جمعه 14 آبان 1395 - 9:29

مقصر قتل و خودکشی های کهگیلویه و بویراحمد کیست؟

به گزارش بویرنیوز، چند سالی است خبرهای ناگوار از خودکشی، درگیری های خانوادگی و بروز برخی قتل ها در استان کهگیلویه و بویراحمد هر شنونده و بیننده ای را نگران و دل آزرده کرده است.

گروه اجتماعی- بدون شک گام اول فرهنگ سازی از خانواده ها شروع و به جامعه سرایت می کند.

به گزارش بویرنیوز، چند سالی است خبرهای ناگوار از خودکشی، درگیری های خانوادگی و بروز برخی قتل ها در استان کهگیلویه و بویراحمد هر شنونده و بیننده ای را نگران و دل آزرده کرده است.

در بسیاری از این مسائل ناگوار متاسفانه ردپای مسائل قومی، خانوادگی و عشقی دیده می شود که اولین نوک اتهام را به سمت خود خانواده ها نشانه می رود.

اولین محل فرهنگ سازی همه ما خانواده هایمان است و در وهله بعد مدرسه و اجتماعی که در آن زندگی میکنیم و همین امر ضرورت حساسیت بیشتر خانواده ها و دستگاه های فرهنگ ساز را به فرزندان این دیار الزامی می سازد.

بدون شک خانواده ها با تبعیت از فرامین الهی و اسلامی و رعایت حریم های عقلی، علمی و دینی در ارتباط خود و فرزندانشان و آموزش و نظارت مستمر و دوستانه به فرزندان می توانند در راهنمایی و هدایت آنها نقش مثمر ثمری ایفا کنند.

هرچند از نظر برخی ها آزادی فرزندان و واگذاری همه چیز به آنان به معنای مستقل بزرگ شدن  و کمک به آینده فرزند است اما روی دیگر سکه اینست اگر نظارت نکنند و برخی از موارد را برای بچه ها منع نکنند در آینده چوب آن را خواهند خورد.

از سوی دیگر گسترده شدن فضای مجازی، دسترسی آسان به اینترنت و فیلم های ماهواره ای و حضور در میان دوستانی که قید و بندی برایشان متصور نیست، بلای جان نوجوان و جوانان شده که در اینجا هم نقش خانواده و هم نقش دستگاه های متولی سنگین و حیاتی است.

از نقش مهم و حیاتی خانواده که بگذریم دستگاه های متولی فرهنگ سازی هم باید به سالم سازی محیط جامعه، تعریف برند و پوشش های مناسب، الگوسازی دینی برای نوجوان و جوان، جدیت در آموزش مبانی دینی و عقلانی به خصوص در مقاطع ابتدایی و راهنمایی، ایجاد جذابیت در آموزه های دینی و شخصیت های مذهبی بر اساس خواست قشر جوان با آمیخته ای از فناوری های نوین و مواردی از این دست اقدام کنند.

از سوی دیگر عدم اشاعه برخی حوادث وظیفه سنگین به خصوص رسانه هاست چرا که در عین اینکه اشاعه نوعی بدبینی و فساد در جامعه است، کم کم مسائل را برای جامعه عادی و قبح خیلی از منکرات برداشته می شود.

به گزارش بویرنیوز، در کهگیلویه و بویراحمد شرایط قومیتی بیش از آنکه تهدید باشد یک فرصت است و خانواده ها باید از این ظرفیت برای اشاعه اخلاقیات و رابطه با دیگران برحسب نگرش قومیتی، اسلامی و انسانی فرزندان خود را بر این ایده و تفکر مبتنی بر حجب و حیا در قبال آشنایان آموزش دهند.

از سوی دیگر چون جامعه کوچک و قومیتی است نظارت برای خانواده ها راحت تر است و بهتر می توان از کج روی ها آگاه و با اقدام به موقع مانع از بروز مخاطره ها شد.

البته نباید نقش بیکاری، نبود مراکز تفریحی نوین و سالم و کمبود درآمد و حاشیه نشینی را از یاد برد.

به هر ترتیب مقصر اصلی بروز برخی از کج روی های اجتماعی به خانواده ها بر می گردد و از سوی دیگر کم کاری از سوی متولیان فرهنگ سازی و باید هم خانواده ها در اصول تربیتی خود تجدید نظر کنند و هم متولیان فرهنگی و اقتصادی کشور با تدابیر کارسازتر به رویارویی با پدیده های ناگواری از قبیل خودکشی و قتل بپردازند.

بر پایه این گزارش متاسفانه به نسبت جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در میزان درگیری و خودکشی جایگاه خوبی ندارد و از سوی دیگر قتل ها هرچند اندک نیز با زمینه قومیتی و ناموسی برای جامعه نگران کننده شده است و باید همه با احساس مسئولیت بیش از پیش زمینه سلامت ایده آل جامعه را فراهم آورند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=206424
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    با عرض خسته نباشید
    اگر توجه کرده باشین در چند استان کشور میزان خودکشی امار بالایی داره و در اون استانها نسبت به جمعیت جوانان بیکار تری هم هستن که واجد شرایط کار و اماده کار هستند ولی متاسفانه اینقدر در کنج خونه مینشینند و به جیب خالی خود نگاه میکنند و فشار های والدین که تیر اخر را به سمت جوانی جوان شلیک میکنند و باعث میشود جوان به سیم اخر بزند و دست به چنین کارهایی بزند.

  2. بویراحمد رو به زوال گفت:

    این رفتارهارو مقایسه میکنم با جنگهایی که در کشورهای همسایه مون وجود داره. جنگهای سوریه و عراق و داعش و… همه بخاطر بدبختی و فکر غلط و بی فرهنگی مردمشونه.متاسفانه شدیم وبخاطر عغده های چندتا جوون و ناآگاهی چند تا جوون دیگه که درنهایت می افتن به جون هم و اخرش همه واسطه میشن که جوون بود و بی عقلی کرد و… تا ببینم طرف رضایت میده یا نه. داریم به سمت بویراحمد….پیش میریم و مدیران خردمندمون هم چندتا جلسه برگزار کنن و…  اخرش هم هیچ

دیدگاه شما