سه شنبه 5 تیر 1397 - 19:27

بالاترین سودآوری تاریخ شرکت پتروشیمی شازند رقم خورد

مجمع عمومی سالیانه شرکت پتروشمی شازند در اواخر خرداد ماه سال ۹۷ با حضور بیش از ۹۱ درصد سهامداران برگزار شد.

به گزارش بویرنیوز، در ابتدای مجمع، مهندس ابراهیم ولدخانی مدیرعامل پتروشیمی شازند طی سخنانی به بخشی از اقدامات صورت گرفته در طی یک سال گذشته اشاره و سهامداران را درجریان تحولات جدید شرکت قرار داد.

مهندس ولدخانی در ابتدا با نقدیر از زحمات مدیران سابق شرکت که هر کدام در زمان خود تلاش ارزنده ای برای ارتقای جایگاه شرکت داشتند، به گوشه ای از تلاش های صورت گرفته در یکسال اخیر در شرکت اشاره کرد.

مدیرعامل پتروشمی شازند گفت: در بخش تولید، یکی از اقدامات موثر ما تولید دو نوع محصول جدید در پتروشیمی شازند بود ، همچنین برای اولین بار در کشور یک کاتالیست جدید در این مجموعه جایگزین کاتالیست قبلی شد و با توجه به برخی ریسک ها پذیرفته و تست شد و در نهایت یک گرید پلیمری با نام PE100 در دو نوع سفید و مشکی تولید و عرضه شد.
وی گفت: این محصول به ویژه برای صادرات مورد استقبال بازار واقع شد و به لحاظ کاربرد گسترده در لوله های انتقال گاز مورد استفاده گسترده قرار گرفته و از این به بعد فعالان این حوزه نیز به جمع خریداران ما اضافه خواهند شد.
مهندس ولدخانی افزود، در سنوات گذشته ما مواد اولیه ای در انبار داشتیم که به قیمت امروز بیش از ۲۰ میلیارد تومان ارزش داشت که با تولید این محصول جدید، مواد اولیه دپو شده در چرخه تولید به کار گرفته شد و مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت محصول تولید شده حاشیه سودی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار را به ما داد .
وی ادامه داد، محصول جدید دیگری که برای اولین بار در این مجموعه با تلاش همکاران بخش های پژوهش و فناوری و تولید و خدمات فنی شرکت تولید شد و با توجه برخی محدودیت ها مقداری از آن صادر شد، بنزین A95 بود، که بدون شک این اقدامات ناشی از توانمندی کارکنان مجموعه شازند است .

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت پتروشیمی شازند تصریح کرد، یکی از واحدهای بسیار با ارزش ما در مجتمع که محصولات شیمیایی تولید می کند واحد EO/EG است، این واحد به دلیل تحریم ها و تعویض نشدن کاتالیست با ظرفیت حدود ۶۰ درصد کار می کرد، ریسک زیادی پذیرفتیم، کاتالیستی در حدود ۹۵ تن فراهم شد و این در شرایط خاصی در نیمه دوم سال در جایی مثل اراک و شازند که با شرایط جوی ریسک بسیار بالایی دارد طبق برنامه بارگذاری شد و واحد مجددا با کاتالیست جدید در مدار تولید قرار گرفت .
وی افزود، تعویض این کاتالیست و اورهال این واحد که متعاقب این قضیه دو دستگاه از برج های این واحد به دلیل فرسودگی تعویض شد که باعث شد ما در این واحد و واحد دو اتیل هگزانول بتوانیم به ظرفیت ۱۰۰ درصد برسیم.
مهندس ولدخانی گفت: اگر امروز اینجاییم و به بودجه معین شده رسیدیم و حتی از آن پیشی گرفته ایم ناشی از تعویض این کاتالیست ها به ویژه کاتالیست واحد مهم و حیاتی EO/EG بوده است، چرا که محصولاتی در این واحد تولید می شوند که در کشور نظیر و نمونه ای ندارند، بنابراین حاشیه سود بالایی هم دارند.
او در ادامه تصریح کرد: در واحد های BD و PBR که عمر قریب به ۲۵ سال دارند و سیستم های کنترلی و ایمنی این واحدها نیز متعلق به همان سال های پیش بود و گاهی این واحدها دچار اشکال و نقص فنی می شد کنترل واحدها از دست اپراتور خارج می شد و خطر توقف تولید و خطرهای ایمنی برای مجتمع وجود داشت که سیستم کنترل جدید و به روز و هوشمند DCS از شرکت تولید کننده اصلی اروپایی خریداری و توسط کارشناسان خود شرکت پتروشیمی شازند با تمهیداتی که اندیشیده شد بدون حتی یک روز توقف تولید جایگزین شد و واحدها مجددا با ایمنی و کنترل کامل در مدار تولید قرار گرفت؛ اینها اقداماتی بود که در قسمت تولید صورت گرفت که خوشبختانه توانستیم به بودجه مورد نظر برسیم.

وی تصریح کرد، وقتی گذشته شرکت را نگاه میکنم، می بینیم به غیر از سال ۹۲ که یکباره ارز ۳ برابر شد ما تاکنون فروشی در حد سال ۹۶را در شرکت نداشته ایم، نزدیک به ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان با سود عملیاتی اینچنینی که بالای ۴۵ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل را نشان می دهد، که بدون شک هم به دیدگاه و همراهی گروه توسعه ملی و شخص جناب آقای دکتر غریب پور و هم تلاش های شبانه روزی همکاران ما در پتروشیمی شازند بر می گردد و تا جایی که امکان داشت در هزینه های شرکت صرفه جویی کردیم، در سیستم خرید کالا و انبار نظارت کاملی صورت گرفت و خوشبختانه توانستیم بخش عمده ای از تجهیزات را مستقیماً از عرضه کننده های اصلی خریداری کنیم، اگر در گذشته به دلیل تحریم ها این اقدام ممکن نبود اما در سال های اخیر برای ما فراهم شد.
مدیرعامل پتروشمی شازند افزود، درصد های فروش هم راضی کننده بود، در سال گذشته مجموعه شازند بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صادرات داشت، البته اگر به ما اجازه داده شود صادرات بیشتری داشته باشیم برایمان مقدور است اما باید ابتدا باید نیاز بازارهای داخلی را تامین کنیم و سپس مازاد محصولاتمان را صادر کنیم؛ در چنین شرایطی که هر روز مشکلات اقتصادی و سیاسی به کشور تحمیل می شود و متناسب با آن تصمیمات هم تغییر می کند، دوستان ما توانستند اقدامات موثری را در این قسمت انجام دهند.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم و اصولی ما که برای اولین بار بعد از راه اندازی مجتمع انجام شد بود پیگ رانی هوشمند خط لوله نفتای مجتمع شازند تا اصفهان بود که طی این کار ضخامت سنجی لوله و خطرات و مشکلات احتمالی ناشی از ان بررسی شد ، این کار بسیار بزرگی بود که شاید از توان شرکت های داخلی هم فراتر بود.
مهندس ولدخانی افزود، یکی از صرفه جویی هایی که از گذشته دنبال می شد و ما نیز بر آن مُصر بودیم، استفاده از ۳ توربین به جای ۴ توربین در تامین برق مجموعه بود، این کار هم کاهش مصرف گاز مجموعه و هم جلوگیری از استهلاک را در پی داشت و یکی از اقدامات مهم که در پایان سال گذشته انجام شد و الان هم به صورت جدی دنبال می شود، فعال سازی بخش مهندسی معکوس و ساخت داخل است، تهیه قطعه ای در شرایط ارزی کنونی ممکن است یک میلیارد تومان باشد ولی تولید همین قطعه با توجه به امکاناتی که در کشور و خود مجموعه پتروشیمی شازند هست کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان شود .
وی تصریح کرد، کار دیگری که سال گذشته انجام شد، بیش از ۱۵ هزار تن پروپیلن از پالایشگاه امام خمینی که در جوار واحد واقع شده برای استفاده از ظرفیت خالی واحد PP دریافت شد، کنترل برنامه تولید به صورت ماهیانه را با حساسیت بالایی پیگیری کردم، در اثر این کنترل از دست دادن و ضایعات خوراک به مقدار زیادی کاهش پیدا کرد که حدود ۱۴ میلیارد تومان صرفه جویی در پی داشت که قطعاً مدیون جدیت رؤسای واحدها در استمرار بدون ایراد واحدهای تولیدی شرکت هست.
مدیرعامل شرکت پتروشمی شازند گفت: در بخش حقوقی هم اقدامات بسیار مؤثری صورت گرفت، در سالهای گذشته شرکت بایگان ترکیه که در گذشته با ما کارهای بازرگانی می کرد، ۲ میلیون و ۷۲۵ هزار دلار مطالبات شرکت در این پرونده وصول شد و پرونده مختومه شد، حتی یک پرونده معطل نمانده، یک پرونده ای مربوط به شرکت تولید و تجارت ممتاز تهران و چند شرکت دیگر مطرح بوده در حد ۶۰ میلیارد تومان تعزیراتی بوده، خوشبختانه به نفع شرکت مختومه شد، یک پرونده ارزی در چین بود، ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، دوستان ما در بخش حقوقی تلاش کردند و در نهایت به نفع شرکت مختومه شد.

وی گفت: آب، یکی دیگر از موضوعات مهمی است که امروز گریبان گیر همه کشور است، مطالعات متعددی در زمینه مصرف آب و راه های صرفه جویی در آن انجام شده و حتی از متخصصان خارجی نیز بهره گرفتیم، ضمن اینکه بخشی از پساب را در سیستم تولید و بخش دیگری را در آبیاری استفاده می کنیم، امیدواریم که این طرح جامع بخشی از منابع زیرزمینی که الان استفاده می شود و در آینده تهدیدی برای مجموعه است را به فرصت برای ما تبدیل کند، مذاکراتی کردیم بتوانیم فاضلاب شهرهای مهاجران و شازند را برای استفاده در بخش صنعتی به کار بگیریم، این در حال پیگیری است و مراحل نهایی را طی می کند.
مهندس ولدخانی اضافه کرد، یکی از مزیت های وجود پالایشگاه در کنار مجموعه پتروشیمی شازند، فراهم بودن زمینه استفاده از محصول OFF GAS است که هم اکنون به عنوان سوخت استفاده می شود، برای تولید یک محصول با ارزش است که در حال پیگیری برای اخذ قرارداد بلند مدت هستیم، اگر محقق شود می تواند یک واحد ۳۰ هزار تنی به واحدهای تولید پلیمری مجتمع اضافه شود، چون بررسی های ما نشان می دهد سالانه میتوان ۴۰ هزار تن اتیلن از این خوراک استخراج شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت با وجود برخی اظهارنظرها اما خوشبختانه سال گذشته پتروشیمی شازند به عنوان مجموعه پاک حفظ شد و پایش واحدها به صورت مستمر ادامه دارد و از رهگذر این موضوع توانستیم سالانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان کاهش هزینه ها را در شرکت داشته باشیم.
مهندس ولدخانی در پایان گفت: آینده پتروشیمی شازند امیدبخش است و معتقدیم سال به سال این شرکت نقش پررنگ تری در اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد و هم اکنون هم این شرکت ۴ هزار فرصت شغلی مستقیم و حدود ۱۰۰ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرده و هنوز هم تا رسیدن به جایگاه اصلی خود فاصله زیادی دارد که با عنایت الهی،  اعتماد سهامداران و تلاش مجموعه شرکت انشاله محقق خواهد شد.

گفتنی است، مجمع سال ۹۷ با رضایت همه صاحبان سهام روبرو شد و حضور بالای ۹۱ درصد سهامداران و استقبال آنها از گزارشات ارائه شده در مجمع نشان از رشد مجموعه شازند در همه بخش ها دارد که امیدواریم در سال های آتی نیز تداوم داشته باشد

منبع: عصرامید

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=285534
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما