاه سال اینده شهر یاسوج خواهد بود . روستاهای اطراف باید به صورت یک منظومه روستایی دیده شود و هم راستا با ضوابط طرح تفصیلی یاسوج برنامه ریزی و نظارت گردد تا در اینده با چالشهای موجود در شهر یاسوج بر نخوریم . نکته بعدی برهم خوردن سرانه های شهری و عدم دسترسی شهروندان و کمبود شدید سرانه های مختلف شهری ست که در اینجا نمی توان به انها اشاره کرد

  3. ناشناس گفت:

    نظرات کارشناسی شده بدهید لطفا ، موضوع خیلی پیچیده تر از اونه که تو چند خط بشه تشریح کرد

  4. مجید گفت:

    صدو ده هزار نفر فدای یک نفر در این طرح
    اقای …. شما ویلایتان را تنها جز شهر کنید دست از جان ما بردارید

  5. سروک صحرای صفا گفت:

    خدا بکن پل چهارم جاده سروک که جمعیت زیاد در این منطقه است این اقای شهردار همکاری خوبی بکند

  6. مهریان گفت:

    مثلامهریان جزو شهریاسوج بشه ماپارک وفضای آموزشی وامکانات بهداشتی خوب خواهیم داشت؟اونی که سطح شهریاسوج ساخت وسازمیکنه تا ده کوره مهریان بایدیکسان دیده بشه؟🤔

دیدگاه شما