شنبه 23 مرداد 1395 - 2:10
رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد

رشد ۲ برابری پایگاه‌های بهداشتی مناطق حاشیه‎نشین در سه سال اخیر/ارائه خدمات بهداشتی به ۱۷۰ هزار نفر حاشیه نشین

بخشی از این سرانه به تأمین دارو و مکمل‌ها جهت پایگاه و خانه‌های بهداشتی اختصاص داده شد که به ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱۷۰ هزار نفر از حاشیه‌نشینان این استان تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار گرفتند، از رشد دو برابری پایگاه‌های بهداشتی در این مناطق خبر داد.

به گزارش  بویرنیوز؛ سید رشید غفاری به شیوه اجرا و پیشرفت طرح تحول نظام سلامت در استان اشاره داشت و گفت: این طرح قریب ۲ سال است که به صورت فعال در استان برگزار می‌شود اما طرح احداث پایگاه‌های بهداشتی در حاشیه شهر از اردیبهشت ماه سال ۹۴ در حال اجرا است.

وی افزود: این طرح با دو هدف مشخص تحول در سلامت روستاییان از یک سو و ارتقاء سطح سلامت شهرنشینان و ساکنین حاشیه شهر از سوی دیگر، آغاز شده و همچنان در حال اجرا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در این طرح، روستاییان در اولویت اول خدمت رسانی هستند، ابراز داشت: اولین قدم در این بخش افزایش سرانه هر شخص از ۲۶ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان بوده است که ارائه خدمات شایانی را در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر را به دنبال داشت.

غفاری با اشاره به اینکه پیش از اجرای این طرح به دلیل کمبود منابع و پایین بودن میزان دستمزدها، پرسنل بهداشتی نسبت به کار در این مناطق انگیزه‌ای نداشتند، بیان کرد: موضوع کمبود نیرو در این مناطق دغدغه مهم سیستم بهداشت و درمان بوده است.

وی تصریح کرد: افزایش سرانه هر فرد که به سبب آن پزشکانی که کمتر از ۴ میلیون تومان دریافتی داشتند به عدد میانگین ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، جذب و ماندگاری پزشک در روستاها را افزایش داد.

رئیس مرکز بهداشت استان عنوان کرد: بخشی از این سرانه به تأمین دارو  و مکمل‌ها جهت پایگاه و خانه‌های بهداشتی اختصاص داده شد که به ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد.

غفاری اضافه کرد: ۷۰ درصد داروخانه‌های روستایی به بخش خصوصی واگذار شد که اشتغال‌زایی خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

وی ابراز کرد: ۱۱ درصد اعتبارات طرح تحول نظام سلامت برای تعمیر و تجهیز خانه‌های بهداشت مصرف شده است که در سال ۹۴ حدود ۷ میلیارد و در سال ۹۳ حدود ۸ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد یادآورشد: ۲ درصد اعتبارات این طرح نیز برای اجاره وسایل نقلیه جهت تردد تیم سلامت برای نظارت پایش مراکز تحت پوشش اختصاص داده شد.

غفاری با بیان اینکه ۷ درصد اعتبارات از سال گذشته هزینه بهداشت دهان و دندان افراد زیر ۱۴ سال و زنان باردار شده است، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد دانش آموزان در سطح استان خدمات فلورایدتراپی، فیشیورسیلانت، ترمیم و جرمگیری را دریافت نموده که در مجموع از زمان آغاز طرح بیش از ۹۰ هزار دانش آموز از این خدمات استفاده کردند.

وی در زمینه بعد دوم طرح تحول نظام سلامت در شهر های بالای ۲۰ هزار نفر، گفت: بیش از ۱۷۰ هزار نفر از حاشیه‌نشینان شهرهای استان تحت پوشش قرار گرفته و به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این مناطق یک مراقب سلامت به کار گرفته شده و به ازای هر ۱۲هزار و ۵۰۰ نفر یک پایگاه بهداشتی احداث و به ازای هر ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر یک مرکز سلامت جامعه راه اندازی شد.

احداث ۸۰ خانه بهداشت جدید در سه سال اخیر

رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: طی دو سالی که از آغاز اجرای این طرح در استان می‌گذرد تعداد پایگاه‌های بهداشتی به بیش از دو برابر( ۳۵ پایگاه) افزایش یافت و۸۰ خانه بهداشت جدید احداث شد که در این راستا برای ۹۰ نفر شغل ایجاد شد و ۱۲ مرکز جامع سلامت نیز در استان تجهیز شدند.

غفاری ابراز داشت: دو نیروی فنی تغذیه جهت آموزش تغذیه جامعه و رژیم درمانی و روانشناسی جهت ارائه مشاوره اعتیاد و افسردگی به تیم سلامت در مراکز جامع سلامت افزوده شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در سطح استان ۳ مرکز آموزش بهورزی مشغول به کار است، یادآور شد: در این مراکز که با صرف هزینه ۲ میلیارد تومانی تجهیز و تعمیر شده‌اند دو امر مهم آموزش نیروهای بهورزی و نیرو‌های مراقب سلامت صورت می‌گیرد.

اجرای سامانه «سیب» در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد از سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) به عنوان انقلابی در سیستم بهداشتی کشور یاد کرد و گفت: در این سامانه هر ایرانی یک پرونده الکترونیک دارد که سوابق پزشکی وی در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌ها و مراکز سلامت جامعه ثبت می‌شود.

غفاری مهم‌ترین دستاورد این سامانه را دسترسی سریع پرسنل بهداشتی به سوابق بهداشتی و درمانی فرد در هرنقطه از کشور و صرفه‌جویی در استفاده بی‌رویه از کاغذ دانست و خاطرنشان کرد: شهر‌های لیکک و چرام در ثبت اطلاعات خانوارها پیشتاز هستند.

وی اضافه کرد: تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر سرشماری و در این سامانه ثبت شده و از این تعداد برای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۲۰۰ هزار خدمت ارائه شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان  با بیان اینکه ثبت خدمات در سامانه سیب با مشکلات زیرساختی در استان رو به رو است، همکاری سازمان‌هایی مانند شرکت مخابرات جهت برطرف شدن مشکلات پهنای باند اینترنت در این زمینه را راه‌گشا دانست و عنوان کرد: در مناطقی که خدمت‌ها کم‌رنگ بوده، مشکل زیر‌ساخت‌ها پررنگ‌تر بوده است.

غفاری در پایان با بیان پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصدی مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق محروم سیلووکلوار، پوله زیلایی و تمنک، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۵۰ خانه بهداشت در سطح استان وجود دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=200061
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما