سه شنبه 4 دی 1397 - 15:47

قابل توجه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد/خطر بیکاری ۸۰ کارگر کشتارگاه یاسوج را تهدید می کند!

گروه اجتماعی- تنها کشتارگاه یاسوج با حدود ۸۰ کارگر به پرتگاه تعطیلی نزدیک می شود.

به گزارش بویرنیوز، کشتارگاه مرکز کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵ به بخش خصوصی واگذار شد، پس از واگذاری روند تجهیز و نوسازی آن با هزینه های میلیاردی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی عملیاتی شد.

در هفته های اخیر به واسطه اعتصاب قصابان و البته عدم عرضه دام زنده توسط دامداران این واحد صنعتی استان با حدود ۸۰ نفر اشتغالزایی مستقیم غیر فعال شده است.

حالا کشتارگاهی که با سرمایه گذاری میلیاردی یک هم استانی و برای کمک به توسعه و اشتغال در مرکز استان ساماندهی شده است، با یک سوء مدیریت به پرتگاه تعطیلی نزدیک می شود.

در حال حاضر دامداران کهگیلویه و بویراحمد به هیچ وجه حاضر به عرضه دام زنده خود با قیمت های اعلامی از سوی ستاد تنظیم نیستند، و از طرفی قصابان نیز مدعی هستند با قیمت هایی که دامدار در نظر دارد، فروش و عرضه به قیمت ۵۴ تا ۵۶ هزار تومان به هیچ وجه برایشان صرفه اقتصادی ندارد.

با این شرایط از یک طرف دامدار حاضر به فروش دام نخواهد شد و از طرفی قصابان که با قیمت های تعیین شده از فروش سودی نمی برند، حاضر به فعالیت نمی شوند.

شرایط کنونی البته زمینه فروش خارج از قاعده گوشت را نیز رونق داده، امری که قطعاً به دلیل نبود استاندارد مشخص و سیستم های نظارتی، میتواند برای سلامت مردم دردسر زا باشد.

به نظر نمی رسد با نخریدن گوشت توسط مردم مشکلی حل شود، چرا که دامدار در هر صورت می تواند گوشت را با قیمت بالایی در استان های همجوار به فروش برساند، و با توجه به فصل کوچ عشایر عملاً نمیتوان مانع جابجایی دام زده در استان هم شد.

حال دولت یا باید خود مستقیم وارد چرخه عرضه شود و با فعال کردن کشتارگاه یاسوج، خود گوشت را به مردم عرضه کند یا با پورسانت هایی زمینه حضور قصابان و عرضه را فراهم آورد.

در شرایط کنونی نمیتوان به موفقیت قیمت گذاری حاکمیتی خوش بین بود، باید هم سقف قیمت منطقی بنا کرد و هم به خواسته بازار هم توجه داشت، البته که گوشت کیلویی ۷۰ هزارتومان برای استان کهگیلویه و بویراحمد مناسب نیست اما به نظر می رسد با توجه به قیمت دام زنده در استان، رسیدن به توافقی که هم خواسته قصابان و بازار تامین شود و هم گوشت قیمت پایین تر از استان های همجوار عرضه شود، ممکن است.

آنچه مهم است الان یک کشتارگاه داریم که در صورت ادامه روند فعلی تعطیل می شود و ۸۰ خانواده یه صورت مستقیم و حدود ۵۰۰ نفر غیر مستقیم متضرر می شوند، که این مساله علاوه بر معضلات اجتماعی و اقتصادی، زمینه نارضایتی مردم را نیز به همراه خواهد داشت و از طرفی اگر بیماری پیش بینی نشده ای به واسطه عرضه ناسالم گوشت رخ دهد تبعات سنگینی خواهد داشت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=295187
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    علی برکت اله

  2. ناشناس گفت:

    احسنت بر این نظریه، شما 300هزار جمعیت شهر ر ول کردی دنبال رونق کاذب برای 80نفر میگردی

  3. ناشناس گفت:

    فعلا که کالای ایرانی در موقع سختی به داد ما نرسید
    یه روزی هم نوبت ما میاد که از کالای ایرانی حمایت کنیم
    فعلا هر کسی هر طور میخاد عذاب میده

  4. کارمند گفت:

    وام های امور عشایر به چه کسانی داده شده کنترل کنند گوشت قرمز را موظف هستند تامین نمایند

  5. ناشناس گفت:

    به جان خودم از اول سال ۹۷ تا الان حتی یک کیلو گوشت قرمز نخریدم
    نتونستم بخرم. وضعیت بحرانی. باور کنید افرادی هستند که سالانه شاید یک کیلوگرم گوشت قرمز نتوانند تهیه کنند برای خانواده
    بدبختی تا چه حد…

دیدگاه شما