شنبه 29 آبان 1395 - 19:02

تغییر نام “کهگیلویه و بویراحمد” از روی خیر خواهی نیست

ناصر کیانی

گروه اجتماعی- ناصر کیانی طی یادداشتی در خصوص تغییر نام استان لرنشین کهگیلویه و بویراحمد نوشت:
بویرنیوز – ناصر کیانی؛ اين روزها موضوع تغيير نام استان،  به مهمترین خبر استان تبديل شده است و صرفنظر از خوب يا بد بودن تغيیر در نام استان و ضرورت يا عدم ضرورت آن، نكاتي در این زمینه ارائه مي گردد:
١- موافقين تغيير نام معتقدند سنگيني و ثقلت عبارت كهگيلويه و بويراحمد موجب شده تا به سمت ايده تغيير نام علاقمند شوند. اما از سوی مقابل مخالفين تغيير نام، دليل فوق را تا اين اندازه مهم تلقي نمي كنند.

 ٢- موافقين عدم جامعیت و شموليت نام «ك ب» بر تمام  مناطق، قبائل و شهرستان هاي استان را دليل ديگر خود براي تغيير نام استان مي دانند. حال آنكه مخالفين اعتقاد دارند اولا در هيچ كدام از نامهاي ديگر استانها چنين جامعيتي وجود ندارد، ثانياً: اگر قرار باشد چنين جامعيتي وجود داشته باشد، بايد بنحوی دربردارنده نام همه شهرستانهاي استان باشد، در اين صورت بايد مدل خاصي را وضع كرد و از نام هر شهرستان بخشی را انتخاب كرد كه اين روشي ناصحيح است.

٣-بعضي از موافقين تغيير نام مي گويند احتمالا ( و ) في مابين كهگلويه و بويراحمد يعني گچساران، در نتيجه اين واو در شان گچساران نيست. مخالفين مي گويند  تفسير خودسرانه ( واو ) توهين به مردم  شريف گچساران است و بزرگان اين شهر، بايد اجازه چنين تفسيري را ندهند.

٤-موافقين طرح  اسم جايگزين را زاگرس مي دانند. مخالفين  مي گويند اولا: اين اسم غير انحصاري است و حتي موجب مخالفت استانهاي زاگرس نشين مي گردد. ثانيا: در صورت ضرورت به تغيير نامي مناسب با پيشينه تاريخي استان بايد مطرح گردد؛ مثلاً “دنا” و يا با توجه به اينكه اكثريت مردم كهگیلويه بويراحمدي هستند و بويراحمد نماد تاريخي استان است پس اسم جايگزين ” بويراحمد ” باشد.

٥- مخالفين تغيير نام را اعتقاد بر آنست كه چون اين طرح  خاستگاه  مردمي ندارد وحالت عمودي  و تحكمي دارد نمي تواند طرحي كارامد باشد.

٦-به اعتقاد نگارنده طرح چنين موضوعي توسط افراد خاص كه سابقه تفرقه افكني ميان مردم استان را داشته اند نمي تواند از روي خير خواهي باشد. همين گروه بودند كه با طرح شعارهاي جذاب مي خواستند گچساران را تبدیل به بهشت كنند، همه را صاحب شغل كنند، بي كاري را به صفر برسانند و شهر را از نو بنا كنند. حال كه نتوانستند شعارهای خود را محقق كنند براي رهايي از فشار افکار عمومی، دست به فرا فكني زده و با اتكا به استاندار در خدمت نمايندگان،  مي خواهند به جاي آباداني شهر، دست در نقشه برند و نقشي نو دراندازند اما نمي دانند كه مردم استان نقشه آنان را نقش بر آب خواهند کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=207850
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما