چهارشنبه 16 اسفند 1391 - 20:30
محور توسعه در کشاورزی، نفت و گاز ‌ا‌ست‌.؛

محورهای توسعه در کهگیلویه و بویراحمد

بویرنیوز:

فرماندار باشت گفت: محور توسعه در کهگیلویه و بویراحمد ‌کشاورزی، نفت و گاز ‌ا‌ست‌.

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، سید ناصر رضائی امروز در دومین همایش ملی نفت، گاز و پتروشیمی که به همت دانشگاه آزاد اسلامی گچساران برگزار شد، در جمع پژوهشگران، اساتید و دانشجویان شرکت کننده در این همایش اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه گچساران با توجه به وجود اساتید اندیشمند، فرهیخته، پژوهشگران قابل، فعالان حوزه پژوهشی در عرصه نفت و گاز می‌تواند یکی از قطب‌های بزرگ پژوهشی کشور باشد.

نگاه صرف اقتصادی به نفت، از آسیب‌های جدی این صنعت است

وی اساس و محور توسعه در کهگیلویه و بویراحمد را کشاورزی، نفت و گاز دانست، افزود: برگزاری این همایش‌ها می‌تواند جایگاه علمی و کشاورزی استان را در زمینه‌های کشاورزی و نفت ارتقا داده و سبب رشد و پیشرفت این صنایع و در نتیجه بهبود وضعیت معیشتی و اجتماعی جامعه شود.

رضایی تولید علم را یکی از مهم‌ترین مزایای این همایش‌های علمی و پژوهشی عنوان کرد و ابراز داشت: تبادلات علمی میان اندیشمندان و افزایش تعاملات علمی در مراکز آموزشی و پژوهشی کشور از دیگر امتیازات برگزاری همایش‌های علمی و پژوهشی است.

فرماندار باشت در ادامه عنوان داشت: امروزه صنعت نفت و گاز از جمله صنایع استراتژیک و تأثیرگذار در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود که تأثیرات غیر قابل انکاری بر اقتصاد جهان داشته است.

وی نگاه صرف اقتصادی در استفاده از استخراج نفت را از جمله آسیب‌های جدی این صنعت بر اقتصاد یک جامعه دانست و تصریح کرد: استفاده از استخراج و فروش نفت خام بدون تبدیل و استفاده از فرآورده‌های مختلف نفتی در یک کشور یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اقتصادی جامعه امروز برخی کشورهای تولید کننده نفت در جهان است.

رضایی ادامه داد: در بسیاری از مواقع نظام سلطه برای به چالش کشاندن برخی از کشورها از حربه وابستگی آن کشورها به نفت استفاده کرده است.

وی وابستگی برخی کشورها به نفت را یکی از دلایل مهم توسعه استعمار و استکبار در عرصه بین‌المللی و گسترش نظام سلطه دانست و عنوان داشت: صنعت نفت و گاز در بسیاری از مواقع علیرغم تأثیرات مثبت دارای تأثیرات منفی از جمله سلطه‌پذیری برخی کشورها شده است.

رضایی یادآور شد: اتکا بیش از اندازه اقتصاد کشور به  منابع و درآمدهای نفتی یکی از آسیب‌های مهم اقتصاد ایران بوده که باید با تمهیدات و روش‌های نوین اقتصادی این وابستگی کاهش پیدا کند.

کم شدن وابستگی به نفت، افزایش استقلال اقتصادی را در بر دارد

فرماندار باشت با اشاره به ملی شدن صنعت نفت در ایران عنوان داشت: صنعت نفت در ایران اسلامی برای مردم به باور تاریخی وحدت و یکدلی تبدیل شده، زیرا این صنعت با وحدت میان مردم، علما و اندیشمندان ایجاد شده است.

رضایی با تأکید بر این‌که صنعت نفت و گاز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان ابزاری در راستای کسب استقلال سیاسی و اقتصادی مطرح شد، خاطرنشان کرد: امروز نیز کم شدن وابستگی اقتصادی به صنعت نفت می‌تواند استقلال اقتصادی بیشتر کشور را رقم زده و استفاده از صنایع تبدیلی و کالاهای سرمایه‌ای سبب افزایش چانه‌زنی در حوزه اقتصاد سیاسی شود.

وی افزود: حضور صنعت نفت و گاز به عنوان یکی از ابزارهای مدرنیته در جامعه بشری سبب قانونمند‌‌تر شدن انسان‌ها و تمایل به حرکت در چارچوب‌های مشخص‌تر شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=25055
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما