پنجشنبه 29 آذر 1397 - 9:01

واکنش رسمی نظام مهندسی ساختمان به ریزش ساختمان در یاسوج/استفاده از سقفهای مجوف تا اطلاع ثانوی و انجام تمهیدات لازم ممنوع شد

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد پس از ریزش ساختمان در معاد یاسوج، در جلسه فوق العاده دو مصوبه فوری در خصوص برخی ساخت و ساز ها صادر کرد.

به گزارش بویرنیوز، دبیر و سخنگوی هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ضمن تسلیت به خانواده قربانی این حادثه، اظهار داشت: پس از بررسی پرونده و سوابق آن در سازمان نظام مهندسی ساختمان مسجل شد که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هیچگونه قصوری در این پرونده نداشته است و تا جائیکه این سازمان دخالت داده شد وظیفه خود را انجام داده است.

مهندس عیسی شهامت گفت: در خصوص میزان قصور هرکدام از مقصران احتمالی به جهت احترام و اعتمادی که به دستگاه قضا دارد ضمن رصد دقیق و موشکافانه این موضوع تا صدور رای نهایی از هرگونه کمکی به دادگستری جهت اجرای عدالت فروگذار نخواهد بود و رجاء واثق دارد دستگاه قضا با بررسی دقیق موضوع و توجه به تمامی مدارک و مستندات اجحاف و ظلمی برکسی از جمله مهندسان ناظر نخواهد شد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به جهت جلوگیری از سو گیری مغرضانه و ایجاد تقابل و نیز تشویش اذهان عمومی و کمک به روند دادرسی عادلانه، فعلا از هرگونه اظهار نظر رسمی به جز در مواردی که جهت تنویر زوایای پرونده, دادگستری محترم تقاضای نظر کارشناسی از این سازمان نماید خودداری میکند .

سخنگوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به برخی ممنوعیت ها در استفاده از مصالح و روش های جدید ساخت گفت و اظهار داشت: درخصوص استفاده از مصالح نوین در ساخت و ساز که از آنجمله میتوان به سقفهای مجوف اشاره کرد به دلیل حوادث مکرری که در سالهای اخیر در استان های مختلف بوقوع پیوسته , هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در جلسه اظطراری فوق الاشاره به استناد ماده ۲ قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب نمود که تمامی پروژه هایی که از این نوع مصالح استفاده میکنند از جمله سقفهای مجوف ( یوبوت- کوبیاکس- بابل دک و …) تعطیل و ده روز به صاحبان حرف و نمایندگی های این شرکت ها فرصت داده میشود تا برای ادامه فعالیت خود موارد ذیل را انجام دهند.

۱. تمامی روشهای اجرایی استفاده کننده از مصالح نوین میبایستی تاییدیه مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی را ارائه دهند.

۲. نمایندگان استانی این روشها و مصالح حتما می بایستی مجوز نمایندگی رسمی خود را از اشخاص حقیقی یا حقوقی که تاییدیه بند ۱ به نام وی صادر شده است ارائه دهند.

۳. شرکت اصلی حائز تاییدیه وزارت راه و شهرسازی می بایستی استانداردهایی که به استناد آنها مجوز فعالیت را از وزارت اخذ نموده است به سازمان نظام مهندسی ارائه دهد.

۴. شرکت اصلی و یا نمایندگی رسمی آن بایستی مجریان دارای صلاحیت اجرا را برای پروژه های در حال اجرا را به سازمان نظام مهندسی معرفی نماید.

۵. تمامی مصالح اینگونه سقفها بایستی نشان استاندارد را دارا باشند.

۶. ادامه فعالیت این شرکتها و انجام پروژه های جدید منوط به برگزاری سمینارهای آموزشی برای ناظران و مجریان می باشد به نحویکه استانداردهای بند ۳ مراحل محاسبات – اجرا و نظارت رعایت شود.

شهامت در پایان ضمن افزایش حساسیت و تمرکز بر سقف های جدید برای جلوگیری از این دست وقایع تلخ، خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، ضمن استقبال از تمامی مصالح و تکنولوژی های نوین در صنعت ساخت و ساز اعلام می دارد، همراه با ورود هر تکنولوژی می بایستی شیوه استفاده و اجرای صحیح آن هم وارد شود تا همگان از مزایای آن منتفع شوند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=294954
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شهروند گفت:

    سلام جناب شهامت .كاش يبار سرزده به محل ساخت وسازها سرمي زديد وسوال مي كرديدمهندس ناظر چندبار درمحل ساخت وساز حاضر شده .چندين بار نوشتيم حتي مدير محترم بوير نيوز نيز نسبت به انتشار مطالب اقدامي نكرد.

  2. ناشناس گفت:

    نوشدارو پس از مرگ سهراب، متاسفانه این اولین حادثه تلخ از این دست نیست که در این شهر اتفاق افتاده، ولی نظام مهندسی گوشش به این حرفا نیست که جلوی این اتفاقات تلخ را بگیرد. دلایل این اتفاقات بطور خلاصه:
    ۱- عدم طراحی اصولی این سیستم ها
    ۲- استفاده از الگو و نقشه تیپ بجای طراحی
    ۳- نا آشنایی مهندسان با اصول اجرایی ،فنی و طراحی این نوع سیستم ها
    ۴- استفاده از مصالح نا مرغوب در این سیستم ها
    ۵- عدم مهارت اکیپ های اجرایی اینگونه سیستم ها
    ۶- استاندارد نبودن تجهیزات مورد استفاده در اجرای این سیستم ها
    ۷-عدم نظارت صحیح بر اجرا
    ۸- پافشاری برخی از افراد ذینفع ( هم مهندس و هم دلال) برای اجرای این سیستم ها در استان
    ۹- بی تفاوتی نظام مهندسی به پیامد های ناخوشایند اینگونه سیستم ها
    ۱۰- عدم ناکارآمدی اینگونه سیستم ها بخصوص در زمان رخداد زلزله در کشور بدلایل ۹ گانه ذکر شده در بالا

دیدگاه شما