دوشنبه 19 خرداد 1399 - 18:02

سیدضیا هاشمی؛ کنشگر خلاق فرهنگ و رسانه

📝  دکتر هاشمی کنشگر خلاق عرصه فرهنگ و رسانه «دکتر سید ضیاء هاشمی» اکنون در حالی خبرگزاری جمهوری اسلامی را ترک می‌کند که به عنوان مدیری توانمند، منشاء تحولات بسیاری در خبرگزاری جمهوری اسلامی شده است.

او هم اینک یکی از چهره‌های سرشناس حوزه دانشگاه و رسانه است که سوابق فرهنگی و علمی طولانی دارد. هاشمی از یکسو دارای سوابق درخشانی در حوزه‌های علمیه قم و تهران است و از سوی دیگر سابقه حضور و جانبازی در جبهه و جنگ دارد.

وی در سال ۱۳۶۹ با کسب رتبه اول کنکور سراسری در رشته علوم اجتماعی وارد دانشگاه تهران شد و در اوایل دهه هشتاد موفق به کسب دکتری خود از همین دانشگاه شد و در این دانشگاه به مقام استادی نایل آمده است.

هاشمی جامعه‌شناس با حضور در جهاد دانشگاهی در دهه هفتاد نشان داد که این مدیر شایستگی‌های بسیاری دارد و می‌تواند در حوزه‌‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نقش قابل تحسینی ایفا نماید.

مدتی بعد به مدیریت «موسسه مطالعات و تحقیقاتی اجتماعی دانشگاه تهران» انتخاب شد و به سرعت در مقام مدیریت این موسسه، تحقیقات اجتماعی ارزشمندی را به اجرا درآورد که حکایت از آن داشت که وی در حوزه تحقیق و پژوهش نیز همچون عرصه مدیریت فرهنگی، موفق است.

پس از مدتی وی به عنوان «معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» در دوره‌ای مسئولیت این معاونت حساس را عهده‌دار شد که دولت اعتدال در آغاز راه بود و نیاز داشت تا فردی این مسئولیت را بپذیرد که هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در میان اصولگرایان به عنوان چهره‌ای مقبول و معتدل شناخته شده باشد.

هاشمی در معاونت فرهنگی وزارت علوم، به خوبی توانست جایگاه تشکل‌های دانشجویی را بهبود بخشد و به ترویج فرهنگ اسلامی-ایرانی در دانشگاه‌ها بپردازد. برگزاری ده‌ها همایش، جشنواره و برنامه فرهنگی و هنری، تنها بخش کوچکی از کارنامه درخشان هاشمی بود.

در پایان دولت اول اعتدال، هاشمی در حالی مسئولیت خود را به پایان برد که رضایت از کارنامه وی باعث شد تا او به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب شود. هاشمی سرپرستی وزارتخانه‌ای را برعهده گرفت که انتخاب وزیر برای آن تبدیل به مشکلی پیچیده برای دولت شده بود و در نهایت هاشمی پس از آن که به انتخاب وزیر جدید کمک‌های شایان توجهی کرد، از سرپرستی این وزارتخانه کنار رفت تا برای مدتی به دانشگاه بازگردد و دوباره به ایفای نقش خود به عنوان یک محقق و پژوهشگر ارزشمند و توانا همت گمارد.

اما مدت کوتاهی نگذشته بود که هاشمی دوباره مسئولیت جدیدی را عهده‌دار شد و آن مسئولیت نیز مدیریت در یکی دیگر از حساس‌ترین عرصه‌های فرهنگی جامعه، یعنی مدیریت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بود. مسئولیتی که نشان می‌دهد هاشمی شجاعت پذیرش مسوولیت های خطیر را در مقاطع حساس دارد. وی توانست ظرف مدت کوتاه، تغییراتی جدی در این سازمان ایجاد نماید.

فعال کردن بخش ایرنا ۲۴، توسعه ویدئو ژورنالیسم، اینفوگرافیک و موشن گرافیک، استفاده از فناوری های جدید، ساخت استودیو در ایرنا و توسعه امکانات تصویری، پیگیری تامین خدمات رفاهی برای پرسنل و رشد ۵۰ درصدی حقوق آن ها در اواخر سال ۹۸، تقویت فعالیت ها در شبکه های اجتماعی، تلاش برای تحلیلی تر و عمیق تر کردن تولید محتواها و توسعه آموزش های ضمن خدمت خبرنگاران، گسترش ژورنالیسم تحلیلی وراه حل گرا و انجام نظرسنجی ها وافکار سنجی های دقیق گزارشهای کارشناسی و راهبردی و تهیه بولتن های تحقیقی در پژوهش از جمله اقدامات ارزشمند او در ایرنا است.

هاشمی در بخش چند رسانه ای خوش درخشید او توانست با پشتکار فراوان ایرنا۲۴ را فعال کند و ویدئوژورنالیسم را به عنوان یک سبک نسبتاً جدید در ایرنا، توسعه دهد. همچنین با بهره گیری از طراحان توانا درحوزه اینفوگرافیک و موشن گرافیک ایرنا دستاوردهای بسیاری را کسب کرد و ایرنا تبدیل به یک رسانه به روز و تحول گرا با جاذبه های خاص محتوایی، تصویری و بصری شد و با ساخت استودیوو توسعه امکانات تصویری در بخش فناوری، پشتوانه جدی برای حمایت از بخش های خبری بدست آورد.

او با تقویت فعالیت ها در اینستاگرام، توییتر و تلگرام توانست تعداد مخاطبان ایرنا در فضای مجازی را افزایش دهد.

هاشمی در بخش اخبار داخلی با تقویت زیر ساخت ها و آموزش حرفه ای خبرنگاران با تشکیل سرویس دانشگاه خدمات شایانی کرد و در بخش خارجی با توسعه دیپلماسی رسانه ای و با راه اندازی سرویس زبان چینی تعاملات ایرنا را با خبرگزاری های خارج از کشور توسعه داد.

در بخش رفاهی به احیای مهمانسراها پرداخت و با کمک دولت به رشد ۵۰ درصدی حقوق پرسنل کمک شایانی کرد.

وجه تمایز هاشمی با مدیران اجرایی دیگر اعتماد او به جوانان و بانوان بود در دوره مدیریت او پست های مدیریتی بسیاری به بانوان و جوانان سپرده شد.

گشایش بخش‌های جدید برای یک خبرگزاری قدیمی و بازسازی کامل تارنمای این خبرگزاری و تبدیل آن به یک تارنمای پر بازدید و روزآمد ایرنا را از قامت یک سازمان خبری سنتی که تنها به تولید و گزارش خبر مشغول بود، به یک سازمان خبری حرفه‌ای، روزآمد و دیجیتال تبدیل کرد که توانست با بهترین خبرگزاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رقابت نماید و بازدیدکنندگان مطالب این تارنما را به صورتی چشمگیر افزایش یافت.

امروز نیز هاشمی به رغم آن که از عرصه مدیریت خبرگزاری ایرنا کنار می‌رود، به طور حتم خواهد توانست در دیگر عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور نقش ایفا کند و به عنوان مدیری جوان و معتدل، منشاء اثرات ارزشمند دیگری شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=320269
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما