جمعه 13 اردیبهشت 1398 - 10:48

گوشت از سبد مصرفی مردم کهگیلویه حذف شد

به گزارش بویرنیوز،  افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به دلیل تحریم‌های اقتصادی و رشد تورم طی سال‌های اخیر به ویژه از سال 97 موجب شده میزان ارزشی بسیاری از کالای اساسی در سبد غذایی مردم افزایش یابد نه افزایش حجمی.

گوشت قرمز به عنوان منبع تأمین پروتئین از جمله کالایی است که سهم آن در سبد غذایی مردم با کاهش مواجه شده است.

جبران کسری گوشت از طریق واردات لاشه گرم، دام زنده و گشت منجمد تدبیری بود که دولت برای تأمین نیاز مصرف کنندگان اندیشید اما سوء مدیریت‌ها در توزیع امید به ادامه طرح را از مردم گرفت.

در حالی که شهرستان کهگیلویه بالاترین جمعیت عشایری و تولید دام در استان را دارا است و وضعیت مراتع برای چرای دام به خصوص بعد از بارندگی‌های اخیر مناسب است اتخاذ تصمیمات خودسرانه صنف قصاب و دامداران بازار گوشت قرمز را مختل کرده است.

تلاش سطحی و غیر مقتدرانه مسؤولان استانی و شهرستانی نیز تاکنون نتوانسته گره‌ای از کلاف سردرگم این کالا را باز کند و موجب شده مردم همچنان برای تأمین گوشت قرمز با مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

تعطیلی و عدم عرضه گوشت در واحدهای قصابی به امری رایج در این شهرستان تبدیل شده طوری که هر شهروندی برای خرید مواجه و کرکره پایین آمده مغازه‌های فروش گوشت را ببیند به اعتصاب قصابان پی می‌برد اما اینکه کی و چه کسی به این نا بسامانی پایان دهد یک سؤوال بی‌جواب است.

این در حالی است که نشست تنظیم بازار هفته پیش با هدف تعیین قیمت گوشت برگزار شده بود اما به علت عدم احصای مؤلفه‌های لازم برای تعیین نرخ دام قیمتی مصوب نشد و به روز بعد یعنی پس از آنالیز دام زنده موکول شده بود.

حالا با گذشت چندین روز از موعد مقرر هنوز قیمت جدید گوشت اعلام نشده و قصابان نیز به نرخ مصوب استانی تمکین نمی‌کنند.

رئیس اداره صمت کهگیلویه درباره چرایی وضعیت تأمین و توزیع گوشت قرمز با محدود دانستن سهمیه ارزاق سه شهرستان کهگیلویه، چرام و لنده می‌گوید: هر سهیمه‌ای که جذب می‌شود با تدابیر نظارتی شدید از سوی بارزسان صمت در سبد غذایی مردم قرار می‌گیرد.

علویان‌سوق افزود: امسال تنها یک سهمیه 2 تنی به این سه شهرستان اختصاص یافت که در فروردین ماه توزیع شد از آن موقع یک گرم گوشت قرمز در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه معاونت اقتصادی استانداری از عوامل بروز بحران در تأمین و توزیع ارزاق تنظیم بازار و شن و ماسه است، ادامه داد: اعلام قیمت‌های غیر کارشناسی و مظالعه نشده باعث بروز مشکلات شده است.

این مسؤول افزود: زمانی که قیمت مرغ در شهرستان از مرز 18 هزار تومان عبور کرد سهمیه مرغ به ما اختصاص ندادند و حالا آقای گوهرگانی از ما می‌خواهد مرغ‌هایی در بازار عرضه کنیم که تاریخ مصرف رو به اتمام دارند.

وی با اشاره به فرا رسیدن ماه رمضان و ضرورت توزیع اقلام کالا گفت: گوهرگانی کالاهای اساسی که شامل برنج، روغن، قند،گوشت گرم و مرغ می‌باشد را به ما اعلام کند تا عاملان را معرفی کنیم.با مردم باید شفاف باشیم.

علویان‌سوق در پاسخ به سؤوالی مبنی بر تعیین و اعلام نرخ جدید قیمت گوشت قرمز تصریح کرد: هنوز قیمتی مصوب نشده است، اعلام کردند 15 هزار تومان زیر قیمت مصوب استانی به فروش برود اما قصابان به این مصوبه تمکین نمی‌کنند.

به گزارش فارس، سه روز تا آغاز ماه رمضان فرصت باقی است به نظر می‌رسد عده‌ای که واقعیت معیشتی زندگی مردم برایشان ملموس نیست بی‌خیال تنظیم بازار شده‌اند و گویا تأمین ارزاق ماه رمضان برایشان مهم نیست تا دست بکار شوند.

طیبه‌سادات سعادتی‌نیک|فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=301590
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    از برکات دولت تدبیر.!!!!!!
    به تماته راضی بودیم و پیاز .
    اینها هم فاتحه . خدایا حسن و اردشیر را از ما نگیر

  2. ناشناس گفت:

    ناتوانی و ضعف مسئولین چه ربطی به تحریم ها دارد

  3. شاهرخ گفت:

    لابد رئیسی بود الان گرانی نبود؟یکم مطالعه کن اخوی

  4. امیر ارش گفت:

    دریغا برای این صفوف کوشت ریزان

  5. ناامید گفت:

    نمیگم اگه رئیسی بود وضع بهتر یا بدتر بود فقط همین و میدونم اگه رئیسی بود و این شرایط حاکم بود شماها پدرشو در میاوردید.

  6. آرش حسینی گفت:

    آقا جان ستاد تنظیم بازار کجا بود خودش مخل بازاره

دیدگاه شما