جمعه 25 اسفند 1391 - 13:16

مسي خاورميانه، در آزادي موش هم نبود!

عمر عبد الرحمن، هافبك تهاجمي و تكنيكي العين، بازيكني است كه در سطح منطقه به او لقب «مسي خليج فارس» و «مسي منطقه» داده‌اند.

به گزارش سرويس ورزش پارسينه، عمر عبد الرحمن الراقي العمودي، مشهور به «عموري» ستاره نوظهور باشگاه العين و تيم ملي امارات، تنها 21 سال سن دارد. او توانسته پس از چند دهه، اعتبار دوباره‌اي به امارات عربي متحده در عرصه فوتبال بدهد و همين عامل، باعث شده به صورت مضاعفي در مورد او تبليغات صورت گيرد.

در حال دريافت جايزه بهترين بازيكن جام خليج فارس

تكنيك و گلزني او را به ليونل مسي و بازي‌خواني و بازيسازي‌اش را به اينيستا تشبيه مي‌كنند. بسياري به او لقب «مسي خليج فارس» و «مسي خاورميانه» داده و حتي برخي او را «مارادوناي جهان عرب» خوانده‌اند. فابيو كاناوارو، مدافع سرشناس ايتاليايي و برنده عنوان بهترين بازيكن جهان در سال 2006، در سال 2010 به امارات آمد و در باشگاه الاهلي در برابر او توپ زده است. كاناوارو در مورد عموري – در حالي كه تنها 19 سال سن داشت – گفته است: «بازيكن طلايي خليج فارس است. براي هر مدافعي، بازي در برابر او بسيار مشكل است و حتي در صورت آمادگي و تمركز كافي نيز نمي‌توان نسبت به مهار او مطمئن شد. آينده بسيار درخشاني در انتظار اوست.» سلمان الشريده، مربي تيم ملي بحرين در مورد او مي‌گويد: «او حقيقتاً مسي خليج است و بايد در اروپا توپ بزند. او بازيكني است كه مي‌تواند در هر باشگاهي توپ بزند و در عالي‌ترين مسابقات بين‌المللي و باشگاهي دنيا بدرخشد!» او حتي به همين حرف‌ها اكتفا نمي‌كند: «مديران باشگاه العين در قبال او بايد احساس مسئوليت كنند. او در ليگ برتر انگلستان يا فرانسه و حتي ايتاليا و اسپانيا مي‌تواند جزء ستارگان ممتاز و برجسته باشد و در زمره بهترين بازيكنان ليگ قرار گيرد!» جوران، مربي صربستاني تيم ملي كويت، او را «معجزه» خواند كه به اشتباه (!) در اين منطقه به دنيا آمده است: «كافي است يك بازي او را ببينيد تا براي هميشه نامش در خاطرتان بماند!! او بايد هر چه سريع‌تر به اروپا رود، زيرا سطح فوتبالش بالاتر از منطقه است و در كشورهاي خليج فارس تلف خواهد شد!!»

در همين حال اخبار ضد و نقيضي در مورد توجه باشگاه‌هاي اروپايي به او منتشر شده است. بر اساس اخبار رسانه‌هاي عربي خليج فارس، باشگاه العين با باشگاه منچستر سيتي توافق كرده تا عموري در تابستان آينده به مدت دو هفته با اين تيم به اردو برود. ميكا ريچاردز، مدافع ملي‌پوش باشگاه منچستر سيتي، او را «بازيكن آينده‌دار» خوانده و معتقد است «با توجه به ميفيت بازي‌اش، ارزش سرمايه‌گذاري از سوي باشگاه بزرگ را داراست.» دو هفته قبل، روزنامه كاتالان «اسپورت» كه تريبون اصلي حاميان باشگاه بارسلوناست، در مقاله‌اي به معرفي او پرداخت و نوشت: «يكي از بازيكناني كه استعداديابان باشگاه او را زير نظر گرفته‌اند، عمر عبدالرحمن ستاره اماراتي باشگاه العين است.» به نوشته اين روزنامه،‌ براي نخستين بار در مسابقات المپيك در تابستان گذشته، توجه استعداديابان را به خود جلب كرد و با بازي‌هاي درخساني كه در مسابقات خليج فارس ارائه داد، باعث شد استعداديابان بارسا توجه ويژه‌اي به او داشته باشند: «كارشناسان، بازي‌هاي او را به “ديويد سيلوا” تشبيه مي‌كنند.» در همين هفته. روزنامه ماركا، معتبرترين رسانه ورزشي اسپانيا كه به طرفداري از رئال مادريد مشهور است در يادداشتي، او را از گزينه‌هاي مد نظر باشگاه خوانده كه در صورتي كه سياست رئال بر روي خريد جوانان و بازيكن‌سازي متمركز شود، «در تابستان آينده شايد به مادريد بيايد.»

بازي‌هاي ملي

عموري در سال 2010 نخستين بازي‌هاي مهم را همراه با تيم منتخب المپيك امارات تجربه كرد و توانست اين كشور را به مقام نخست جام خليج فارس برساند. او در اين مسابقات، عنوان بهترين بازيكن را نيز دريافت كرد. در همين سال همراه با تيم ملي جوانان امارات در مسابقات آسيايي شركت كرد و با درخشش خود توانست اين تيم را به نايب‌قهرماني مسابقات برساند. او نخستين بازي ملي خود در سطح بزرگسالان را در بازي دوستانه‌اي برابر سوريه در فوريه 2011 تجربه كرد. در سال 2013 تيم ملي بزرگسلان امارات با درخشش ويژه عمر عبدالرحمان موفق به كسب عنوان قهرماني مسابقات جام خليج فارس پس از نزديك به 20 سال شود. او در اين مسابقات عنوان بهترين بازيكن را نيز از آن خود كرد.

گفتني است عموري متولد رياض (پايتخت عربستان) بوده و پدرش از خانواده‌اي يمني است. پدرش عبد الرحمن امد الراقي، از بازيكنان معروف و محبوب تيم ملي يمن در گذشته است.

سابقه باشگاهي

عموري از همان كودكي تابعيت سعودي داشت و در 9 سالگي نخستين قرارداد رسمي خود را با باشگاه الهلال رياض امضا كرد. در سال 2005، در حالي كه تنها 14 سال سن داشت؛ براي نخستين بار در سطح فوتبال زير 21 سال در استاديوم ملك فهد (ورزشگاه اصلي عربستان و ميزبان بازي‌هاي ملي اين كشور) به ميدان رفت.

عموري در سال 2008 به باشگاه العين امارات پيوست و از همان روز اول با وجودي كه تنها 17 سال سن داشت، در ليست تيم بزرگسالان قرار گرفت. مسئولين العين با مشاهده استعداد برجسته عموري، از او خواستند تابعيت اماراتي بگيرد و به اين ترتيب، زمينه لازم براي بازي در تيم ملي امارات مهيا شد. تنها چند ماه از پيوستن او به العين گذشته بودكه مسئولين پرنفوذ اين تيم توانستند موانع بر سر راه تغيير تابعيت اعضاي خانواده عموري را نيز برچينند و به اين ترتيب همه خانواده او تابعيت اماراتي گرفتند.

او نخستين بازي خود را در دوران مربي‌گري وينفرد شايفر در سال 2009، مربي مشهور آلماني و برابر باشگاه الأهلي برگزار كرد. نخستين گل خود را در مسابقات جتم حذفي در برابر باشگاه النصر به ثمر رساند. به اين ترتيب در حالي كه تنها 18 سال سن داشت، در 10 بازي به ميدان رفت و توانست 6 بار براي تيمش گلزني كند.

در فصل 2010-2011 با جدايي خورخه والديويا مهاجم گرانقميت شيليايي از العين، در زمره مهره‌هاي محوري تيم قرار گرفت و پيراهن شماره 10 را به تن كرد. او در مجموع دو فصل، نزديك به 30 بار براي العين گلزني كرد و به اين ترتيب توانست نگاه‌هاي بسياري را به خود جلب كند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=26797
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    موافقم

دیدگاه شما