چهارشنبه 26 آبان 1395 - 8:53

نامه تاریخی دکتر علی مندنی پور به استاندار درباره تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد

گروه سیاسی – موضوع تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد که این روزها به بحث اول استان بدل شده، 5 سال پیش نیز زمانی که نیکزاد استاندار بود، به طور جدی مطرح شد.

به گزارش بویرنیوز، آن زمان دکتر علی مندنی پور طی نامه ای به استاندار در دو مورد تخریب تپه و تغییر نام استان به وی نامه نوشت.

نامه دکتر مندنی پور در سال 1390 خطاب به نیکزاد استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد در سایت بویرنیوز منتشر شد.

این نامه شامل دو برگه بود، برگه اول تخریب تپه و برگه دوم تغییر نام استان بود که در ادامه می آید:

و امّا برگ دوم:

شنیده ها حکایت از آن دارد گوئیا در ادامه سیاست برخی “سیاست پیشگان” سطحی نگر و علاقه مندان “سینه چاک” بازی با هویت مردم و صد البته ناآشنا با فرهنگ قرار است به میمنت و مبارکی و با هدف خنک شدن دل جماعت اهل غرض و مرض نام استان تغییر یافته و بدینگونه تمامی کارهای ناتمام و بر زمین مانده با بکارگیری این تدبیر “تاریخ ساز” تمام شود؛ و با این اقدام دروازه پیشرفت و ترقّی بر روی تمامی همولایتی های “خوش شانس” باز شود و یک شبه ره چندین و چند ساله را از سنّت به مدرنیته طی نمایند.

جناب آقای استاندار؛

در ادبیات فارسی و نیز در فرهنگ اعتقادی ایران زمین سخنی است بسیار زیبا که می گوید” “آنچه را بر خود نمی پسندی، برای دیگران نپسند” چگونه است کسانی که کوچکترین سخنی را بر فرهنگ و هویّت خود بر نمی تابند، اینگونه فرهنگ و هویت دیگران را به سخره گرفته و به جای مردم آن فرهنگ نسخه می پیچند؟

چگونه به خود اجازه می دهیم در ارتباط با کیان هویّت یک قوم با بیش از چندین سده حضور افتخارآمیز در صحنه جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، اجتماع و سیاست یک جامعه به قضاوت نشسته و تنها به قاضی برویم؟ سؤال مردم این خطه از مسؤولان محترم از سالها پیش تا کنون این است: چه حکمتی است هر “سیاست مرد”ی که به این استان وارد می شود در “منو”ی برنامه خویش تغییر نام استان را در دستور جلسه نخست خویش می گنجاند و آن را ابزار سرگرمی خود و همفکرانش در زمان تصدی “مسؤولیت” بدل می نماید؟

راستی همه مشکلات و مسایل مبتلابه استان با سرپنجه تدبیر جماعت هواخواه سینه چاک این نظریه “علمی” “تاریخی” حل شده و تنها چیزی که لاینحل مانده بازکردن “گره کور”ِ نام استان است و لاغیر؟

جماعتی از این نسخه نویسان از سرِ احساس تا آنجا پیش رفته اند که می توان از رفتارشان “بی حرمتی”و “اهانت” به نام و نشان و هویّت به مردم این دیار تعبیر کرد! برای این عزیزان آرزوی برخورد “عقلانی” و منطقی با مسایل و شجاعت در رویارویی با واقعیّات را دارم.

جمعی از هواخواهان تغییر نام استان به بهانه “سختی” تلفظ نام “کهگیلویه و بویراحمد” چنین نسخه ای را پیچیده اند!

نه با بدبینی و یا خوش بینی که با واقع بینی باید اذعان کرد چنین دیدگاهی نشان از “کم سوادی” و “ناآگاهی” این دوستان دارد. در چنین وضعیتی طبیعی است که مردم این سامان مسؤول پرداخت هزینه مشکل شخصی این جماعت نبوده و نیستند. این مشکلی است که می بایستی با اراده و پشتکار خودشان حل شود. چه حلّ این مهم در سایر امور زندگی شان نیز راهگشاست!

جماعت سوّم، بهانه شان طولانی بودن نام استان است که باید برای این بزرگواران صبر و حوصله در کارها را آرزو کرد. هویت تاریخی و فرهنگی یک قوم را که نمی شود چونان تپّه های یاسوج و با اعمال سلیقه شخصی و یا گروه خاصی و با هر بهانه و توجیه من در آوردی خراشید و تراشید و یا محو کرد!

اگر اینطور است بسم الله! از سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و … شروع کنید تا به ما برسد!!

جناب آقای استاندار؛

به عنوان یک شهروند خطاب به آن جناب در جایگاه یک هموطن “ترک زبان” سؤالی دارم و انتظارم این است که صادقانه بدان پاسخ دهید و آن اینکه استحضار دارید واژه اردبیل فارسی شده واژه ترکی آرتاویل (آرتا= مقدس/ ویل= مکان، شهر) آرتاویل= مکان مقدّس

آیا رضایت میدهید حتّی با این تجانس به جای اردبیل از آرتاویل در محاوره با فارسی زبانان استفاده کنید؟ تا چه رسد که از شما بخواهند از واژه نامأنوس دیگری استفاده کنید که با تاریخ، فرهنگ و گذشته شما قرابت ندارد؟ همینطور در مورد آذربایجان و آذرآبادگان؟ روایت بکارگیری کرمانشاهان را بجای باختران بعد از آن همه سرو صدا به خاطر داریم.

چرا نمی خواهیم بپذیریم که تغییر یک نام با سابقه چند صد ساله یعنی پاک کردن حافظه تاریخی یک قوم، یک فرهنگ و …! حال این نام مربوط به یک شخص حقیقی باشد یا نام یک قوم یا یک جغرافیا و یا منتسب به جمعیت میلیونی در محدوده جغرافیائی خاص.

و اما چند جمله ای خطاب به اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی استان که گوییا قرار است در این خصوص به بحث و بررسی پرداخته و به داوری بنشینند!

بزرگواران! عصبیّت جهت دار و مثبت به قول شهید مطهری هم مقبول است و هم سازنده. بنابراین بدون اینکه بخواهیم کورکورانه در این وادی قدم برداریم باید بگوئیم هویت زدائی از فرهنگ مردم با بخشنامه و صدور دستورالعمل امکان پذیر نیست و اصولاً نباید به چنین چیزی فکر کرد. تجربه تاریخی نشان از این واقعیت دارد که به هیچ وجه نمی توان نام و نشان یک قوم با هویت درخشان چند صد ساله را از دل تاریخ زدود. تغییر نام استان رهاورد مثبتی برای مردم به دنبال نخواهد داشت. اصرار به خوراندن داروی تلخ و کشنده این نسخه غیر کارشناسی به مردم نداشته باشیم؛ به یقین ذائقه عمومی به هزار و یک دلیل آن را پس می زند. و در چنین حال و هوایی است که قصه ما مصداق بارز این شعر را می ماند: “از طلا گشتن پشیمان گشته ایم/مرحمت فرموده ما را مس کنید.”

با احترام و به امید آینده ای بهتر                                                                                                                                             دکتر علی مندنی پور

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=207509
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. حمید گفت:

    تغییر نام از نان شب واجبتره. همه بیکاریم درست.همه گرسنه ایم درست. حد اقل این نام نامناسب را تغییر دهیم تا با سیلی صورتمان را سرخ نگهداشته باشیم.

  2. بویراحمدی گفت:

    بنازمت باعرضه..دس درار سیاسی که ایگون جنابالیی نه ایکس و فلانی و بهمانی….

  3. شهروند گفت:

    درود بر شما و شرف شما

  4. از طرف یه دوست و رقیب قدیمی گفت:

    خدا دونه قلم سر کاغذ ایبری که تش برازه اییابو دکتر

  5. منتقد گفت:

    آفرین بر دکتر عزیز و بزرگوار ،بسیار عالی بود .تغییر نام استان برابر با بی هویتی و از دست رفتن هزاران سند تاریخی
    کسانی که مشکل با نام استان دارند بروند و از ابتدایی درس املاءو تلفظ بخوانند.

  6. ناشناس گفت:

    احسنت

  7. غیوری امراله گفت:

    افتخارمیکنیم بابت وجودچنین مردهایی امثال دکترمندنی پورکه باوجودافتخاراتی که داردبه شهرواستان خودمتعصب هست ودرودبرتوآره بجای تغییرنام بفکرجوانان بیکارباشندتاشهرواستان مارونق بگیردحیف ازجنابعالی واستان ماکه چندنفرکوته فکربخوان تکلیف برامشخص کنند

  8. ناشناس گفت:

    عزیز من تاریخ و هر افتخاری که یک قوم دارن که با تعییر نام از بین نمیره برادر عزیز این نام الان نام دو شهرستانه و چند شهرستان دیگه هم الان در استان داریم من نمیدانم چرا بحث تعییر که پیش میاد همه میفرمایید با این چیزا مشکلا حل نمیشه ولی خودتون هیچ برنامه ای برای پیشرفت ندارید. فقط برای انتقاد ماشاء الله همه پرتوان ظاهر میشیم. این رویکرد منفعلانه رو کنار بذارید اسم زاگرس به مراتب بهتره کهگیلیویه و بویراحمد هم از بین نمیره روی دو شهرستان اسمش هست. از اول هم نباید این اسم رو روی استان میذاشتن. الان هم نمیشه اسم یک استان ترکیب نام دو شهرستان باشه وقتی چند شهرستان وجود داره

  9. معيني گفت:

    با سلام و درود بر دكتر مندني پور افتخار بويراحمد و باعث تاسف براي امثال اقاي حميد كه با اين چنين فكري زندگي ميكنند تو كه با سيلي صورتت رو سرخ ميكني بجاي ان افكارت رو تغير بده نميخواد صورتت را با سيلي سرخ كنيد. و خطاب به مردم غيور بويراحمد تا امثال جناب حميد هست بازي همين است

  10. سید محسن گفت:

    اینایی که با تلفظ نام استان مشکل دارند اصالتا لر نیستند یا اصالت خود را فراموش کردند،فکری به حال بیکاری جوانان کنید نه دنبال منافع خود و سیاست های خود باشید ، هر کس به دنبال تغییر نام این استان باشد آیندگان از او به یاد خائن لر ها یاد خواهند کرد

  11. اصلاح طلب گفت:

    سلام احسنت بر دکتر  یادمه در جلسه ای بویراحمدی ها از همه طوایف و ایلات نشسته بودیم که بحث شد در مورد چگونه استان شدن و رفتن پانزده نفر به تهران قبل از انقلاب  و پیش شاه که با یه ماه چونه زدن موافقت کردن با مرکز شدن یاسوج و استان شدن  دوستان عزیزی که الان چهار تا سنگ تو دستشونه اون موقع کجا بودید که الان از نهال آماده می خواهید استفاده کنید  

  12. پدرام منصوری گفت:

    هر که دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش./ واقعا تاسف داره اگه گذشته خودمان را برای مدرن بودن رها کنیم نام این استان شناسنامه آن است و هر کس شناسنامه ندارد تاریخ ندارد.قدری بیندیشیم در برابر آیندگان باید پاسخ گو باشیم اگر نام استان عوض شود هوویتمان از بین خواهد رفت. مسئولین به فکر بی کاری ،طلاق،خودکشی،اعتیاد و…. باشند جوانان تا کی باید از حرف های بی ارزش و ایده های بی سود شما امیدوار باشند/زنده باد اصلاحات.

  13. پدرام منصوری گفت:

    هر که دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش./ واقعا تاسف داره اگه گذشته خودمان را برای مدرن بودن رها کنیم نام این استان شناسنامه آن است و هر کس شناسنامه ندارد تاریخ ندارد.قدری بیندیشیم.
     در برابر آیندگان باید پاسخ گو باشیم اگر نام استان عوض شود هوویتمان از بین خواهد رفت. مسئولین به فکر بی کاری ،طلاق،خودکشی،اعتیاد و…. باشند جوانان تا کی باید از حرف های بی ارزش و ایده های بی سود شما امیدوار باشند/زنده باد اصلاحات.

  14. ناشناس گفت:

    تغییر نام یعنی محو کهگیلویه برای ابد یعنی محو بویراحمد سرفراز برای ابد اگاه باشید دوستان

  15. s.b.m گفت:

    درد بلات من سر تاجگردون و خادمی 

  16. م گفت:

    درود بر دکتر

  17. بادروج گفت:

    استان کهگیلویه و بویراحمد قدمتی به بلندای تاریخ دارد شنیده ایم که عده ای از مسئولین قصد تغییر نام استان دلاور خیز کهگیلویه و بویراحمد را دارند مسئولین قیم مردم نیستند مگر نمیدانید نام این استان برگرفته از سرداران نامی چون گیلویه و بویر احمد است سرزمین جنگجویان تنگ گجستان تنگ تامرادی و تنگ پیرزال است مهدشیران کنام پلنگان است در زمان حکومتهای پادشاهی اگر پرنده ای از فراز اسمان این استان می گذشت بال و پرش را از دست میداد چگونه به خود اجازه میدهید هویت مردم را تغییر دهید وبا احساسات مردم بازی کنید فقر و بیکاری با عوض کردن نام استان درست نمیشود مگر استان سیستان و بلوچستان و چهار محال بختیاری تعداد از استان ما بیشتر نیست

  18. آریو برزن گفت:

    درود  و سپاس از دکتر مندنی پور اندیشمند که استوار ایستاده  در دفاع  از نام استان ،همان هویت و اصالت با ارزش ما که در طول تاریخ کهن ایران زمین به یادگار مانده برای آیندگان 

  19. پاتاوه گفت:

    درودبرمردپاک اندیش ونیک کرداروانسان بی باک وغمخوارودلسوزاستان ولر.درودبرگهگیلویه و بویراحمد. نام استان شناسنامه وهویت ومعرفت وشناخت واصالت ماست.مسولان مجریان متولیان به فکرمسایل ومشکلات بی شماراستان باشند،

دیدگاه شما