یکشنبه 25 فروردین 1392 - 9:10

پیاده‌روی فوتبالیست‌های میلیاردی بر اعصاب مردم ایران

قبول شكست در 6 ديدارمان با تيم‌هاي عربستاني در مسابقات دو هفته اخير ليگ فوتبال قهرمانان آسيا همگان را نگران كرده است اما به نظر نمي‌رسد اين اتفاقات كاملا بدون مقدمه و بي‌دليل و شگفتي صرف بوده باشد. صرفنظر از تلاش براي جبران اين نتايج (كه البته براي سپاهان بسيار دير شده) موارد مهمي در ارتباط با اين ناكامي‌هاي تازه وجود دارد.

* تراكتورسازي و سپاهان بعد از شروع‌هاي خوبشان، پسروي چشمگيري داشته‌اند به طوري كه تيم تبريزي از 9 امتياز سه ديدار آخرش فقط يك پوئن و سپاهان از همين بازي‌ها صفر امتياز گرفته‌اند. اين به وضوح مي‌گويد ما برنامه‌هايي ثانوي و طرح‌هايي متنوع در بازي هاي خود نداريم و به محض انجام اولين يا حداكثر دومين بازي‌ها، دست‌هاي ما براي رقبا رو و تاكتيك‌هاي‌مان مهار مي‌شود.

* ناكامي استقلال در خانه‌اش برابر الهلال عربستان هيچ ربطي به استفاده يا عدم بهره‌گيري از فرهاد مجيدي نداشت و در نتيجه اين ادعاي برخي هواداران كه اگر فرهاد در زمين بود ما بازي را يك- صفر نمي‌باختيم و اين گفته امير قلعه‌نويي و مجتبي جباري كه آمدن نام مجيدي روي سكوها حواس تيم را پرت كرده و باعث شكست مقابل الهلال شده، حرفي علمي از سوي تماشاگران نيست و فقط يك بهانه از سوي كادر فني مي‌نمايد.

كادر فني كه با اتخاذ تدابير ناقص تاكتيكي عامل اصلي شكست هفته گذشته تيم خود مقابل حريف عربستاني شدند و اگر تعارف را كنار بگذاريم برد يك هفته پيشترمان در رياض برابر اين رقيب نيز چندان منصفانه نبود و از آن برد بيش از آنكه حريف متحير شده باشد، خودمان شگفت‌زده شده بوديم.

* نفرات خارجي تيم‌هاي ما به هيچ روي با بازيكنان خارجي تيم‌هاي رقيب برابري نمي‌كنند و اين را به وضوح طي اين دو هفته مي‌توانستيم ببينيم. سوكاي، جالوويچ، سوشاك، ساموئل و لوپز البته مهره‌هاي تاثيرگذاري در تركيب سپاهان و استقلال و تراكتورسازي هستند اما بدون هيچ تعصبي نگاهي مثلا به نحوه بازي دو مهاجم خارجي الاهلي عربستان (سيموئز و سزار) بيندازيد تا ببينيد خريد خارجي خوب يعني چه. تا زماني كه سرمايه‌گذاري ما در اين زمينه بيشتر و بهتر نشود بديهي است كه به تيم‌هاي عربستاني يا ساير سرمايه‌گذران عمده نرسيم.

* با وجود تمامي تاكيدي كه روي لزوم توانمندي تيم‌هاي باشگاهي ما براي انجام دو مسابقه در هر هفته مي‌شود به نظر مي‌رسد كه فدراسيون فوتبال ما در اين زمينه به اندازه رقباي ما به تيم هاي خود ياري نمي‌رساند و برنامه‌هاي بسيار فشرده استقلال و سپاهان در هفته‌هاي اخير سندهاي روشني در اين خصوص است.

در حالي كه فدراسيون فوتبال عربستان در دو ماه اخير تعداد بازي‌هاي داخلي نمايندگانش در جام باشگاه‌هاي آسيا را بسيار كاهش داده، استقلال از 28 اسفند 91 تا امروز 5 بار به ميدان آمده و به ترتيب با نفت تهران در ليگ، سپاهان در جام حذفي، رفت و برگشت با الهلال عربستان درجام باشگاه‌هاي آسيا و سرانجام گهر در ليگ مسابقه داده و تازه قرار است دوشنبه (26 فروردين) سنگين‌ترين مسابقه سال را هم كه سرنوشت ليگ را تعيين مي‌كند، روبروي سپاهان در تهران برگزار كند.

درست است كه فدراسيون فوتبال مي‌كوشد بازي هاي باشگاهي را هر چه زودتر تمام كند تا تيم ملي براي سه مسابقه حياتي‌اش در خرداد ماه مهيا شود اما دليل ندارد كه بهاي گزاف آن را تيم‌هاي باشگاهي ما به شكل اسفباري كه در دو هفته اخير ديده‌ايم، برابر رقباي عربستاني بپردازند و اين سرشكستگي را با دست خودمان به ارمغان بياوريم. تازه مگر تيم ملي با اين همه وقت و اردو و سفري كه داشته چه گلي به سر فوتبال زده و در جدول مقدماتي جام جهاني 2014 چه كرده است كه به بهانه آن عرصه و زمان فعاليت باشگاه‌هاي ما هر چه محدودتر شود؟

* در دو هفته سپري شده 3 تيم ارشد باشگاهي ما كه در جدول رده‌بندي ليگ داخلي اول تا سومند در برابر رقباي عربستاني‌شان در 6 بازي 12 گل خورده و فقط 5 گل زده‌اند. اين آمار تلخ به روشني نشانگر تفاوت سطحي است كه بين باشگاه‌هاي ما و آنان به وجود آمده و اين محصول مستقيم نوع تدارك و تيم‌سازي ما و رقبا است.

بدتر از شكست‌هاي فوق تلاش براي توجيه اين ناكامي‌ها از طريق عمده كرده خطاهاي انفرادي و نپذيرفتن كاستي تاكتيك‌هاي گروهي اتخاذ شده توسط مربيان است. اضافه بر سرمربي استقلال كه كوشيد با عمده كردن قضيه مجيدي عدم كارآيي تاكتيكي تيمش برابر الهلال در تهران را پوشش بدهد حتي توني اوليويراي پرتغالي نيز توضيحي علمي و فاقد بهانه‌گيري براي دو شكست مشابه يك- صفر تيمش برابر الشباب ارائه نداد و فقط زلاتكو كرانچار واقع‌بيني را پيشه و اعتراف كرد كه تيمش به لحاظ جسماني در فولادشهر مقابل الاهلي كشش لازم را نداشته (قابل توجه سازمان ليگ) و چون باخت 4-2 در آن ميدان حاصل آمد اين مربي كروات تصميم گرفت كه در ديدار برگشت به تعدادي از نفرات ثابتش استراحت بدهد و آنها را براي بازي سرنوشت‌ساز با استقلال در ليگ داخلي سرحال نگه دارد و ناچارا در عربستان هم 4 گل خورد.

منبع:رجا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=32959
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما