جمعه 23 فروردین 1392 - 23:58

تخریب ۹۰۰ اصله نهال گردو و سیب در مارگون

در حالی که مقام معظم رهبری بر شکوفایی اقتصاد  کشور در سالهای اخیر تأکید بسیاری دارند و با نام گذاری سال های ۹۰ و ۹۱ به نام های «تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی» و «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» سفارشات و رهنمودهای زیادی را برای رسیدن به استقلال کامل اقتصادی بیان داشتند و از طرفی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گوهای مطبوعاتی‌اش فرصت‌های اصلی اشتغال و سرمایه‌گذاری را برای استان در بخش‌های کشاورزی، منابع طبیعی و آب می داند و می گوید؛ مسئولان در این بخش‌ها باید با کار کارشناسی زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کنند.

حسین صابری همچنین قبلاً گفته بود؛ تنها در  دو بخش منابع‌طبیعی و کشاورزی، اگر این دو سازمان بتوانند نهالستان احداث کنند و قلمه‌ها را رایگان به مردم بدهند تا در همین زمین‌ها و جنگل‌‌ها بکارند، مردم صاحب درآمد و شغل می‌شوند و این نشان از فرصت‌های این استان در این بخش‌ها است.

صابری،  کهگیلویه و بویراحمد را دارای منابع غنی طبیعی و خدادادی معرفی می کند و می گوید: باید شرایط رونق اقتصاد و اشتغال را به کمک این نعمت‌های بی‌نظیر فراهم کرد.

ولی گویا قضیه جور دیگری شده است؛ چند تن از مردم چربیون طیبی از توابع مارگون در گفت و گوهای جداگانه تلفنی با پایگاه اطلاع رسانی کبنانیوز اظهار کردند: حدود ۹۰۰ درخت گردو و سیب که توسط جمع کثیری از عشایر محروم در زمین های پدریشان، زمینهای که به گفته خود کشاورزان سابقه کشت ۱۰۰ ساله دارند، کاشت کردند، که یک روزه توسط ماموران منابع طبیعی تخریب و به دور ریختند.

تخریب باغ‌های گردو به بهانه یک شکایت بی‌اساس

برپایه این گزارش و بنا بر خبرهای موثق؛ مأموران منابع طبیعی بر اساس شکایت و ادعای ثابت نشده یک معارض محلی حدود ۹۰۰ اصله نهال ۱ تا ۲ ساله گردو وسیب را که تعدادی کشاورز با زحمت فراوان و هزینه های شخصی خود به امید آینده بهتر کشت کردند، تخریب کردند.

محمد اسلامی منش یکی از کشاورزان که تمام ۱۱۰ درخت آن تخریب شده بود در گفت و گو با کبنانیوز گفت: در زمین کشاورزی پدری‌امان که از قدیم‌الایام توسط پدرانمان کاشت و برداشت می شد قریب به ۲ سال است که در همین زمین اقدام به کاشت درخت سیب و گردو با هماهنگی و اطلاع منابع طبیعی، مارگون کردیم [در جریان بودن پرونده زمین مذکور در اداره منابع طبیعی مارگون] ولی متاسفانه به دلیل شکایت یک نفر نسبت به  ۱۳ درختی که فرد دیگری در زمین او کاشته است، تمام محصولات و درختان مردم را ماموران منابع طبیعی تخریب کرده  است.

وی افزود: تمام هزینه این باغ  از قبیل کانال کشی، زهکشی، آبیاری و… شخصی بود.

اسلامی منش ادامه داد: اگر هدف اداره منابع طبیعی ترویج فرهنگ حفظ از منابع طبیعی و درخت کاری است، چرا درختان را تخریب کردند؟ اگر زمین جزء منابع ملی می باشد؟ اجازه می دادند درختان با هر مالکیتی بمانند ولی تخریب نشوند.
آیا می شود با طرح شکایت از سوی فردی نسبت به یک فرد دیگر درخت های همه کشاورزان را از بین برد؟

وی افزود: فرد شاکی به منابع طبیعی گفته بود که من دیگر شکایتی ندارم، چرا که ما با گفت و گوی محلی این قضیه را فیصله داده بودیم.

نبی پور یکی دیگر از کشاورزان خسارت دیده به کبنا گفت: زمین کشاورزی با نسق ۱۳۴۲ و شماره پلاک ۳/ ۳۰/ ۲۸۸ که سالهای متمادی در آن زارعت کشت می شد، امروز به دلیل کاشت درخت گردو و سیب و شکایت فردی تمام درختان آن تخریب می شود.

این کشاورز افزود: بیش از ۹۰۰ درخت گردو سیب متعلق به ۴۵ خانوار که با زحمت و هزینه های زیادی کاشته شده بود به راحتی از سوی مأموران منابع طبیعی از بین میرود و هیچ‌پاسخگویی هم نیست.

وی گفت: از همه مسئولان دلسوز انقلاب اسلامی ایران ، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سایر مسئولان ارشد استان می خواهیم که به این مشکل کشاورزان عشایر رسیدگی نمایند.

سلمان زعیمی از دیگر کشاورزان مارگونی به این پایگاه اطلاع رسانی گفته است: تمامی درختان گرد و سیب من در این اقدام منابع طبیعی از بین رفته است.

زعیمی گفت: در سالی که به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی اینگونه اقدامات شایسته و به جا نیست.

بعد از اظهارات کشاورزان چربیون مارگون سایت کبنانیوز در راستای وظیفه اطلاع رسانی خود با بخشدار مارگون و رئیس اداره منابع طبیعی گفت وگوهای جداگانه ای داشت، که رئیس اداره منابع طبیعی در این خصوص اظهارداشت: طبق قانون هر شخص یا اشخاصی که قصد تجاوز به عرصه منابع طبیعی داشته باشد با آن برخورد خواهیم کرد.

کامیابی گفت: با در دست داشتن حکم  اقدام به کندن درختان گردو و سیب کردیم.
اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیاء اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران(مصوب ۲۶/۱/۱۳۵۹)

ماده ۱- اراضی مورد نظر دراین قانون چهار قسم‌اند:
الف-  اراضی موات و مراتع
ب-  اراضی آباد شده توسط افراد یا شرکت‌ها  که دادگاه صالح اسلامی به استرداد آن‌ها حکم داده است.
ج-  اراضی بایر که قبلا“ دایر بوده و بر حسب ملاک‌های رژیم  قبلی ملک اشخاص یا مؤسسات شمرده می‌شده است.
د- اراضی دایر
ماده ۲- اراضی بند الف و بند ب دراختیار حکومت اسلامی است و حکومت موظف است با رعایت مصالح جامعه و حدود نیاز و توانایی اشخاص بهره‌برداری از آن ها رابه افراد یا شرکت‌ها واگذار کند یا در مواردی که مصلحت جامعه ایجاب کند به کارهای عام‌المنفعه اختصاص دهد. در مورد اراضی بند ج دولت با رعایت ضوابطی که درمورد اراضی بند د خواهد آمد نخست به صاحبان  آنها اولویت می‌دهد تا به عمران آن بپردازند و اگر اقدام نکردند آن‌ها را در اختیار خود می‌گیرد تا کشت و بهره‌برداری از آن‌ها را به واجد شرایط واگذار کند.

لازم به توضیح است؛  برخی از اقدامات نامناسب خدای نکرده گاهاً پبامدهای بدی همچون تشدید اختلافات قومی و یا بدبینی و نارضایتی مردم و عشایر را به دنبال دارد، که باید با دقت بیشتری این گونه کارها صورت گیرد، کبنانیوز نیز از مقامات ارشد این استان به ویژه استاندار می‌خواهد که با پیگیری موضوع، با اقدامی انقلابی جلوی هرگونه سوء استفاده را از افراد حقیقی و حقوقی بگیرند زیرا چنین اقدامی هیچ توجیه علمی و قانونی ندارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=32541
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما