سه شنبه 15 اسفند 1391 - 2:40
با اشاره به بحث واگذاری زمین‌های منابع طبیعی؛

مسئولی که از خودش هم انتقاد کرد!

بویر نیوز : مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تفکری که در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد حاکم است، نیازمند تحولی بزرگ و اساسی است.

به گزارش بویر نیوز به نقل از فارس، سیدیعقوب موسوی در جلسه کارگروه کشاورزی این شهرستان که با حضور نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسامی و اعضای کارگروه برگزار شد، با توجه به آمار ارائه شده یکساله طرح‌های کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: در این آمار بیشتر در پی شناسایی استعدادهای این منطقه به ویژه پرواربندی گوساله بودیم که در یکسال، 4 طرح اجرا شده بود و این رقم با توجه به نامگذاری سال به نام «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» بسیار کم است.

وی ادامه داد: همیشه در جلسات کارگروه استانی احساس می‌شد؛ تعداد طرح‌های بالای 500 میلیون ریال در گچساران و دیگر شهرستان‌های گرمسیری کم است و این جای کار بیشتری دارد.

گچساران استعداد زیادی در تولید برخی گیاهان دامی دارد

موسوی خاطرنشان کرد: وقتی به گچساران نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این شهرستان استعداد زیادی در تولید برخی گیاهان نسبت به منطقه سردسیر دارد که تولید این گیاهان در سردسیر یک سوم گرمسیر است.

مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، گچساران و مناطق گرمسیر را مستعد تولید محصول علوفه دانست و تصریح کرد: در مناطق گرمسیر یونجه 11 تا 13 سیر برداشت دارد، اما همین گیاه در شرایط مساوی در سردسیر از سه چین بالاتر نمی‌رود.

موسوی تأکید کرد: در تولید یونجه باید برنامه‌ریزی‌های بیشتری صورت گیرد و تفاوت میزان تولید در شهرهای این استان و خوزستان از جمله بهبهان قابل مقایسه نیست و اختلاف بالایی وجود دارد.

وی با اشاره به بحث واگذاری زمین‌های منابع طبیعی استان بیان داشت: در گذشته فرایند بسیار سختی در واگذاری زمین‌های منابع ملی به متقاضیان وجود داشت که می‌توان به حضور نمایندگان ادارات مرتبط در سخت‌ترین شرایط و هزینه انجام این کار اشاره کرد.

موسوی اذعان داشت: اما در حال حاضر این فرایند از طریق گوگل‌رایت آنلاین و بدون هزینه به صورت سهل و آسان با حضور نمایندگان ادارات مرتبط در روی یک میز صورت می‌گیرد.

انحرافات طرح‌های کشاورزی ناشی از ضعف ما مسئولان است

مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با تحلیلی که بر روی طرح‌های اشتغال‌زایی کشاورزی صورت گرفته است، انحرافات 57 تا 72 درصدی در بسیاری از طرح‌ها مشاهده شده است که نشان‌دهنده این است که اعتبارات در جای خود مصرف نشده است که این موضوع نظارت بیشتر همکاران، دوستان و همکاران بانکی را می‌طلبد.

موسوی، بیشترین انحراف را در بخش زنبورداری و پرورش مرغ خانگی عنوان کرد و گفت: این موضوع نشان‌دهنده ضعف و عدم ‌اطلاع‌رسانی دقیق و کارشناسی شده ما به کشاورزان و متقاضیان در زمینه نوع و استعداد بسیاری از طرح‌ها است.

وی با بیان این‌که این انحرافات ناشی از ضعف‌های ما مسئولان است، متذکر شد: در نظام برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد هیچ‌گاه برنامه‌ای جامع و مدون پنج ساله، توسط هیچ یک از شهرستان‌های این استان مشاهده نکردم.

موسوی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد؛ تفکری که در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد حاکم است، نیازمند تحولی بزرگ و اساسی است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=24763
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما