یکشنبه 23 آبان 1395 - 21:21

پشت پرده تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد کیست؟

گروه سیاسی – این روزها موضوع تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد به یکی از دغدغه های اصلی برخی از مسولان ارشد استانی تبدیل شده است.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز طی یادداشتی نوشت:

کهگیلویه و بویراحمد، نامی که ظاهرا این روزها بیش از بیکاری جوانان و شکم های گرسنه مردم محروم خوابیده بر ثروت استان، دغدغه مسئولان شده و شاید در تغییر نام این استان حکمتی است و همه دردهای این استان به نامش گره زده شده!!! و ما نمی دانیم!

چه حکمتی است که در سال های آخر دولت احمدی نژاد و اکنون دولت روحانی هم آن وقت که مسئولان باید به مردم حساب پس دهند یکدفعه یادشان می افتد که نام استان ثقیل است و تغییرش مهم ترین اولویت کار!!!

چه کسی از نام استان گله کرده که مسئولان دایه مهربان تر از مادر شده اند، آیا مردم استان جلوی استانداری برای تغییر نام استان تجمع کرده اند و آنها ناچار به تغییر شده اند، البته نه! و آنهایی که هر روز جلوی استانداری تجمع می کنند جوانان بیکار و و کارگرانی هستند که ماهها حقوقی نگرفته اند!

تغییر نام استان درد کیست؟ مردم ، مسئولین یا شخص دیگری؟

چطور مردم و مسولین چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان و ….. تاکنون حتی برای یک لحظه به ذهنشان نرسیده که باید تغییر نام دهند، ولی استان ما که نامش را از هویتش به یادگار گرفته، مسئولان آن اینچنین شتابان برای تغییرش هستند؟

اصلا چلور استان تشکیل شد؟ و اینجا سخن معلم نامدار خطه جنوب کشور قابل تامل است.

محمد بهمن بیگی در کتاب ایل من بخارای من می نویسد:

“در میان ایلات به ایل بویر احمد علاقه خاصی داشتم. همین که آسمان تیره می شد و دلم می گرفت پیش از هرجا به سوی بویراحمد می شتافتم .

سرزمین بویراحمد سرزمین آفتاب و ستاره بود. از توجیه علاقه ام به بویراحمد عاجزم. گمان دارم بیش از هر چیز شجاعت این مردم مجذوبم کرده است. گوینده شهیر شیراز سخاوت را شریفترین هنر آدمی می داند و من شجاعت را بالاترین می دانستم.
تاریخ بویراحمد پر از فتح و افتخار است. بویراحمد جنگی نکرد که در آن پیروز نشد. بویراحمد هیچگاه زیر بار زور نرفت. هرگاه گوش ها را برای شنیدن کلمه حق نا توان دید، با صدای رسای گلوله سخن گفت.

در بویراحمد کوهی نبود که از حماسه سخن نگوید و کمری نبود که از حماسه سخن نسراید. انقلاب عشایر فقط در صورتی جان می گرفت که به بازوی عریان عشایر تکیه داشت. هیچ یک از طغیانهای جنوب بی پایمردی پا برهنگان بویراحمد به جایی نرسید.
بویراحمد آنقدر دست به ماشه برد و پا در رکاب فشرد تا از یک دهستان یک استان آفرید. بویراحمد آنقدر کوشید و خروشید تا از چنگ سه استان همسایه ، سه ازدهای پر اشتها ی دهان گشوده رهایی یافت و به صورت استانی مستقل در آمد. استان بویراحمد تنها استان ایران بود که نه به دلیل جمعیت ، نه به دلیل وسعت ، نه به دلیل ثروت بلکه فقط در نتیجه قدرت موجودیت یافت.
من با این علایق به بویراحمد می رفتم، می رفتم تا کودکان و نوجوانانش را با سواد کنم، می رفتم تا شجاعت را با فضیلت و شمشیر را با قلم آشنا سازم و به جرأت های چشم بسته ، بصیرت و آگاهی دهم.”

آن چه باید تغییر کنند مدیران این استان هستند که نتوانستد هم شان با نام و قدمت کهگیلویه و بویراحمد برای مردمش رفاه و آسایش ایجاد کنند و اکنون هیچ دستاوردی برای ارائه به مردم استان ندارند.

ما هر چه داریم که به آن می نازیم از ناممان است که در تاریخ ایران زمین نماد دلاوری، پاکی و سرافرازی است، از شماها چه داریم، چه داده اید که می خواهید هر چه داریم را بگیرید!

پشت پرده چیست؟

فردی که پشت پرده تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد است، نمی تواند عظمت این نام را تحمل می کند، وی که دشمنی دیرینه با نام و تاریخ و گذشته استان دارد زخم خورده این نام است و در هر جمعی که می نشیند به بد گویی از این نام می نشیند و بارها اعلام کرده که روزی این نام را از تاریخ استان پاک خواهم کرد!

برخی هم ساده لوحانه به بهانه تلفظ نام استان رهرو کسی شده اند که نه می دانند کیست و نه نیتش را می دانند.

مگر نقی است که عوضش کنیم و تقی بگذاریم، این نام شناسنامه و فرهنگ و هویت تاریخی این استان است، این نام کد افتخارات مردم این دیار در کتب تاریخی است، مگر می شود تاریخ را حذف کرد.

شما دلتان برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد نسوزد، نامشان خوب است اگر راست می گویید نانشان دهید.

 

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=207265
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. saeid abbasi گفت:

    باسلام خدمت مسئول محترم پايگاه خبري بويرنيوز وعرض شب بخيروخداقوت  وتشكرويژه ازصراحت وشجاعت كلامي كه داشتين ومطالب ارزشمندي كه ايرادفرموديد، لطفأنام فردياافرادپشت پرده خيانتكارودشمن قسم خورده اين استان پرآوازه راهم بيان نماييدتاپرده ازنقشه شوم شان برداشته وباسيل خروشان مردم هميشه درصحنه وولايت مداراين استان مواجه شوند، يادم هست چن سال پيش نيزعده اي دنبال تغييرنام استان بودندكه بامخالفت وسرسختي مرحوم آيت الله ملك حسيني (ره) مواجه شدندوطومارشان رادرهم پيچيدواكنونً نيزهمين نقش رافرزندخلف ايشان حضرت آيت الله سيدشرف الدين ملك حسيني حفظكم الله بايدباجديت ايفاكنندونام ارزنده وكهن استان روازگزندحسودان وخائنان حفظ كنندودستان متجاوزبه حريم پاك استان رو ازريشه قطع نمايند.

  2. فرزاد گفت:

    احسنت به این نوشته بویر نیوز

  3. حجت گفت:

    مشکل ما نان است . نه نام . همه چیزمان را گرفتید اجازه نمی دهیم هویت مان را بگیرید . آقایانی که شکمتان را از ثروت و نام این استان پر کرده اید به گوش باشید که دارید با آتش بازی میکنید .

  4. بهمئی گفت:

    تی کاش تغیر نام همراه با تغییر مدیران ارشد مالایق استان مخصوصا استاندار بی بصیرت همراه باشد.ما منتظر تغییر نام استان هستیم .خواهشا جو سازی نکنید .شما رسانه ها به جای خدمت به مردم فقط مسائل ساده و پیش پاافتاده را بزرگ نمایی می کند .چرا به جای این کار از گرفتار بودن شهرستان های که در بن بست قرار دارند .وهر روزه به خاطر نبود جاده مناسب جان صدها نفر از دست می رود نمی گویید چرا از سردار نمی گویید که لنده وبهمئی را در زندان تصور می کند چرا به کمک ایشان نمی آیید .چرا به فکر تعطیلی معدن فسفات نیستید چرا به فکر معادن شهرستان بهمئی نیستید .شما همه مسائل مهم ول کردید وچسبیدید به تغییر یک نام .نامش تغییر کند خوب است .ولی سعی کنید قلم تان را در راه رفع محرومیت این استان به کار گیرید تا هر کسی از نام ووجود این استان فراری نباشد.فرزندان ما با پیشرفتی که می کنند از استان خارج وحتی از گفتن نام ثقیل آن ابا دارند اکثر آنها خود را به نام خوزستان با فارس یا اصفهان می چسبند .شماها که همه چیز را نمی دانید .پس خواهشا جو سازی نکنید .چون نماینده تام الاختیار مردم نیستید

  5. فرزند ایل گفت:

    این استان با خون و دلاورمردی های پدران ما استان شد و از ابتدا هم بویراحمد بود اگر هم قرار عوضش بشه باید به بویراحمد تغییر نام بده

    مهم ترین حساسیت هر ملتی رو تاریخش هست خواهشا با حرف 4 تا به قول خودشون تحصیل کرده تو این دانشگاه های لب رود تکیه نکنید

    اگر بنا به تغییر باید بشه بویراحمد که با جنگ و خون اینجا رو استان کردن

  6. رمضانی گفت:

    آفرین برغیرت بویرنیوز.نفرین برکسانی که به جای پرآوازه کردن نام کهگیلویه وبویراحمددرصددتخریب آن هستند.به جای این مباحث پوشالی به فکرنان مردم باشیدنه تغییرنام استان.
    مابایدخودنام آورشویم تااستانمان نامدارشودونامش درجهان بدرخشد

  7. ناشناس گفت:

    مسعولین بی لیاقت از بیکاری افتادند دنبال این چیزها اگر شماها رگ تو وجودتونه این همه مشکلات را حل کنید.و به مردم اعلام میکنیم برای یک قیام آماده باشید اول از همه استاندار باید جای نرم وگرم خود را ترک کند که این همه سال مراجعه میکنیم توانایی حل معضل مسکن مهر را که دغدغه خیل عظیم جوانان است را ندارد آن وقت خود را استاندار مینامد .وبرازنده ترین نام زیبنده استان در صورت تغییر بویر احمد می باشد نه چیز دیگری.به والله در غیر این صورت زیر لگدهای پر توان مردم له میشوید.مگه چقدر باید زیر تصمیم های نادرست کوته فکران به ظاهر مسعول رفت.

  8. ناشناس گفت:

    در صورت تغییر فقط بویراحمد.مگر اسمی زیباتر از این سراغ دارید ای مسعولین بی کفایت بروید مشکلات مسکن مهر را اگر رگ تو وجودتونه حل کنید.اول باید جناب ا…

    کنار بروند و بعدش خودمون میدانیم وخودمون.

  9. ناشناس گفت:

    ذهب خیال باطل کور خوانده اند کور دلان چنان تودهنی خواهندخوردکه همانند جنگ تنگ نامرادی تا همیشه یادشان بماند

  10. خح گفت:

    انچه باید تغییرکند مدیران نالایق ناعادل تبعیض گرا و رانت خوار است تازه به دوران رسیده ها که درسبد غیرت و شجاعت استان نه نامی و نه نشانی ندارند دنبال کننده این خط اند . غافل ازاینکه 49 نفر جوان استان در سال جاری خود کشی کردند . غافل از صورت های با سیلی سرخ شده مردانمان .غافل از طلاق ها . بیکاری ها . خود فروشی ها کجائید که نمی بینید

    جرا کسی علت خود کشی ها را نمی نویسد …… کدام مسئول ککش گزیده . ….. چه تئصیه ای شده ……. مدیران احساس میکنند سفره ای پهن شده و باید سهم خود و دیگران را هم که خواب رفته اند بردارند .اف به این وضعیت …… امام حسین فرمود اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید .

  11. مهدی 3000 گفت:

    بابا واجبه عوض بشه، این حرفاچیه ،این تعصبای الکی یعنی چه،همیشه یه عده سنتی مانع تفییرات هستن

  12. تنگ تامرادی گفت:

    این………….چکار کرده اند برای این مردم که همانند… سعی می کنند هویت ای ملت را از آنها بگیرند

  13. ت گفت:

    تاریخ پر افتخاری نیست ک شما اینهمه حساسیت نشان میدهید . هیچ کاری در طول تاریخ برای مردم انجام نشده ک بهش افتخار کنیم

  14. علی گفت:

    نام استان هیچ مشکلی ندارد بسیار هم زیباست………..

  15. عدالت گفت:

    بویر جان درود بر شرف شما بعد مدتها مطلبی خوب وارزنده در سایت شما خوندم نماینده واطرافیان نماینده یکی از مناطق گرمسیر در پیگیری جهت تغییر نام بشدت فعال شده که اتفاقا اصالتا ترکزاده هم میباشد

  16. هم استانی گفت:

    بلاد شاپور اسم واقعی و دارای قدمت است.شایسته و زیبنده.

  17. ناشناس گفت:

    کاش زودتر عوض بشه

  18. يزدگرد گفت:

    هرگز از حق خود در تغير نام بزرگ و سترگ كهگيلويه و بويراحمد كوتاه نخواهيم امد. اين زيبنده ترين و برازنده ترين نام اين استان هست و خواهد بود. 

  19. ناشناس گفت:

    اولین باری است که سایت محترم حق گفته انشااله همیشه همین باشد

  20. بویراحمدی گفت:

    ضمن احترام به نظر سایر عزیزان ولی بنده علیرغم اینکه نام فعلی را دارای وجه تسمیه متناسبی میدانم اما برای نوشتن و گفتن بسیار نامناسب است تاجاییکه در سمینارهایی در دیگر استانها شرکت کرده ام حداقل در دوتا از سخنرانها که از اساتید برجسته دانشگاهی بوده اند اسم استان را اشتباه میگفتند و این تغییر ضروری بنظر میرسه و نباید صرفاً متاٌصبانه قضاوت کنیم.

  21. علی گفت:

    نام این استان شناسنامه و سند سلحشوران  این دیار است  مگر می شود هویت یک قوم را ازش گرفت اگر کسی چنین خطایی کند مطمینا دلیمردان آریو برزن و سرداران گیل و بویر آنچنان درسی خواهند داد که نقطه روشن تاریخ  این مرز و بوم خواهد شد 

  22. مرضیه گفت:

    آفرین به شما دلیلی نداره اسم استان عوض بشه

  23. ناشناس گفت:

    معاون مالی واقتصادی استاندار بیکاره مشکلات اقتصادی استان را حل کرده یا دنبال تعطیلی روز پنج شنبه است یا تغیرنام استان جناب استاندار محترم قحطی رجاله تو استان

  24. راست گفت:

    این نام هرچقدر که سخت باشد با فرهنگ ما عجین شده. تبعات بدی و ناخوشایندی با عوض شدنش سهم ما میشه. کافیه با عوض شدنش موافقت بشه ببینین چه بلاهایی سر ما میاد. ما راضی هستیم و این اسم آرامبخشه برای ما.
    ممنون بخاطر آگاهی بخشیتون

  25. بویراحمد گفت:

    مردم استان بخوبی نام استان را تلفظ می کنند چون از دل استان متولد شده اند ما را به دیگران کاری نیست اگرکسی نمی تواند نام استان مارا تلفظ کند عیب از خوداوست نه از نام استان ما ..مردم استان ما به دنبال نام نیستند مسئولان فکری بحال نان مردم بکنند فکری بحال لباس های کهنه ،شکمهای گرسنه ،دل های شکسته ،فکر باز میخواهد و عمل واقعی …به نام پرافتخار کهگیلویه وبویراحمد افتخار می کنیم همچنان که به نام نیاکان وگذشتگانمان افتخار می کنیم

  26. ناشناس گفت:

    بی سوادی اساتید برجسته ای که شما می فرماید چه ربتی به نام مقدص استان دارد حرف دهانت رابفم .این نام براش خون ریخته شود وبرای عوض کردنش هم باید خون ریخته شود دیگه این بازی راتمام کنید وبریت بمیریت که فقت برای استان لکه ننگ بودیت نه به فکر مشکلات مردم .این روز های امریکا رادیده اید کاری نکنید اینجا مشاهدشود واجرا .زنده بادکهگلویه وبویراحمد زنده باداستان

  27. علی گفت:

    درودبربویرنیوز

  28. ناشناس گفت:

    دوستانی که میگویند تلفظ نامش سخت است مشکل از مسولین استان است که نتوانستند فریاد بلند سر دهند و مثل گذشته در سیاسیت کشور حرف داشته باشند نفت و ٱب و…. را دادیم نانی نیاوردن و نام را هم مۍخواهند بدهند عزای عمومی برای این استان دیر شده

  29. دلسوز گفت:

    سلام هم استانیسها مگه میشه نام مادر وپدر خود رو بعد از تاریخ باارزششان عوض کرد این چه حرفیه به تاریخ مراجعه کنید کشور بویر که همه جا اسمش بوده این ساده دلان به فکر پیشرفت باشن نه تغییر نام واقعا مردم ببینید چه مسیولانی داریم

  30. ناشناس گفت:

    احسنت برتفسیر گرو سیاسی! در زمان حمله تیمور به بویر ها جهت سرکوب هم از شجاعت آنهاومعنویات آنان تسلیم شد ودر برههای گذشته نام بویر احمد درخشیده وبه بزرگی یاد شده است .شماها فکری به حال وضعع بیکاران کنید وذهن وتفکر روح وروان مردم را منحرف نکنید

  31. همشهری دور از وطن گفت:

    افرین بر نویسنده محترم. نام کهگیلویه و بویراحمد به مردم ما هویت می دهد و گرفتن این نام در بلند مدت مردم ما را از هویت و ریشه شان دور می کند. بنده بیست سال است که خارج از استان زندگی میکنم با استاهای زیادی در ارتباطم ، هرگاه از نام ونشانم پرسیدند یک کلمه گفتم یاسوجیم و هیچگاه از همطنان عزیزم بدگویی درباره استان و نام استان نشنیدم . خیلی وقتها با همکاران درباره بعضی از اصطلاحات و ریشه آنها صحبت می کنم جالب است بدانید خیلی از اصطلاحات ما را دیگر استانها ( در شمال و مرکز کشور) نیز استفاده می کنند. خیلی وقتها در بین جملاتم از کلمات لری استفاده می کنم تا واکنش همکاران را بسنجم اما هیچ وقت واکنشی نداشته اند و به این نتیجه رسیده ام که مشکل از خود ماست. در یک جمله به نظر بنده مشکل استان خودکم بینی مردم و کم کاری مسئولین استان است.

  32. مهدی گفت:

    اگر اسم استان به زاگرس تغییر یابد شایسته استان و تمدن و اقلیم وارث این اقوام استان هست…. ما موافقیم

  33. روزبه گفت:

    لعنت بر کسی که بخواهد هویتم را بگیرد

  34. بویراحمد رو به زوال گفت:

    واقعا چرا استانی که آنهمه رشادتها غیرتها و تواناییها داشت الان دست افرادی بی عرضه و بله چشم قربانگو افتاده که فقط دنبال مسایل درجه اخر هستن. مدیران ارزشمند بویراحمد فکری به حال جوانان کنید. مدیران ارزشمند فکری به حال سرمایه های چپاول شده استان کنید که یک دهمش صرف استان نمیشه و به بهانه پیمانکاری و رهاسازی و پل سازی و… هدر میره. مدیران هوشمند چرا جوانان این استان را فرزندان خود نمیدانید. ایا با تغییر اسم مشکلی حل میشود؟ دوستانی که میخواهند بخاطر تغییر اسم خون بریزند لطفا فکرتون رو بکار بگیرید و خونها را جای دیگه بریزید. اصلا برای چه میخواهید خون بریزید؟ کی باید حرف زدن را یاد بگیریم؟؟

  35. حمید گفت:

    برای تغییر نام استان متاسفانه توجیهاتی ارایه میشه که اصلامنطقی به نظر نمیرسن، اگر به طولانی بودن نام استانه که باید خیلی از استانها و شهرها اسماشون رو تغییر بدن، اگر به سختی تلفظه که کوتاهی از ما و مسیولینه که کاری در خور برای معرفی استان نکردیم وبا این وضعیت باید خیلی از همین مسیولین فکری برای لهجشون بکنن که خیلی از کلمات فارسی رو به سادگی ادا نمیکنن
    با توجه به شواهد به نظر برسه نیت خیری پشت این عمل نیست والا برای کار خیر توی این استان محروم بهانه و جا زیاد وجود داره

  36. کهگیلویه وبویراحمد گفت:

    مگر میشود بخاطر لکنت زبان گروهی اسم استان رو عوض کرد.شما ها چرا واسه سایر استانها دل میسوزونید که اشتباه بگن یانگن.یجوری میگن ما فلان شهر بودیم اینگار بقیه نبودن.خدایی روزی مشکل یک جوون بیکار رو حل کنید چرا چسپیدید به این موضوعات بی ارزش

  37. باران 1 گفت:

    حالا دیگه هیچی یه مدتی سوژه تعطیلی پنج شنبه ها خاموش شده مجدد این سوژه اومده دستشون.
    اینا شکمشون پره ! دردی هم ندارن !
    بزرگترین دغدغه اینا و آسونترین چیزی که فکرشان را اذیت نمیکند همین تغیر نام کهگیلویه و بویراحمد است.

  38. تغییر نام ضروری است گفت:

    باید تغییر کند اسم دراز و مشکل دار است در تلفظ .

    انشالله عوض بشه

    بیخود تعصبگرایی نکنید
    مشلات ربط ندهید به نام استان

  39. سلمانیان زاده گفت:

    احسنت

  40. بویر احمد گفت:

    ما کی لهراس ها دادیم برای این اسم,حالا یه مشت که اون زمان پدران ما میجنگیدند و اونا خانه نشین بودند اومدند اینجا حرف مفت میزنند,کی گفته تلفظش سخته؟حالا که هیچ نامی از اسطورهامون نیست این یکی هم حذف بشه؟بی خردان این حرفها خواب خرگوشی بیش نیست,مگر اینکه از روی ایل بویراحمد رد بشید,یه مشت بی سواد و بی هویت حالا مرد شدن,بویراحمد هنوز هست و خواهد بود,حتما بعد این حرفای چرت مرکز استان هم عوض میشخ خخخخخ وای بر حال اشفته این الافان که بجای حل مشکلات جوانان بیکار دارن اونا را به کار های ناشدنی سرگرم می کنند…کسانی که میگویند در دانشگاه ها سخته اسمشو بگین تز روشنفکری نیایید ما هم دانشگاه میریم و با افتخار این اسمو میگیم و با شنیدن نام بویراحمد همه به این ایل بزرگ افتخار میکنند,شما کجای کاری بودید اون زمان که این استان تشکیل شد,پس نه سر پیازید نه ته پیاز اون پوست های نازک و بی خاصیت پیاز هم نیستید

  41. ناشناس گفت:

    بسیار سپاسگزاریم، کاش از افراد با غیرتی مثل شما در بدنه اجرایی استان استفاده میشد،و انتظار از آیت‌الله ملک حسینی با غیرت هم میرود در این قضیه وارد شده و نهیب دهند و اما، بهتر است مسوولین محترمی که اصرار بر این کار دارند، به عواقب کارشان بیشتر بیاندیشند، چون بویراحمد و کهگیلویه همیشه بوده و خواهد بود، استوار و سربلند

  42. اسیرروزگار گفت:

    آن چه باید تغییر کنند مدیران این استان هستند که نتوانستد هم شان با نام و قدمت کهگیلویه و بویراحمد برای مردمش رفاه و آسایش ایجاد کنند و اکنون هیچ دستاوردی برای ارائه به مردم استان ندارند.
    ای قسمتش خیلی ودلوم نشس

  43. زنده بادبویراحمد گفت:

    من ازبویراحمدفقط یه اسم توشناسنامه ام دارم من بزرگ شده وتربیت شده ممسنی مانوس باآب وخاک ومردمش ولی به نام سترگ بویراحمداینجاسرم روبالامیگیرم متاسفانه بویراحمدتاریخ وهویت منه شمامسولان به خواب رفته ی بویراحمدهمه چیزاین قوم روازش گرفتیدحالاکه فقط یه تاریخ پرابهت وشجاعت که حاصل شجاعت کی لهراس هابوده رومیخواهیدازش بگیریدوخودتان راازاین بی لیاقت تروترسوترنشان دهیدهرکسی که نمیتواندبه بویراحمدخدمت کندخیانت هم نکنیدشمابریداسم خودتون روعوض کنیدکه اصلاخوشنام نیستید،میخوام باتمام وجوددرگوشتان فریادبزنم هویتم راازمن ندزدیداین هویت تنهاارثیه ی پدری من است.

  44. شهروند گفت:

    واقعا حرف حق ودرست مرحوم بهمن بیگی گفته درمورد بویراحمد .قابل ستایش هست نظر ایشون .خدارحمت کنه ایشون را که عشایر مدیون دلسوزی های بهمن بیگی هستند .
    خواهش دارم ازهمه مردم استان که به جای پرداختن به تغیر اسم وحاشیه هایی ازاین قبیل به فکر فرهنگ وارزش های این دیار باشیم که چقدر خدشه دار شده .هرروز خبری متاسف بار ازقبیل قتل .خودکشی .تصادف .نزاع های دسته جمعی بگوش میرسه ..تمام تک تک مردم باید خدای ناکرده منتظر حادثه ای ناگوار برای خود واعضای خانواده باشیم پس به خود بیاییم .هشدار

  45. کهکیلویه وبویراحمد گفت:

    تغییرنام استان یعنی اصلاح راهها-یعنی خودکفایی کشاورزی استان -یعنی آوردن کارخانه های اشتغال زادراستان -یعنی اضافه نمودن روشنایی دربرخی تونلهای استان – اضافه نمودن باندسبقت درسربالاییهای راههای استان -یعنی ازبین بردن نقاط حادثه خیزراههای استان – وازهمه مهمتر یعنی کاهش 40درصدی بیکاری به 39درصد – یعنی کاهش هزینه های مردم -یعنی کشاورزی مکانیزه یعنی………….!!!!یعنی اینکه هیچ مشکلی نداریم جزامنیت که ان راهم باتغییر نام استان کم رنگ می کنیم!!!!!!لطفا می شودبه فکرتغییردیگری باشید!!!!؟

  46. مخاطب گفت:

    هرگز نمی گذاریم نام استان که هویت ما است تغییر کند

  47. هم استانی مقیم شیراز گفت:

    با سلام محضر همه هم استانیهای عزیزم

    . چند نکته به کسانی که داعیه تغییر نام استان را دارند:
    1- اول اینکه کسی که دارای ریشه و اصیل باشد هیچگاه اصالت خود را مخدوش نمیکند و مطمنم اگه تحقیقات کافی صورت بگیرد به بی ریشه ای بودن این افراد
    پی خواهید برد اینان تازه به دوران رسیده هایی بیش نیستند 2- دوستی که بیان میفرمود استادم در شهر دیگری قادر به تلفظ این نام نبود ، هم خودش و هم استادش باید به بیسوادی خود اعتراف کنند چرا که این اسم کاملا ایرانی و بر پاخواسته از تمدن عظیم پارسی است و کسی که نتواند این اسم را تلفظ کند، عدمش به ز وجود 3- بررسی کنید که پیشینه پدر و اجدادسه نفر اصلی مدعی تغییر نام استان که از مسولان بزرگ استان هستند چه کسانی هستند و خودتان به نتیجه می رسید 4- این استان مرهون رشادتها و دلیری های مردان و زنان بویراحمد میباشد که وجب به وجب خاک این سرزمین گواهی بر وجود این مدعاست و بروید مطالعه کنید کتاب استاد عزیزم محمد خان بهمن بیگی را7-شما ها مدعی و پدرانتان کجا بودند ، آنزمان که چه خونهایی در این سرزمین ریخته شد تا استانی وجود اوردو نکته اخر من یک بویراحمدی ام و با افتخارهم اعلام کرده ام و میکنم از استان دلاور خیز کهگیلویه و بویراحمدم- فرزند اریوبرزن از کوه دنایم

  48. مهندس ازادی گفت:

    انهایی که خواهان تغییر نام استانمان هستند افراد کوته نگری بیش نیستند .بروند عقیده خودرا که منشا پلیدیها و نابهنجاریهاست عوض نمایند . ما مخالف تغییر نام استان مان هستیم و خواهیم بود.

  49. علی گفت:

    با تغیر دادن نام استان مشکلات حل میشه…شما به فکر فقر بیکاری ….استان باشيد.نه نام استان..کهگیلویه یعنی تاریخ ونشانه استان و بویراحمد یعنی شجاعت و غیور بودن …

  50. سسس گفت:

    من یه دخترم ولی به غیرتم در مقابل خیلی از مردای بی غیرت استانم مینازم…
    آخه کدوم استان تاحالا همچین کاری کرده سیستان بلوچستان بدتره خب بدبختا غیرت خودتون رو تو کشور لکه دار نکنید که بعدا بگن لرای یاسوج هویتشون رو عوض کردن نام استان هویت منو تویه ….
    چرا شما اینقد ساده اید یه عده دارن با این کار نون میخورن؛ با عوض کردن هویت من و تو
    حکایتش میشه فلکه ساعت و فلکه انقلاب ک هنوز ک هنوزه مردم میگن فلکه ساعت
    من ک حاضر نیستم این ننگو بپذیرم که مردم نمتونن تلفظ کنن پس من هویتمو بخاطر دیگران عوض کنم ….

  51. سسس گفت:

    مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز
    احسنت و آفرین بر شرف و غیرتت
    بسیااار بسییااار عالی

  52. بویراحمدی گفت:

    حاضر به پذیرش این ننگ نیستیم
    حال با این همه درس خوندن و تحصیل کرده هایی که در سطح شهر یاسوج داریم اداره جات پره از غیر بومی ها
    شگرد و روش کار این فردی که سیاست تغییر نام استان و پیش گرفته چیزی جز سود و منفعت خودش نداره
    من و شما ای بویر احمدی ها ای ککایل شیر و دییل غیرت دار
    نباید بار این ننگ و به تاریخمون و به شرافتمون بزنیم
    همه این تلفظ و سخت بودن و ناشناخته بودن بهانه ایست به جهت ساده بر شمردن مدیران و مردم ما

    با دیده باز نگاه کنید اینا بخاطر زخماییه که خوردن و منفعت خودشونه
    یادمه تا مرحوم و استاد عزیز و بزرگوارمون ایت الله ملک حسینی در قید حیات بودند کسی جرات چپ نگاه کردن و حتی بد گمانی نسبت به اسم و تاریخ بویر احمد رو نداشت و همیشه در ترس و فرار بودند
    تا یه بویراحمدی هست این امر تحقق پیدا نمی کند
    هنوزم هستن کسانی که مثل گذشته و تاریخمون دست به برنو بشن

    بویر نیوز سپاس از این حرفای بی ریایی که فرمودین
    لطفا به اشتراک بزارید .

دیدگاه شما