دوشنبه 19 مهر 1400 - 9:00

آمار نگران کننده پزشکی قانونی از فوتی تصادف‌ها در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد آماری از شش ماهه اول سال 1400 ارائه کرد که در آن برخی آمار نگران کننده و برخی آمار دیگر نشان دهنده بهبودی اوضاع استان است.

 به گزارش بویرنیوز، کامروز امینی در خصوص آخرین اقدامات اداره کل پزشکی قانونی و همچنین آمارهای مربوطه اظهار کرد: سالی که در نیمه دوم آن قرار داریم و نیمه اول را پشت سر گذاشته‌ایم در حوزه‌های مختلف فعالیت‌هایی داشتیم یکی از آنها محوطه سازی مجموعه پزشکی قانونی استان با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار بود که کار آن به پایان رسید و مهمترین دستاورد آن مهیا شدن مسیر دستیابی به مسیر سالن تشریح است زیرا راه دسترسی خوبی نداشتیم و امکان استفاده از سالن تشریح نبود.

 وی در ادامه گفت: سالن تشریح مکانی بسیار مدرن با استانداردهای لازم بوده و موضوع دیگر حفاظت فیزیکی از مجموعه پزشکی قانونی است که با راه اندازی نگهبانی این امر محقق شده است.

این مسئول گفت: شهرستان‌هایی هستند که هنوز فاقد پزشکی قانونی بوده و هم اکنون در شهرستان چرام و لنده و مارگون نمایندگی نداریم و با پی‌گیری نماینده بویراحمد و دنا و با تامین نیروی انسانی و فضای فیزیکی شاهد راه‌اندازی پزشکی قانونی در مارگون خواهیم بود و در چرام و لنده هم با توجه به اولویت‌های سازمان در آینده راه‌اندازی خواهد شد.

امینی با بیان اینکه ارائه آمارها هم هشدار به مردم و هم اطلاع رسانی در پیشگیری از آسیب‌هاست یادآور شد: در سه سال اخیر در معاینات بالینی اداره کل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد به نسبت جمعیت رتبه اول کشوری را در بحث مراجعات سرپایی و معاینات داشته افرادی که بر اثر نزاع و تصادف و ای مسائل دیگر مصدوم شده‌اند و در مجموع نسبت به جمعیت رتبه اول کشور را داریم که رتبه‌ای نگران کننده و نامطلوب است و امیدواریم روزی این جایگاه را واگذار کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان در ادامه با بیان آماری دیگر از شش ماهه نخست امسال گفت: در ۶ ماه اول سال در معاینات بالینی مجموعه افرادی که سرپایی مراجعه کردند ۱۰ هزار و ۶۴۴ نفر بوده که درخواست انجام معاینه سرپایی و بالینی داشتند از این تعداد ۷۱۶۶ نفر آقا و ۳۴۲۸ نفر خانم بودند.

وی گفت: این عدد نسبت به ۶ ماه مشابه سال قبل 3 درصد افزایش را نشان می‌دهد و به تفکیک آمار شهرستانها از این تعداد ۶۴۲۶ نفر به بویراحمد، یک هزار و ۴۴۴ نفر به پزشکی قانونی گچساران و یک هزار و ۹۲۲ نفر به اداره پزشکی قانونی کهگیلویه؛ ۲۹۰ نفر به اداره پزشکی قانونی بهمئی و ۲۸۷ نفر به شهرستان باشت و ۲۷۷ نفر به شهرستان دنا مراجعه کردند.

این مسئول در ادامه گفت: در چهار حوزه به صورت کلی مراجعه کنیم یکی معاینات سرپایی دیگری اجساد و همچنین کمیسیون‌ها و آزمایش‌ها است.

وی افزود: در معاینه اجساد در شش ماه اول سال ۶۶۱ دست به دلایل مختلف به ما ارجاع شده که بیماری های کرونایی را شامل نمی‌شوند و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

امینی گفت: تعداد مرگ غیر طبیعی در 6 ماهه اول امسال 281 مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ و ۶ دهم درصد افزایش داشته است که قتل و خودکشی و حادثه‌های دیگر را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲۱۰ نفر آقایان و ۷۱ نفر خانم ها بودند همچنین در مرگ غیر طبیعی ۲۰۵ مورد در بویراحمد و ۵۰ مورد گچساران و ۲۴ مورد در کهگیلویه و بهمئی و باشت هم هر کدام یک مورد بوده است.

این مسئول گفت: در بحث آزمایش‌ها در حوزه‌های مختلف پرونده‌هایی داشتیم در شش ماهه نخست امسال ۵۰۸ مورد آزمایش پرونده‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته که ۱۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل را داشته ایم.

امینی افزود: در بحث کمیسیون‌ها و پرونده هایی که مورد اعتراض هستند یا قصور پزشکی دارند در شش ماهه نخست امسال ۱۰۱ پرونده مورد بررسی قرار گرفت که نسبت به سال قبل ۲۶ درصد کاهش را شاهد بودیم.

وی گفت: از این تعداد پرونده ۴۱ مورد قصور پزشکی بوده که از عملکرد کادر درمانی شاکی بودند و ۱۲ پرونده منجر به محکومیت و 30 پرونده منجر به برائت شده است.

این مسئول افزود: در بحث زیرشاخه‌های معاینات بالینی چند آیتم از نظر آماری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که در بحث مراجعین با ادعای نزاع و با معرفی نامه قضایی در شش ماهه نخست امسال تعداد ۳۲۰۴ مورد مراجعه داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.5 درصد کاهش را شاهدیم و از این تعداد ۲۴۴۳ نفر مرد و ۷۶۱ نفر خانم بودند.

وی گفت: در بحث مصدومان تصادفات و با ادعای مصدومیت تصادف ۲۰۴۳ پرونده به ما مراجعه کردند که نسبت به ۶ ماهه اول سال قبل 3 درصد کاهش را شاهدیم از این تعداد یک هزار و ۴۳۳ مورد آقایان و ۶۱۰ مورد خانم‌ها بودند.

امینی ادامه داد: در حوادث ناشی از کار ۱۶۰ مورد مصدوم به ما مراجعه کردند که از این تعداد ۱۵۸ نفر آقایان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ و ۶۲ درصد را شاهد بودیم.

وی گفت: در آمار ناشی از تصادفات در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۷ مورد فوتی داشتیم این عدد آمار بدی است و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ و دو دهم درصد افزایش را نشان می‌دهد در شش ماهه اول سال گذشته تنها ۹۹ مورد فوت داشته‌ایم که 90 مورد مرد و ۲۷ مورد خانم بودند و به تفکیک شهرستانها ۷۹ نفر در پزشکی قانونی بویراحمد و ۲۱ نفر در پزشکی قانونی گچساران و ۱۶ مورد پزشکی قانونی کهگیلویه و یک نفر به پزشکی قانونی باشت ارجاع داده شده است.

وی گفت: در فوتی ناشی از گاز گرفتگی خوشبختانه هیچ فوتی نداشتیم در فوتی ناشی از مسمومیت مواد مخدر ۳۴ مورد فوتی بوده که نسبت به سال قبل  ۶ و ۲۵ درصد افزایش داشته و 28 نفر از آن‌ها آقایان و شش نفر خانم بودند که 30 نفر مربوط به شهرستان بویراحمد و چهار نفر نیز گچساران و بقیه شهرستان ها پاک بودند.

امینی گفت: غرق شدگی ۱۳ مورد در ۶ ماهه نخست سال امسال داشتیم که نسبت به سال قبل تفاوتی نداشته ۱۲ نفر آقایان و یک نفر خانم ها بوده دوازده نفر در بویراحمد و یک نفر در گچساران غرق شدند.

امینی در پایان گفت: در فوتی ناشی از کار چهار نفر بوده که همگی آقایان هستند یک نفر مربوط به بویراحم و بقیه گچساران بودند.

وی بگفت: در سقط چنین ۶۸ پرونده داشتیم ۶۳ گواهی صادر شده و با درخواست ۵۱ نفر از آنها موافقت و ۱۲ مورد شرایط سقط جنین نداشتند.fars

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=343625
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما