شنبه 29 آبان 1395 - 10:03

آیا شورای فرهنگ عمومی می تواند نام کهگیلویه و بویراحمد را تغییر دهد؟/ دو تجربه شکست خورده از تصمیمات شورای فرهنگ استان

گروه فرهنگی – هنرمند عکاسی کشورمان گفت: شورای فرهنگ عمومی قدرت اجرایی ندارد و در واقع موقعیت حمایتی و فضایی برای بحث و تبادل نظر است و جای سوال است که چرا برخی از اعضای آن همچون نماینده ادوار همیشه ثابت هستند!

حسن غفاری در گفتگو با «بویر نیوز» اظهار داشت: پیش از این دوبار موضوع تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد در دولت قبل و برخی رسانه ها مطرح شده بود اما راه به جایی نبرد و این بار از سوی شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شده است.

ghafari15وی با بیان اینکه بواسطه پیشنهاد طرح تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد، مردم متوجه شدند شورای فرهنگ عمومی هم وجود دارد، ابراز داشت: شورای فرهنگ عمومی در هر استان متشکل از 25 عضو از جمله استاندار، یکی از نمایندگان ادوار، مدیران دستگاههای دولتی، نماینده نهادهای نظامی و انتظامی، مسئولان دستگاههای فرهنگی، هنرمندان، اهالی رسانه و صاحب نظران و به ریاست امام جمعه مرکز استان تشکیل می شود که این شورا مصوب شورای فرهنگی انقلاب اسلامی است.

غفاری با تشریح جایگاه و نقش شورای فرهنگ عمومی استان گفت: هدف از ایجاد این شورا بررسی و حمایت از نظرات کارشناسان در مسائل فرهنگی است و لزوم نگاه عمیق مبتنی بر نقش نیروی اجتماعی در موضوعات فرهنگی و ایجاد همسویی و هماهنگی کسانی که در حوزه فرهنگ تخصص دارند، می باشد.

این هنرمند عکاس با بیان اینکه هنر زبان فرهنگ است و برای گسترش فرهنگ نیاز به کار هنری است، اضافه کرد: جای سوال است که تمامی برنامه های فرهنگی استان را این 25 نفر تحلیل می کنند و علیرغم اینکه این ظرفیت وجود دارد که این شورا از صاحب نظران و هنرمندان برای حضور در جلسات بهره ببرد اما تاکنون شاهد چنین مسئله ای نبوده ایم.

غفاری با اشاره به ثابت ماندن تعدادی از اعضای شورای عمومی فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد طی سالیان گذشته، به برخی مصوبات پیشین این شورا که با موانع فرهنگی و سد مردمی مواجه شده است گریزی زد و گفت: نام گذاری تونل های جاده یاسوج به بابامیدان که نوعی کم لطفی بود و بر خلاف سایر نقاط کشور و دنیا به نام محل قرارگیری نامگذاری نشده بود باعث بروز برخی شیطنت ها و جوک های تمسخیرآمیزی شد که سرانجام مجبور شدند در عین کم لطفی مجدد نام ائمه را آن ها بردارند.

وی افزود: یا نامگذاری میدان امام حسین (ع) شهر یاسوج که از زمان پیدایش این شهر بوجود آمده است و قبل آز این نیز نام میدان آزادی را بر خود داشت هم از دیگر مصوبات این شورا بود که میدانی با 4 تابلو و فاقد هر نوع المان و نشانه ای در میدان صرفا نامگذاری شد و اما هنوز همه مردم از آن به عنوان فلکه استانداری یاد می کنند، نمونه هایی که نشان می دهد موضوع فرهنگ شوخی بردار نیست و برای ورود به مسائل فرهنگی باید نیروی اجتماعی را در نظر گرفت.

حسن غفاری ادامه داد: در هر صورت احساس می شود در اینکه ما نتوانسته ایم کهگیلویه و بویراحمد را تبدیل به برند کنیم از خلاء شورای فرهنگ عمومی است و زیرا کمترین شناسنامه تصویری از این استان برای معرفی استعدادها و ظرفیت های استان وجود ندارد و چیزی به نام اطلس استانی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما همواره از محرومیت ها گفته ایم و کمتر از منابع نفت و ظرفیت های گردشگری و توانمندی های استان در زمینه های مختلف استان سخن گفته ایم که بواسطه ان فرزندان این استان به خودباروی برسند و به خاطر همین خلاها بسیاری از فرزندان این استان در سایر نقاط کشور از بازگو کردن نام زادگاه خود شرم دارند.

غفاری با بیان اینکه گرفتن نام اولین کاری ست که برای گرفتن هویت از یک جامعه انجام می گیرد، ابراز داشت: نام استان در سنگ نوشته قجری واقع در طسوج شهرستان چرام با عنوان کوه گیلویه ثبت شده است و قدمت تاریخی دارد و هر چند که دستخوش غلط مصطلح شده است اما اکنون فراتر از مرز و جغرافیا است و برای مردم و ساکنان آن هویت است که در بر گیرنده تمامی رشادت ها، افتخارآفرینی ها، اعتقادات و گذشته آنها می شود.

وی با اشاره به سیل انتقادات از تصمیم شورای فرهنگ عمومی استان ابراز داشت: این اتفاقات درسی برای ماست که مسئولین شورای فرهنگی عمومی استان به این مجموعه به عنوان حیات خلوت خود نگاه نکنند و از ظرفیت و توان هنرمندان در این جلسات بهره ببرند.

غفاری در ادامه سخنان خود به حیطه اختیارات شورای فرهنگ عمومی استان ها گریزی زد و تشریح کرد: این شورا قدرت اجرایی ندارد و در واقع موقعیت حمایتی و فضایی برای بحث و تبادل نظر است.

وی در واکنش به این مسئله که گفته می شود قرار است با حضور 20 نفر صاحب نظر موضوع تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد مجددا مطرح شود، نیز گفت: باید این نفرات جز اعضای اصلی شورا نباشند و ترکیبی از نخبگان و شایستگان فرهنگی – سیاسی استان باشند.

این عکاس مردم نگار به نظرسنجی و رای گیری در این خصوص هم اشاره کرد و گفت: اگر هم قرار بر رای گیری و نظرسنجی باشد باید فرصت برابر برای همه مردم استان در نظر گرفته شود و در دورافتاده ترین نقاط هم مردم بتوانند نظر خود را اعلام کنند که البته بنظر می رسد بنوعی مدیریت و کارگردانی شود که چنین اتفاقی نیفتد.

غفاری در پایان ابراز داشت: شایسته است دلایل و هدف این کار برای مردم شفاف سازی و اطلاع رسانی شود و همانگونه که مخالفان تغییر نام بصورت در فضاهای آرام، کارشناسی، رسانه ای و حتی احساسی و تعصبی به تشریح دلایل مخالفت خود می پردازند، دلایل موافقان نیز مطرح شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=207805
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. اریوبرزن گفت:

    زنده باد اقای غفاری

  2. اقتصادی گفت:

    نام استان تعریف مختصری از هویت واصالتمان است به هیچ قیمتی قابل تغییر نیست

  3. احمد گفت:

     درود خدا برروشنفكران (قلم به دستان ،هنرمندان ،فرهيختگان ،  دانشجويان ، دانشاموزان)وقاطبه مردم استان كه همانند اجداد ونيا كان خود پاسدارى بى منت ازكيان خود كرده ومى كنند قلم ناتوان وزبان الكن است كه بتوان در وصف  كوه گيلويه ،بويراحمد مطلبى را نسجيد بيان نمود چون خداوند   در مغز ما انسانهاقدرتى خلق كرده بنام قدرت فهم وادرك  كه درمغز ساير موجودات  ، چه خشكى ودريايى چنين چيزى  وجود ندارد  لذا اسم كوه گيلويه ، بويراحمد ريشه در تاريخ دارد  .اگر به  دوكتاب تاريخ نگاه بيندازيم در خواهيم يافت كه نگاه مغرضانه باعث كدورت خواهد شد  كتاب ارجان وكوه گيلويه و كتاب منم تيمور جهانگشا  ببينيم در رابطه كوه گيلويه وبويراحمد  چه نوشته اند يا كتاب اخير  مرحوم بهمن بيگى بنام بخاراى من ايل من  بعد شوراى فرهنگ عمومى استان چنين تصميمى را اتخاذ نمايندكه باعث  اختلاف  درصفوف بهم فشرده مردم نمى شدند  لذا چون بعد سالها تفرقه بين طوايف مختلف  حال مردم استان  داشتند با ندارى كنار هم زندگى مسالمت اميز داشته باشند كه انهم نه بوسيله افراد نا اگاه بلكه بوسيله مسولين ترازاول استان  كليد  خورده استكه عاقبت خوشى براى استان را در بر نخواهد داشت بقول  ان اقايى كه خرش از كوه  پرت شد التماس مى كرد خدا  داخل دره نگهدارش لذا من اين انتظار را از امام جمه محترم مركز استان كه فردى كار كشته وباتجربه  است فريب  افراد كم تجربه وهدفدار رابخورد ايا ايشان درمقابل روح بزرگ استاد خود حضرت ايت اله عظمى ملك حسينى ره و فرزند برومند ايشان چه جوابى دارد چون حضرت اقا هميشه مخالف بودند چون تغيير نام استان هزينه هاى مادىو معنوى فراوانى در بر خواهد داشت هزارها تابلو وميليونها سربرگ نامه بايد عوض شودو چنانچه   دارند چرا جوانرا بكار نمى گيرند چرا دخترها را شوهرنمى دهند  كه جلوى خودكشى ها وهرزگيها گرفته شود چرا جادههاى ما را درست نمى كنيد كه هر روز ما شاهد عزادار شدن خانوادهها نباشيم   كه باعث كه باعث سرافكندگى  مان نشود شاهد باشيد كه اتشى راكه روشن كرده ايد دودش اول به چشم شما خواهد رفت بعد ديگران  لذا هرچه زودتر اين مصوبه را پس بگيريد واز مردم عذر خواهى كنيد

  4. توت نده سربلند گفت:

    تغییر نا استان چرا ؟ نام کهگیلویه و بویراحمد یادگاری است از نیاکان سرافراز این مرز و بوم . دلیرمردان هشت سال دفاع مقدس را در جبهه های جنگ با نام لرهای دیار کهگیلویه و بویراحمد می شناسند . مرد شرف و عزت و آبروی استان مرحوم ایت ا… ملک حسینی را نماد کهگیلویه و بویراحمد می دانند . و ………… شما را بخدا اسم استان را عوض نکنید .

  5. علی پور گفت:

    اگر تاجگردون وامصال ایشان نظر دارند که تلفظ سخت است بهتراست بگذارند بویراحمد راحت راحت هم اصیل هم راحته .

    بویراحمد بویراحمد بویراحمد

دیدگاه شما