یکشنبه 28 شهریور 1400 - 8:41

داستان ادامه دار آتش افروزی بر پیکر نحیف منابع ارزشمند طبیعی کهگیلویه و بویراحمد/+چند نکته

در تابستان سال جاری چند مورد آتش سوزی که برخی ها عمدی و برخی سهوی بودند موجب از دست رفتن هزاران هکتار از جنگل های ارزشمند بلوط در کهگیلویه و بویراحمد شد.

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

شدیدترین آتش سوزی های تابستان 1400 در کهگیلویه و بویراحمد را باید آتش سوزی های یک هفته ای در «خامی گچساران» و «نَیِر کهگیلویه»دانست که در هر دو مورد نیز پای عامل انسانی در میان است، آنطور که مسئولان میگویند عمدی بودن آتش سوزی به ویژه در کوه نَیِر تقریباً محرز است.

البته این همه ماجرا نیست، آتش سوزی های در حجم کوچکتر چندین بار مناطقی از شهرستان های بویراحمد و دنا، گچساران و کهگیلویه را طعمه خود کرد و خسارت های جدی به طبیعت وارد کرد.

در ابتدا باید بدانیم جنگل و درخت ذخیره ارزشمند استان برای همه ما و آیندگان این منطقه است، حراست از آن نه بر عهده یک دستگاه خاص که وظیفه مهم برای همه ما است، پس ضرورت مراعات توصیه های ایمنی برای حضور در آن یک اصل است، بدانیم هر ضربه حتی کوچک در طبیعت مستقیماً خودزنی خودمان به شمار می رود و تبعات ناگوار آن ابتدا دامان خود ما را میگیرد.

در کنار آن ادارات و مسئولان استان نیز وظایفی دارند.

منابع طبیعی بزرگترین و مهمترین داشته کهگیلویه و بویراحمد است و هرچه برای آن هزینه شود جای توجیه دارد.

پذیرفته نیست استانی که منابع رو و زیرزمینی متعددی دارد در تامین نیرو و تجهیزات مناسب برای ارزشمند ترین سرمایه اش کاسه گدایی به دست بگیرد.

باید مسئولانه به دنبال احقاق حقوق استان بود، نباید به گزارش عملکرد و به به و چه چه از عملکردها پرداخت و فراموش کرد حجم گسترده محرومیت و کمبودها با مطالبه گری و فریاد ممکن می شود.

شناسایی و برخورد جدی و بازدارنده با عاملان آتش سوزی های عمدی نیز یک مطالبه عمومی است، باید آنچنان احکام سنگینی وضع شود که به خوبی بازدارندگی آن برای مردم روشن و شفاف شود ، قطعاً اگر این اتفاق بیفتد همانها هم که به قصد تفریح به دامان طبیعت می روند بیشتر موارد احتیاط را مد نظر خواهند داشت.

منابع طبیعی دریافت امکانات و منابع ضروری را باید ویژه تر دنبال کند، بارها گفته ایم همراه کردن معتمدان روستاها و عشایر در همه نقاط بکر و طبیعی استان می تواند به آگاهی سریع و آغاز تندتر روند اطفاء حریق کمک کند این نیز باید به جد مد نظر مسئولان باشد.

یادمان باشد:

درخت یعنی آب! یعنی خاک! یعنی زندگی!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=343124
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    کوه نیر بویراحمد نه نیر کهگیلویه

دیدگاه شما