پنجشنبه 8 فروردین 1392 - 16:41

سی سخت نگینی در دامنه دنا+تصاویر

شهرستان دنا با مرکزیت شهر سی‌سخت 11.10 درصد از مساحت کل استان کهگیلویه و بویراحمد را در برگرفته است.

سی‌سخت شهری سردسیری است که در دامنه قله دنا قرار گرفته و دارای آب و هوایی ییلاقی است و از شمال به لردگان، از شرق به سمیرم و از جنوب به شهرستان بویراحمد محدود می‌شود.

*دریاچه کوه گل

این دریاچه به فاصله شش کیلومتری از ضلع شرقی شهر توریستی سی‌سخت قرار دارد و در فصول بهار و تابستان پوشیده از گل‌های شقایق، گیاهان وحشی و دارویی و محل زیست پرندگان زیادی از قبیل حواصیل، اردک کله سبز، انواع مرغابی و کبک دری است.

*گورستان لما

به فاصله 10 کیلومتری شمال شهر پاتاوه از توابع شهرستان دنا و در کنار روستایی به همین نام، گورستانی قرار دارد که در حین خاک برداری‌های سال 79 در مسیر جاده آسفالته یاسوج به اصفهان کشف شد.

این مجموعه یکی از کم نظیرترین گورستان‌های هزاره اول در جنوب کشور می‌باشد.

*چشمه میشی

در پنج کیلومتری شمال شرق شهر سی‌سخت و در دامنه‌های باشکوه دنا، چشمه‌ای سحرانگیز و اسطوره‌ای قرار دارد که در سردی آب آن همین بس که یک انسان به مدت دو دقیقه نمی‌تواند دست خود را در آن نگه دارد.

*آبشار بهرام بیگی

به فاصله 50 کیلومتری غرب شهر سی‌سخت و از ارتفاع 35 متری کوه مشرف بر روستا، آب خنک و گوارایی دره‌های پرپیچ و خم را طی کرده و به سمت دشت‌های پایین دست سرازیر می‌شود.

*کریک

به فاصله 15 کیلومتری جنوب غرب سی‌سخت و در دامنه ارتفاعات کوه دنا و لا به لای باغات سیب و انگور، روستای پلکانی و زیبای کریک با طبیعت و فرهنگ خاص خود، چشم هر بازدید کننده‌ای را به سوی خود خیره کرده است.

*پل‌های تاریخی پاتاوه

این پل‌ها در حوزه شهرستان دنا و کیلومتر 50 مسیر ارتباطی یاسوج به اصفهان قرار دارد.

آثاری از چندین پل متعلق به دوران هخامنشی تا اسلامی بر روی رودخانه بشار به یادگار مانده و تغییراتی بر روی آن‌ها انجام گرفته است.

به دلیل ویژگی‌های اقلیمی، تجارتی و همچنین نزدیک‌ترین مسیر ارتباط دهنده بنادر جنوب کشور به مرکز حکومت صفویان از اهمیت زیادی برخوردار است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=28780
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. حامد گفت:

    تصویر گورستان مربوط به گورستان لما نیست.چرا الکی عکس میزنی؟این گورستان به تازکی پشت بیمارستان امام سجاد یاسوج پیدا شده…تو عکسم مسجد دانشکده پزشکی که کنار بیمارستانه مشخصه…….

دیدگاه شما