سه شنبه 9 مرداد 1397 - 20:41

ادامه اقتصاد نفتی و رانتی تا کجا؟/آیا بخش خصوصی به گل نشست

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: دولت دست از اقتصاد مملکت بر‌نمی‌دارد و خودش را متولی اقتصاد کشور می‌داند و شرایطی که 30 سال پیش در اروپا بود و آن‌همه اقتصاد در دنیا متلاشی شد امروز این اتحادیه از اقتصاد آزاد شد و هرروز ما شاهد شکوفایی شرکت‌های اروپایی می‌شویم.

به گزارش بویرنیوز، جبار کیانی پور در همایش تجلیل از صنعت گران استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: امروز تلاش سازمان صنعت و معدن برای برطرف کردن مشکلات در کارگروه‌هایی متعدد می‌بینیم اما متأسفانه شاهد خروجی قابل قبولی نیستیم.

کیانی پور افزود: سال‌ها همه مسئولان کشور می‌دانند که چاره اقتصاد کشور در تقویت بخش خصوصی است و همه از اقتصاد نفتی و رانتی خسته شدند و می‌دانند که اقتصاد نفتی و رانتی آفت توسعه کشوری است اما بااین‌همه حرف‌وحدیث‌ها، نام‌گذاری سال‌ها و تبلیغات رسانه‌ای اما چرا این اتفاق نمی‌افتد و چرا هرروز بخش خصوصی خسته‌تر و خسته‌تر و خسته‌تر است.

وی اظهار داشت: امروز بخش خصوصی کشور ما گاهی بیکار و گاهی خسته است، چرا امروز باید شاهد نظام گسیختگی نوسانات نرخ ارز شویم چرا همه‌ساله رفتارهای داخلی ما اقتصاد کشوری را زمین‌گیر کرده است، آیا شما دولت‌مردان آسیب‌شناسی کردید؟

کیانی پور بابیان اینکه در دولت نهم و دهم شاهد این بودیم با بخشی از منابع بانکی دستوری و نرخ سود تضمین، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و بنگاه‌هایی ایجادشده‌اند، گفت: انصافاً در دولت نهم خیلی از کارگاه‌ها راه افتادند و درست زمانی که محصولاتشان باید به بازار می‌آمد و سرمایه در گردش صورت می‌گرفت اما به خاطر سیاست‌های اشتباه دولت‌هایی که خودشان تأثیرگذار بودند، این بنگاه‌ها زمین‌گیر شده‌اند و دقیقاً زمانی که باید از این منابع بهره‌برداری می‌کردند.

وی افزود: تعاملات بین‌المللی و ارتباطات ما با دنیا به‌یک‌باره قطع شد و امروز شاهد بدبختی‌های صنعت گران و مدیران صنعت، بانک‌ها و امور مالیاتی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج اظهار داشت: در دولت یازدهم شاهد اقدام مؤثر تحت عنوان برجام بوده‌ایم که دولت شعاری داد و آن را عملیاتی کردند و تورم را کنترل کرد نرخ اقتصادی را بالا برد، اما در دولت دوازدهم چه شد؟ درواقع همان بلایی که در دولت دهم داشتیم گریبان گیر ما شد.

کیانی پور بیان داشت: تا دیروز «جمشید بسم‌الله» برای ما تصمیم‌گیری می‌کرد الآن دو صراف برای ما تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی بابیان اینکه ما منتقد بودیم و گفتیم که این روال غلط است و چرا از ظرفیت‌های توسعه استفاده نکردید و چرا دنیا را درگیر سرمایه‌گذاری با خودمان نکردیم؟ عنوان کرد: چرا باید یک‌شبه نرخ ارز 4200 رشد پیدا کند؟ و چرا دولت وقتی این رقم را اعلام کرد آن‌وقت بازار ثانویه را راه انداختید؟ و چرا باید امروز در شرایطی باشیم که یکی از مدیران صنعتی استان ما برای مشکلات ارز به دادگاه‌ها و دادسراها کشیده شود.

وی با اشاره به اینکه این نتیجه چه سیاست‌هایی است؟ افزود: این نتیجه سیاست‌هایی است که دولت دست از اقتصاد مملکت بر‌نمی‌دارد و خودش را متولی اقتصاد کشور می‌داند و شرایطی که 30 سال پیش در اروپا بود و آن‌همه اقتصاد در دنیا متلاشی شد امروز این اتحادیه از اقتصاد آزاد شد و هرروز ما شاهد شکوفایی شرکت‌های اروپایی می‌شویم.

کیانی پور بابیان اینکه بخش خصوصی باید درست شود، اظهار داشت: هنوز بانک مرکزی نمی‌تواند مستقل عمل کند چرا نمی‌تواند؟ دولت باید نیازهای خود را از بانک مرکزی بگیرد؟ سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور که باید مستقل باشد و تحت تأثیر هیچ‌کس نباشد و باید برای توسعه کشور برنامه‌ریزی کند اما متأسفانه هرروز میلیاردها تومان به بدهی دولت اضافه می‌شود.

کیانی پور بابیان اینکه نگاه من به سمت شما دولت‌مردان است. گفت: آیا با این شرایط می‌توان بخش خصوصی را سرپا نگه داشت و کمک کرد؟ امروز باید کارکرد و هرچه زودتر تهاتر بدهی‌های بخش خصوصی و بانک‌ها عملیاتی شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=288085
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما