دوشنبه 12 خرداد 1399 - 20:03

گزارشی از یک خبرنگار آزاد/ وزارت نیرو در استان خوزستان چه کرده؟/آماری که مردم باید بدانند/غیزانیه سیرآب می شود

سال گذشته رقم قابل توجه 2500 ميليارد تومان در استان خوزستان با اجراي 10 پروژه صنعت آب و برق افتتاح شد.

به گزارش بویرنیوز رسانه های استان خوزستان نوشتند:

یکی از فعالان رسانه ای و فضای مجازی کشور در سفری به خوزستان داشت در خصوص آخرین وضعیت آب و برق و برنامه های وزرات نیرو در این استان نوشت:

خوزستان را بدون شک باید از استان های مهم کشور دانست، اینجا هم منابع ارزشمند و نفت و گاز زیاد است و هم کشاورزی، سدها، نیروگاه های تولید برق و از همه مهم تر مردم ارزشمند آن زبانزد است.

خوزستان این روزها ابداً قابل مقایسه با گذشته نیست،‌ خدمات و طرح های توسعه ای در این استان به وفور در حال اجرا است اما واقعیت اینست تا رسیدن به آنچه انتظار مردم است هنوز فاصله داریم و می طلبد اقدامات و برنامه های جدی تری برای آبادانی این استان تدارک و اجرایی شود.

آب و برق بدون شک مظهر و پایه توسعه و آبادانی پایدار هر استانی به شمار می رود، خوزستان نیز جدای از این مساله نیست، در این استان طرح های گسترده سد،‌آب،‌برق و فاضلاب در حال اجرا است،‌ گزاف نگفته ام اگر بگویم بخش زیادی از نیاز کشور به برق، محصولات کشاورزی و آب را استان خوزستان می دهد.

در ادامه به برخی اقدامات وزارت نیرو در حوزه مهم ترین شالوده های توسعه و آبادانی استان، یعنی آب و برق پرداخته ام:

افتتاح ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۸ در خوزستان/ هر روز دراستان ۱۰ میلیارد تومان پروژه آب و برق افتتاح شده

نگاه وزارت نیرو به استان خوزستان همواره توسعه ای بوده است، تنها در سال ۹۸ در این استان در قالب پویش آبادانی #هرهفته_الف_ب_ایران رقم بزرگ ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای بهره برداری از ۱۰ پروژه صنعت آب و برق هزینه شده است که در شرایط تحریمی و اقتصادی امروز کشور کم سابقه بوده است.

از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون فقط در بخش آب، برق و فاضلاب این استان ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان طرح اجرا شده است و این یعنی اینکه به‌طور متوسط هر ماه ۳۰۰ میلیارد تومان و هر روز ۱۰ میلیارد تومان پروژه در استان خوزستان اجرا شده و طرح‌های بزرگی هم در دست اجرا قرار دارد.

در حوزه وزارت نیرو غیر از پروژه‌هایی که تاکنون در خوزستان به ثمر رسیده، ۲۹۹پروژه دیگر در دست اجرا قرار دارد که اعتبار این پروژه‌ها که بخشی از آن هم هزینه شده، افزون بر ۵۱ هزار میلیارد تومان است.

وزارت نیرو برای غیزانیه ۷۵ میلیارد تومان هزینه کرده و می کند

برای آبرسانی به روستاهای غیزانیه قریب به ۷۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ۲۵ میلیارد را مجموعه های وزارت نفت تقبل کرده اند و مابقی نیز در تعهدات وزارت نیرو است، اگرچه قبلا تزریق منابع اندک بود اما اکنون با ادغام شرکت های آب روستایی و شهری فرایند کار به خوبی پیش می رود.

تا پیش از دکتر اردکانیان پروژه آبرسانی غیزانیه کمتر از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما از ۹۶ تاکنون بیش از ۷۰درصد کار شامل ۱۸ کیلومتر خط انتقال عظیم اجرایی شده است.

در واقع بخش زیادی از توسعه شبکه انتقال و پمپاژ آب به روستاهای غیزانیه از سال ۹۶ به بعد انجام شده و با ادغام آبفای روستایی با شهری ادامه پروژه بسیار با قدرت تر از گذشته در حال اجرا و تکمیل است.

اصرار اردکانیان برای ادغام شرکت های آبفای شهری و روستایی حالا مشخص شد!

ادغام شرکت های آب و فاضلاب روستایی و شهری سالها بود روی میز وزرای مختلف بود و حتی چندباری این طرح تا اجرا پیش رفت اما هر بار به دلیل برخی مسائل وزرای سابق از اجرای این طرح عقب نشینی کردند، دکتر اردکانیان اما این طرح مهم را با همه سنگ اندازی ها به مرحله اجرال رساند تا کاری که بسیاری خواستند اما از انجامش عاجز بودند را عملیاتی کند.

منسجم شدن توان مالی، انسانی، عملیاتی و فنی شرکت های آب شهری و روستایی برای خدمت رسانی بهتر به مردم مهمترین ایده وزیر نیرو برای ادغام بود، حالا شرکت های آب استان هم از توان بالاتر از نظر فنی،‌مالی و انسانی برخوردارند و هم سنگ اندازی ها و رفت و برگشت های بیهوده بین دو شرکت روستایی و شهری وجود ندارد.

در غیزانیه شاهد بودیم به دلیل توان اندک مالی آبفای روستایی این پروژه مدت زیادی به درازا کشیده شد و موجب رنجش اهالی شریف این منطقه هم شد، حال که پس از ادغام این دو شرکت و در همین مدت کوتاه ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع شرکت ادغام شده آبفای استان هزینه شده است و این خود مشت نمونه خروار است.

 افزایش تخصیص اعتبارات

از ۹۶ تاکنون به طور متوسط بیش از ۵۴ درصد بودجه مصوب طرح های آب و فاضلاب خوزستان تخصیص شده است.

اگر این رقم را در کنار آمار سال های قبل بگذاریم و آنهم در شرایطی که قیمت نفت در پایین ترین سطح خود بوده و مشکلاتی ناشی از تحریم ها در بدنه اقتصادی کشور اثراتی را گذاشته به وضوح به این نتیجه میرسیم که وزارت نیرو بنای تحول آفرینی در پیشرفت آب و برق خوزستان را دارد.

روستاهای خوزستان آباد می شوند

شاخص آبرسانی به روستاهای خوزستان در ۳ سال اخیر با هزینه ۴.۴۴۱.۸۰۳ میلیون ریال و با ایجاد ۱۲۳۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، ۲۲۱۰۰ متر مکعب مخزن قریب به ۸ درصد افزایش یافته و نزدیک به نرم های بین المللی قرار گرفته است.

تنها در ۳ سال اخیر ۳۲۸ روستای شهرستان های مختلف خوزستان از کارون و باوی گرفته تا روستاهای باغملک، شادگان، امیدیه، لهبری، رامشیر، ‌اندیمشک تا دیگر مناطق از نعمت آب شرب سالم برخوردار شدند، این روند البته توقف ندارد و خبرهای خوب از توسعه آب و برق در روستاهای این استان همچنان مخابره می شود.

 خدمات گسترده در حوزه شهرهای استان/سیستم فاضلاب کارآمد می شود

افزایش ظرفیت تصفیه خانه های آب به ۲۴۰.۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز در کنار توسعه حدود ۹۰۰ کیلومتری خط انتقال در شهرهای استان تنها در حدود ۳ سال اخیر نشان از عزم وزارت نیرو برای توسعه آب استان دارد.

برخی ایرادات در سیستم فاضلاب به ویژه در زمان بارندگی ها ایجاد گله مندی هایی کرده است و مشکلاتی برای مردم نیز به وجود آورده است اگرچه شاید بتوان ایراد اساسی را در عدم هدایت مناسب آب توسط دستگاه های مرتبط شهری دانست.

با این وجود توسعه سیستم فاضلاب با وجود همه محدودیت های مالی ادامه دارد و در سه سال با هزینه ۱۱.۶۸۵ میلیارد ریال و توسعه حدود ۵۰۰ کیومتری شبکه فاضلاب، ۴۰۰.۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز به ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب استان افزوده شده است.

حل مشکل قدیمی خوزستان

گرد و غبار و قطعی برق ناشی از این پدیده همواره محل گله مردم نجیب خوزستان بوده است.

در سال ۹۸ برای اولین بار بزرگترین ناوگان مبارزه با ریزگرد در استان راه اندازی شد تا دیگر شاهد قطعی برق پس از هر گرد و غبار نباشیم.

سیلاب ها دیگر جان هیچ خوزستانی را نمیگیرد

سال گذشته را باید یکی از سیلابی ترین سال های خوزستان دانست، ورود بیش از ۴۷ میلیارد متر مکعب آب به سدهای استان کم سابقه بود.

اگرچه حجم ورودی های آب به استان آنچنان زیاد بود که به ناچار تخریب هایی در پی داشت اما برای نخستین بار بود به دلیل برنامه ریزی مناسب ورودی و خروجی شد، بازدید و بررسی مستمر توسط شخص وزیر سیلاب ها نعمتی برای کشاورزی استان شد و برای اولین بار این حجم از سیلاب هیچ قربانی در استان نگرفت.

تولید تاریخی برق پاک در استان

وزارت نیرو از سیلاب های سال گذشته بعنوان فرصتی بهره گرفت تا تولید انرژی برقابی را به فراتر از ۱۷میلیون مگاوات ساعت برساند، رقمی که در تاریخ نیروگاه های استان سابقه نداشت و افزایش بیش از ۸ درصدی را نشان می دهد.
علاوه بر استفاده آب برای برق، افزایش سطح زیرکشت کشاورزی مردم استان نیز ره آورد مدیریت صحیح سیلاب ها بود که همین امر کام کشاورزان منطقه را شیرین کرد.

جانی دوباره به پروژه های راکد آب

یکی از سیاست های مهم وزارت نیرو تکمیل و اتمام پروژه های نیمه کاره رها شده در خوزستان بود،‌ تنها از محل اجرای پروژه های نیمه تمام آب در سال ۹۸ در شهرستانهای امیدیه، شادگان و رفیع، جمعیتی بالغ بر ۲۷۰ بهره مند از آب شرب پایدار شدند.

تغییر الگوی محاسبه قیمت برق به دستور دکتر اردکانیان

یکی از گلایه مندی های مردم خوزستان را قطعاً باید نگرانی آنها از فیش های بالابلند برق دانست.

از سال ۹۶ اما به دستور و موافقت دکتر اردکانیان رقم برق در دو پله تنظیم شد و از آن به بعد مشترکانی که ۳ هزار تا ۳۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف کنند، مشمول تعرفه گرمسیری تخفیف ۹ ماه از سال می‌شوند، عمده مردم استان نیز در این طبقه هستند و البته افرادی که بی توجه به صرفه جویی باشند رقم های بالاتری را پرداخت می کنند.

شاید بتوان از ۹۶ تاکنون را بهترین روزها در توسعه آب و برق خوزستان دانست، با وجود مشکلات عدیده و بارش های سیل آسا اما روند آبادانی و افزایش ظرفیت های آب و برق نه تنها متوقف نشد که در کنار محدودیت های مالی، تغییر یک باره نرخ ارز و تحریم های ظالمانه به خوبی راه خود را رفته است.

این روند قطعاً نوید بخش آینده روشنی در صنعت آب و برق استان است و این پیام را مخابره می کند که باید منتظر روزهای خوب در خوزستانی آباد و شاد باشیم…

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=320102
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما